Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Helena Krabbe
|
Hold
|
2024 re/b (2b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
Formålet med forløbet er at få præsenteret fagets metoder samt undersøgelsesfelt.
Materiale:
"Religioner Lever", s. 6-15
Mikael Rothstein, "Religionshistorien på 5 minutter": https://vimeo.com/165586373
PPT om emic/etic og religionsfænomenologi/-sociologi
“Til Yoga i Guds hus”, Berlingske Tidende d. 30. marts 2016.
Vi besøger Nærum Kirke for at studere kirkerummet
Begreber:
Indefra(emic) / Udefra(etic), elite/mainstream
Officiel religion
Ikke-officiel religion
Eklekticisme
'Belonging, not believing'
'Believing, not belonging'
Globalisering
Sekularisering / Affortryllelse
Afsekularisering / Genfortryllelse
Individualisering / 'Den subjektive vending'
Medialisering
Religionernes 7 dimensioner (rituel, oplevelsesmæssig, narrativ, dogmatisk, etisk, social, materiel)
Ortopraksi
Ortodoksi
Videnskabsteoretiske positioner: Religionsfænomenologi/substantiel og religionssociologi/funktionel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Formålet med forløbet i islam er, at vi får kendskab til og viden om religionens historiske baggrund, dogmer og praksis. Vi arbejder med islams mytiske oprindelse som en abrahamitisk religion med udgangspunkt i Abraham, Hagar og Ismael. Vi beskæftiger os med Muhammed som religionsstifter og islams ortodoksi og ortopraksi. Islam sættes i forhold til samfundet i forbindelse med sharia og moderne islam, hvor vi ser på forskellige fortolkninger i form af Sherin Khankan/modernistisk islam og fundamentalistisk islam.
Undervejs fokuseres der sociologisk på forskellige fortolkninger inden for religionen; fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme. Vi arbejder desuden teoretisk med overgangsritualanalyse. Klassen har på deres studietur med historie og samfundsfag besøgt moskeer i Istanbul og interviewet en imam.
Bibelen:
1 Mosebog, kapitel 16, 17 og 21 (indgår som perspektiv)
Koranen:
Sura 1
Sura 2, 121-130
Muhammeds første åbenbaring - (Hadithtekst)
Al Bukhari: Renselse (Hadithtekst)
Dokumentar: Hajj documentary: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Interview med Abu Solaimans: https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0
Interview med Sherin Khankan: https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer (de første 6 minutter af et interview i Deadline på DR2) NB! Linket er desværre ikke direkte, så du skal selv sørge for at vælge interviewet i Deadline under videoen.
Religionsportalen: Om Abraham og Muhammed
Religioner lever:
- 94-100 (Introduktion, Islams oprindelse, åbenbaringsrækkefølge)
- 100-104 (Koranen og Hadith)
- s.105-107 (De seks trosartikler)
- s.107-112 (De fem søjler)
- s.112-115 (Sharia, Jan Hjärpe)
- s.116-122 (Europæisk islam)
Jan Hjärpes model om religions indhold og funktion
Religioner Lever: s. 20-22: Ritualanalyse
Religionsnørden:
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=9s
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=21s
Om islams oprindelse:
https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Islam_Sura 1_åbningsverset_opgaver.docx
-
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religioner lever, Praxis; sider: 20-21, 94-122
-
Abraham og Arbejdsspørgsmål til Sura 2.docx
-
How Islam Began - In Ten Minutes
-
Koen Sura 2, 121-130 oversat Ellen Wulff.pdf
-
Hadith_Muhammeds første åbenbaring.docx
-
Muhammeds første åbenbaring_analysespørgsmål.docx
-
Arthur og Holm har kage med.
-
Medbring grundbogen til modulet.
-
Modulet er virtuelt
-
Trosartiklerne og Sura 5 (uddrag).docx
-
Renselse_2. søjle_moskeen.pptx
-
Tørklædedebat_Tyrkiet.pptx
-
Isabella har kage med
-
Søjlenøgle.docx
-
Medbring dine noter fra mødet med imamen og feltarbejde i moskeerne fra studieturen. Jeg glæder mig til at høre, hvad I har fået ud af det. Hav også gerne billeder klar, hvis I har billeder, der kunne have relevans for religionsundervisningen.
