Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Mette Sofie Jürs
|
Hold
|
2024 re/d (2d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsfaget
Fokus: Hvad er religion? Hvorfor er mennesker religiøse?
Introduktion til arbejdet med faget religion og det metoder religionsfænomenologi og religionssociologi samt udvalgte teorier:
1. Religionsdefinitionsdefinitioner. Eleverne laver deres egen religionsdefinition og bliver samtidig introduceret til Ninian Smarts syv dimensioner. I forbindelse med arbejdet med religionsdefinitioner er The Church of Maradona brugt som case.
2. Essentialisme over for socialkonstruktivisme
3. Fire sociologiske teorier om, hvorfor mennekser er religiøse.
Tekster og medier:
Jens Steffensen: "Findes religionerne - essentialisme og socialkonstruktivisme" (Ligger som pdf)
The Church of Maradona: https://www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Islam
Formålet med forløbet i islam er, at eleverne får kendskab til og viden om religionens historiske baggrund, dogmer og praksis samtidig med, at de får et indblik i, hvad det vil sige at være muslim i Danmark i dag. Forløbet har derfor et udviklingsperspektiv begyndende med islams formative periode, som fortsætter i et arbejde med religionens dogmer og praksis, hvilket løbende vil blive sat i relation til konkrete eksempler på forskellige måder at være muslim på i Danmark/Vesten. Dette sker bl.a. gennem medieklip og en BBC dokumentar om Hajj. Der vil i forløbet også være fokus på forskellige tilgange til religionen og er i den forbindelse blevet introduceret til Hjärpes terminologi.
Primær kilder:
Koranen: Sura 1, vers 1-7 (Åbningen), Sura 2, vers 121-130 (Koen)
Uddrag af en hadith fra al-Bukhari om Muhammeds første åbenbaring
Tekster brugt i afsluttende test: uddrag hibs-ut-tahrir.dk og fra ” Vi tror på en sekulær islam” af Moustapha Kassem Politiken, 08.02.08
Meditekster:
"Hajj" fra BBC
Interview med Abu Solaimans: https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0
Interview med Sherin Khankan: https://www.dr.dk/studie/religion/kvindelige-imamer (de første 6 minutter af et interview i Deadline på DR2) NB! Linket er desværre ikke direkte, så du skal selv sørge for at vælge interviewet i Deadline under videoen.
Miniprojekt om islam i dag i Danmark og i Vesten: (NB! ikke alle linksvirker, så det kan være nødvendigt at klippe den ind i browseren)
Kvindelige imamer
1: ”Kan kvinder være imamer?” af Kassem Rachid og Aminah Tønnsen, religion.dk: https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvad-siger-koranen-og-haditherne-om-kvindelige-imamer
2: https://www.religion.dk/religionsanalysen/kvindelige-imamer-en-reformation-af-islam
3: https://www.youtube.com/watch?v=hnPjsMgZUVA
4: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/sådan-fik-vi-kvindelige-præster
Halal/svinekød i offentlige institutioner
1: https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/df-vil-tvinge-skoler-til-at-servere-svinekoed
2: https://bupl.dk/boern-unge/nyheder/opdrager-kostpolitikker-til-danskhed-eller-mangfoldighed
3: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/svinekoed-eller-ej-politikere-praeger-boernehavers-kost
4: https://www.religion.dk/viden/hvad-er-halal-og-haram
Omskæring(forbud)
1: https://www.dr.dk/nyheder/indland/imamen-og-rabbineren-derfor-er-omskaering-vigtigt-os-som-foraeldre
2: https://www.dr.dk/nyheder/politik/overblik-det-mener-partierne-om-et-forbud-mod-omskaering-af-drenge
3: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-rituel-omskaering
4: https://faktalink.dk/omskaering (I skal logge ind med jeres unilogin)
Islam og terror
1: ”Islam er en fredsreligion”, KD (Muhammad Amanat Rasul udtaler sig): https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjæl/islam-er-en-fredsreligion-ikke-en-voldelig-religion
2: https://www.tv2.no/video/nyheter/britiske-isis-terrorister-i-rekrutteringsvideo/20228491
3: ”Religion er (også) vold”, Information (Jørn Borup): https://www.information.dk/debat/2016/10/religion-ogsaa-vold
4: Korancitater og Jihadbegrebet (Dokument)
Tørklæde(forbud)
1: https://www.dr.dk/nyheder/politik/forbud-mod-toerklaeder-kaldes-spaendende-men-lige-nu-vil-hverken-s-v-eller-k-sige-ja
2: https://pov.international/muslimske-kvinder-frigorelse-egne-vaerdier/
3: https://www.kristeligt-dagblad.dk/folketingsvalg-2015/boer-det-forbydes-baere-hovedtoerklaede
4: https://faktalink.dk/titelliste/tdeb (I skal bruge unilogin for at få adgang til hele artiklen)
5: https://www.bt.dk/erhverv/overblik-sager-om-toerklaedeforbud-i-danmark
7: https://www.religion.dk/billeder/billedserie-kan-du-kende-forskel-på-muslimske-slør
Baggrundslitteratur:
"Horisont", Ahle m.fl. (2014); sider: 146-149
"Grundbog til Religion C", Madsen m.fl. (2012), 116-118, 123-129, 135-139, 311-312 (Mytebegrebet), 314-318 (Ritualanalyse)
Jan Hjärpes typologi over muslimer i dag fra Systimes ”Klassisk og moderne islam” fra 2020 (Ligger i et word-dokument)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Formålet med forløbet i kristendom har været at give eleverne et kendskab til religionens formative periode, historiske udvikling samt tro og praksis. Vi arbejder med centrale begreber, tankegange og dogmer gennem et fokus på sammenhængen mellem GT og NT og ligheder og forskelle mellem evangelierne. Det teologiske fokus har været protestantisk, de har arbejdet med religion i en senmoderne kontekst eksemplificeret gennem statistisk materiale om danskernes religiøsitet, en frikirke i midtjylland og indre missions ungdom. Eleverne er således blevet bevidste om de kristendomme, der omgiver os i det danske samfund.
Primær kilder:
Gammel Testamente:
1. Mosebog, kap. 1-3 (Kosmogonien og antropogonien)
1. Mosebog, kap. 6, vers 1-8 og kap. 8, vers 20 til kap. 9, vers 1-17: Pagten med Noah
1. Mosebog, kap. 17, vers 1-14: Pagten med Abraham
2. Mosebog, kap. 19, vers 1-24 og kap. 24, vers 1-18 : Pagten med Moses
Ny Testamente:
Matthæusevangeliet kap. 1, vers 1-16 (Åbningen), kap. 5 (Bjergprædiken)
Markusevangeliet, kap. 1, vers 1-2, 4-5 og 9-11(Åbningen), kap. 14-16 (Lidelseshistorien)
Johannesevangeliet, kap. 1, vers 1-5, 9, 11-12, 14 (Åbningen)
Medietekster:
DRTV "Mirakler i midtjylland", episode 1
DRTV - Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom
Baggrundslitteratur:
Bodil Junker Pedersen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 70-74, 78-81, 314-318
Baggrund og historie: Det gamle israel og jødedommen (pdf)
10 vigtige ting om Indre Mission fra religion.dk
ReligionerLever, s. 79-83 om Folkekirken og afmytologisering
Evangelierne -- Jesusbiografier og kollektiv erindring: https://www.youtube.com/watch?v=33Dh4n_VRTE
"Samfund, individ og religion" i Senmoderne religiøsitet, s. 7-15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om buddhismens oprindelse og lære samt får et overblik over buddhismens tre retninger. Forløbet fokuserer derefter primært på den tibetanske buddhismes religiøse forestillinger og praksis samt retningens skikkelse i en moderne dansk kontekst. Med forløbet opnås en forståelse af buddhismen i forskellige retninger, dels inden for religionens fjernøstlige kontekst, Theravada, Mahayana og Varjayana, men også forskellen mellem en østlig og en vestlig fortolkning og praksis af buddhisme.
Primær kilder:
Buddhalegenden fra "Horisont" s. 256-257
Benarestalen fra "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme" af Lene Højholt s. 32-33 (ligger på modulet)
"Buddhist initiation" https://www.youtube.com/watch?v=qtteRqh0Uuk
"Buddhismen - introduktion og tekster", Nielsen, Anders (e-bog 2019) Citat 3-5 (Ligger i på modulet)
Tekst 3-5: Grundbogen til Religion C", Madsen m.fl. (2012): side 154-155 (ligger på modulet)
"En sej religion"(interview) fra "Horisont - en grunbog i religion" af Ahle m.fl. (2014), s. 277-280
Medietekster:
Den 2. dimension (6:8)
Filmklip frahttps://www.dr.dk/studie/religion/buddhisme-0 Lakha Lama (kræver uni-login)
Baggrundslitteratur:
Bodil Junker Pedersen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 186-197, 200-201, 207-209, 311-312
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Konversion
Formålet med forløbet om konversion er at få teoretisk kendskab til, hvorfor mennesker konverterer til og fra en religion i dag.
Teori:
Begrebsnøglen: Om konversionsmodel (Rambo), konversionstyper og konversionsretorik.
4 sociologiske teorier om, hvorfor man er religiøs: Deprivation, socialisation, rational choice og søgen efter mening/tilknytning.
Tekster:
Indslag om Leifs konversion: https://www.tv2kosmopol.dk/nyheder/27-10-2013/1930/1930-2710-2013#jDtf9cF0
"Når naboens datter bliver muslim" (2:2), DR, 2017
"De omvendte", (3:10), DR2, 2010
"Spiritualitet" af Tea Sletved, Jyllands-Posten, 06.05.2011
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513228173",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513228173",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513228173"
}