Holdet 2024 re/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Helena Krabbe
Hold 2024 re/c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religionsfaget
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Konversion i en senmoderne kontekst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religionsfaget

Formålet med forløbet er at få præsenteret fagets metoder samt undersøgelsesfelt.  

Materiale:
"Religioner Lever", s. 6-15
Mikael Rothstein, "Religionshistorien på 5 minutter": https://vimeo.com/165586373
PPT om emic/etic og religionsfænomenologi/-sociologi
"Findes religionerne"
“Til Yoga i Guds hus”, Berlingske Tidende d. 30. marts 2016.
Vi besøger Nærum Kirke for at studere kirkerummet

Begreber:
Indefra(emic) / Udefra(etic), elite/mainstream
Officiel religion
Ikke-officiel religion
Eklekticisme
'Belonging, not believing'
'Believing, not belonging'
Globalisering
Sekularisering / Affortryllelse
Afsekularisering / Genfortryllelse
Individualisering / 'Den subjektive vending'
Medialisering
Religionernes 7 dimensioner (rituel, oplevelsesmæssig, narrativ, dogmatisk, etisk, social, materiel)
Ortopraksi
Ortodoksi

Videnskabsteoretiske positioner: Religionsfænomenologi/substantiel og religionssociologi/funktionel
Essentialisme / Socialkonstruktivisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Formålet med forløbet i kristendom er at få kendskab til religionens formative periode, historiske udvikling samt tro og praksis alt sammen i en bevidsthed om, hvordan man kan gå til religionen som indhold (essentialistisk) og som udført blandt mennesker (socialkontruktivistisk). Vi kommer omkring grundmyten, pagterne, Jesus, den nye pagt/opstandelse, næstekærlighed, Paulus, hovedretninger, dåb, nadver. Vi har også arbejdet med moderne kristendom i folkekirken og i pinsekirken. I forløbet besøger vi Nærum Kirke.


Kernestof:
1 Mos 1-3: Skabelsesmyterne + Syndefaldsmyten.
1 Mos 9,1-17: Pagten med Noah
1 Mos 17,1-14: Pagten med Abraham
2 Mos 24,1-18: Pagten med Moses
Jer 31, 31-34: Profetien om den nye pagt
Matt 5: Bjergprædikenen
Mk 14-16: Lidelseshistorien
Luk 10, 25-37: Den barmhjertige samaritaner
Matt 22, 34-40: Det dobbelte kærlighedsbud
Rom 7, 14-25 + 8,1-17: Paulus om synd
Video af nadveren i Folkekirken: https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4
Video af dåb i Folkekirken: https://www.youtube.com/watch?v=dyv6ozUU_S0
Artikel - Om Per Ramsdal m.fl.: "Præster støtter Ramsdal i debat om Jesu opstandelse", KD, 16.01.15
Den apostolske trosbekendelse
Dokumentar: Den 2. dimension, episode 5 (om pinsekirken)

Baggrundsstof:

Religioner lever:
- s.58-69 (Formativ periode, Jesus, Grundmyten, Nadver)
- s.70-71 (Paulus)
- s.72-76 (Treenighed, To-natur-læren, Kristendommens historie)
- s.77-82 (Moderne kristendom, Nietzsche, Afmytologisering, Folkekirken)
- s.82-87 (Folkekirken, Den subjektive vending, tivolisering, eventkristendom)
- s.82-90 (om folkekirken og pentekostal kristendom)

Religion og Kultur: s. 144-147 (Om kristendommens baggrund og historie)

"Saul becomes Paul": https://www.youtube.com/watch?v=9eRXq-cKmr0
Religionsnørden: Protestantisk kristendom https://www.youtube.com/watch?v=WjFrOiFep4M

Overgangsritualmodel
Ritual-Myte-model/Kultdrama
Jan Hjärpe

Teori:
Religioner lever: s. 18-22: Overgangsritual og Kultdrama, s. 27-28: Analysemodel
Jan Hjärpe
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Formålet med forløbet i islam er, at vi får kendskab til og viden om religionens historiske baggrund, dogmer og praksis. Vi arbejder med islams mytiske oprindelse som en abrahamitisk religion med udgangspunkt i Abraham, Hagar og Ismael. Vi beskæftiger os med Muhammed som religionsstifter og islams ortodoksi og ortopraksi. Islam sættes i forhold til samfundet i forbindelse med sharia og moderne islam, hvor vi ser på forskellige fortolkninger i form af Sherin Khankan/modernistisk islam og fundamentalistisk islam.
Undervejs fokuseres der sociologisk på forskellige fortolkninger inden for religionen; fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme. Vi arbejder desuden teoretisk med overgangsritualanalyse og kultdramamodellen.