-
Medbring grundbogen til modulet
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
HUSK: Medbring grundbogen til modulet
-
Sharia - kilder og fortolkninger_Jan Hjärpes model.pptx
-
Islam introduktion
-
Medbring grundbogen til modulet. Hvis du ikke var til undervisningen sidste gang, skal du læse de sider, som vi læste. Se modulet i fredags.
-
Forskellige tilgange til islam og sharias rolle i den enkeltes liv_med Hjärpe.docx
-
Repetitionsquizlet
-
Vi skal have en analysetest i islam. Den er uden hjælpemidler, så du skal gå tilbage i dine noter og i studieplanen og repetere, hvad vi har haft i modulerne.
-
Sofie har kage med :)
-
Repetitionsquiz
-
Arbejdsseddel til projekt om terrorisme og islam_med Hjärpe.docx
-
Jihadbegrebet.docx
-
Arbejdsseddel til projekt om islamisk feminisme_med Hjärpe.docx
-
Arbejdsseddel til projekt om halal i danske daginstitutioner.docx
-
Arbejdsseddel til projekt om tørklædedebatten.docx
-
Vi mødes i 1.14
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Formålet med forløbet i kristendom er at få kendskab til religionens formative periode, historiske udvikling samt tro og praksis alt sammen i en bevidsthed om, hvordan man kan gå til religionen som indhold (essentialistisk) og som udført blandt mennesker (socialkontruktivistisk). Vi kommer omkring grundmyten, pagterne, Jesus, den nye pagt/opstandelse, næstekærlighed, Paulus, hovedretninger, dåb, nadver. Vi har også arbejdet med moderne kristendom i folkekirken og i pinsekirken.
Kernestof:
1 Mos 1-3: Skabelsesmyterne + Syndefaldsmyten.
1 Mos 9,1-17: Pagten med Noah
1 Mos 17,1-14: Pagten med Abraham
2 Mos 24,1-18: Pagten med Moses
Jer 31, 31-34: Profetien om den nye pagt
Matt 5: Bjergprædikenen
Mk 14-16: Lidelseshistorien
Luk 10, 25-37: Den barmhjertige samaritaner
Matt 22, 34-40: Det dobbelte kærlighedsbud
Rom 7, 14-25 + 8,1-17: Paulus om synd
Video af nadveren i Folkekirken: https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4
Video af dåb i Folkekirken: https://www.youtube.com/watch?v=dyv6ozUU_S0
Artikel - Om Per Ramsdal m.fl.: "Præster støtter Ramsdal i debat om Jesu opstandelse", KD, 16.01.15
Den apostolske trosbekendelse
Dokumentar: Den 2. dimension, episode 5 (om pinsekirken)
Baggrundsstof:
Religioner lever:
- s.58-69 (Formativ periode, Jesus, Grundmyten, Nadver)
- s.70-71 (Paulus)
- s.72-76 (Treenighed, To-natur-læren, Kristendommens historie)
- s.77-82 (Moderne kristendom, Marx og Nietzsche, Bultmann og afmytologisering)
- s.82-87 (Folkekirken, Den subjektive vending, tivolisering, eventkristendom)
- s.87-90 (Pentekostal kristendom)
Religion og Kultur: s. 144-147 (Om kristendommens baggrund og historie)
"Saul becomes Paul": https://www.youtube.com/watch?v=9eRXq-cKmr0
Religionsnørden:
- Kristendommen basis: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE
- Protestantisk kristendom: https://www.youtube.com/watch?v=WjFrOiFep4M
Overgangsritualmodel
Ritual-Myte-model/Kultdrama
Jan Hjärpe
Teori:
Religioner lever: s. 18-22: Overgangsritual og Kultdrama, s. 27-28: Analysemodel
Jan Hjärpe
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De fire projektgrupper er klar til fremlæggelse.
-
Baggrund og historie.pdf
-
Baggrund og historie_begreber.docx
-
Den kristne grundmyte_elevkompendium.docx
-
Alle projektgrupperne er klar til fremlæggelse. Arbejdssedlerne ligger på modulet d. 13/11. I har nu fået en ny chance til at vise, at I magter at arbejde projektorienteret og tage ansvar for en fremlæggelse.
-
Kreativ opførelse af de gamle pagter:
-
Første Mosebog Kapitel 9
-
Første Mosebog Kapitel 17
-
Anden Mosebog Kapitel 17
-
Rebecca Natasha Albinus m.fl.: Religioner lever, Praxis; sider: 58-68, 70-73, 77-90
-
Arbejdsark til Markus 1,1-15_Jesus' dåb.docx
-
Her til årets første modul skal vi trække en linje til, hvad vi lavede før ferien. Derfor er lektien til modulet, at du går tilbage til d. 6. december i lectio og genkalder dig, hvad vi lavede. Du har også nogle noter til kristendomsforløbet frem til
-
Medbring grundbogen 'Religioner Lever' til modulet
-
CFU-login
-
BJERGPRÆDIKENEN, spørgsmål+OPG.docx
-
Den barmhjertige samaritaner_spørgsmål.docx
-
Matthæusevangeliet Kapitel 22
-
Matthæusevangeliet Kapitel 5
-
Markusevangeliet Kapitel 14, 15 og 16
-
Kristendom basis1
-
Saul becomes Paul
-
Om Paulus.pptx
-
Paulus og de kristne dogmer.docx
-
I får 30 minutter til at færdiggøre samtalevideoen om grundmyten. Herefter skal den afleveres, så mød forberedt op.
-
Kristendommens hovedretninger.pptx
-
Dåb og Nadver_ritualanalyse.docx
-
Kom til tiden. Hvis man ikke er der til opråb, får man 50% fravær.
-
Præster støtter Ramsdal_Kristeligt dagblad (8).docx
-
Lektien ligger på 1. modul. Medbring grundbogen til modulet.
-
HELE modulet er VIRTUELT: Du skal ud over læselektien se dokumentaren "Den 2. dimension" på DR. Der er linket til dokumentaren her på modulet. Derudover skal du besvare spørgsmålene til dokumentaren og aflevere dine svar i elevfeedback.
-
DRTV - Den 2. dimension, 5. episode
-
Spørgsmål til dokumentar om pinsekirken.docx
-
Flashcards til repetition af kristendomsforløbet
-
Som lektie skal du have læst op på hele kristendomsforløbet. Se studieplanen, gennemgå forløbet, og repeter begreber udenad.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Formålet med forløbet er at opnå viden om buddhismens oprindelse og lære samt få et overblik over buddhismens tre retninger og buddhisme i en senmoderne dansk kontekst. Fokus på Buddha, Den Otteleddede Vej, de 4 ædle sandheder, livshjulet, menneskesyn - anatman, retningerne, praksisformer, senmoderne buddhisme i form af Lama Ole Nydahl.
Buddhalegenden fra "Religioner Lever"
Benaresprædikenen
DR-dokumentar: Den 2. dimension, afsnit 6 (Om glidefald og praksis)
Korte kildetekster til buddhistiske forestillinger
Om Livshjulet - fra bogen "Buddhisme"
Interview fra GO'morgen Danmark med Lama Ole Nydahl: https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog
Baggrundslitteratur:
Religioner Lever - grundbog til religion:
- s.157-165 (Buddha, centrale forestillinger, livshjulet)
- s.165-172 (Nirvana, Buddhas erkendelseslogik, skrifter og udbredelse)
- s.172-177 (De tre fartøjer, munkelivet)
- s.178-184 (Buddhisme i DK og i det senmoderne samfund)
Buddhismens livssyn, s. 24-26+30-32 - pdf (fra 'Buddhas lære')
Buddhistisk praksis, karmisk, nirvanisk, apotropæisk - pdf fra Grundbogen i religion C: s.150-155
Life of Buddha - animation: https://www.youtube.com/watch?v=nsN7NLs-0jI
Teori om religion i det senmoderne samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Konversion
Formålet med forløbet om konversion er at få teoretisk kendskab til, hvorfor mennesker konverterer til og fra en religion i dag.
Teori:
Begrebsnøglen: Om konversionsmodel (Rambo), konversionstyper og konversionsretorik.
Teori om religion i det senmoderne samfund (fra Grundbogen i religion C)
4 sociologiske teorier om, hvorfor man er religiøs: Deprivation, socialisation, rational choice og søgen efter mening/tilknytning.
Apostasi
Tekster:
- "De omvendte", Afsnit 3, CFU, Line og Torbens to veje til kristendom
- "Splittet - af Jehovas Vidner", Ann Celinas vej ud af JV, apostasi
- "Islam har gjort mig til et bedre menneske" (Kristeligt Dagblad): https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske
- »Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist!« af Kristian Lindberg, Berlingske Tidende, 18. september 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513091241",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513091241",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513091241"
}