Bibelen:
1 Mosebog, kapitel 16, 17 og 21 (indgår som perspektiv)

Koranen:
Sura 1
Sura 2, 121-130
Sura 5 i uddrag

Muhammeds første åbenbaring - (Hadithtekst)
Al Bukhari: Renselse (Hadithtekst)
Dokumentar: Hajj documentary: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Interview med Abu Solaimans: https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0
Interview med Sherin Khankan: https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer (de første 6 minutter af et interview i Deadline på DR2) NB! Linket er desværre ikke direkte, så du skal selv sørge for at vælge interviewet i Deadline under videoen.

Religionsportalen: Om Abraham og Muhammed
Religioner lever:
- 94-100 (Introduktion, Islams oprindelse, åbenbaringsrækkefølge)
- 100-104 (Koranen og Hadith)
- s.105-107 (De seks trosartikler)
- s.107-112 (De fem søjler)
- s.112-115 (Sharia, Jan Hjärpe)
- s.116-122 (Europæisk islam)
Store jihad og lille jihad (fra i-bogen 'Israel-Palæstina')

Jens Formans skema: Fire tilgange til sharia + Jan Hjärpes model om religions indhold og funktion
Religioner Lever: s. 20-22: Ritualanalyse
Konversionsteori

Religionsnørden:
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=9s
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=21s

Om islams oprindelse:
https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Buddhisme

Formålet med forløbet er at opnå viden om buddhismens oprindelse og lære samt få et overblik over buddhismens tre retninger og buddhisme i en senmoderne dansk kontekst. Fokus på Buddha, Den Otteleddede Vej, de 4 ædle sandheder, livshjulet, menneskesyn - anatman, retningerne, praksisformer, senmoderne buddhisme i form af Lama Ole Nydahl.

Buddhalegenden fra "Religioner Lever"
Benaresprædikenen
DR-dokumentar: Den 2. dimension, afsnit 6 (Om glidefald og praksis)
Korte kildetekster til buddhistiske forestillinger
Om Livshjulet - fra bogen "Buddhisme"
Interview fra GO'morgen Danmark med Lama Ole Nydahl: https://www.youtube.com/watch?v=OQn_CBUNAog

Baggrundslitteratur:
Religioner Lever - grundbog til religion:
- s.157-165 (Buddha, centrale forestillinger, livshjulet)
- s.165-172 (Nirvana, Buddhas erkendelseslogik, skrifter og udbredelse)
- s.172-177 (De tre fartøjer, munkelivet)
- s.178-184 (Buddhisme i DK og i det senmoderne samfund)
Buddhismens livssyn, s. 24-26+30-32 - pdf (fra 'Buddhas lære')
Buddhistisk praksis, karmisk, nirvanisk, apotropæisk - pdf fra Grundbogen i religion C: s.150-155
Life of Buddha - animation: https://www.youtube.com/watch?v=nsN7NLs-0jI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Konversion i en senmoderne kontekst

Formålet med forløbet om konversion er at få teoretisk kendskab til, hvorfor mennesker konverterer til og fra en religion i dag.

Teori:
Begrebsnøglen: Om konversionsmodel (Rambo), konversionstyper og konversionsretorik.
Teori om religion i det senmoderne samfund: Samfundstyper, begreber om det senmoderne samfund, Teoretikere: Olivier Roy, Anthony Giddens, Hartmut Rosa, Thomas Ziehe.
4 sociologiske teorier om, hvorfor man er religiøs: Deprivation, socialisation, rational choice og søgen efter mening/tilknytning.
Apostasi

Tekster:
- "Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland" - https://www.religion.dk/tvaerreligiost/kristendom-inuit-religion-tre-unge-fortaeller-om-troen-i-gronland
- "Splittet - af Jehovas Vidner", Ann Celinas vej ud af JV, apostasi
- "Islam har gjort mig til et bedre menneske" (Kristeligt Dagblad): https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/islam-har-gjort-mig-til-et-bedre-menneske
- »Jeg kan huske, at jeg tænkte: Dér blev jeg vist buddhist!« af Kristian Lindberg, Berlingske Tidende, 18. september 2005
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer