Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Wernberg Dalhoff
|
Hold
|
2024 re/e (2e re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Fænomenologi - teori og metode
orløbet belyses de mest centrale religionsfænomenologiske begreber og modeller, herunder bl.a. myte, ritual, dogme, kosmologi/goni, etic/emic, teologi/goni, antropologi/goni, ætiologi, kosmos/kaos, helligt/profant, rent/urent, mana, monoteisme/polyteisme, communitas, Arnold van Genneps overgangsriter, Jørgen Podemann Sørensens 3 planer, Emile Durkheims ritualteori, og civilreligion i Danmark og USA.
Baggrundslitteratur:
Dorte Motzfeldt Thelander. 2016. Religion: Teori, fænomenologi, metode. Systime.
Kilder:
DR2: ”Krokodillemanden” fra ”Livscyklus” Menneskets enestående ritualer.
Bibelselskabet. Biblen. 1.mosebog kapitel 1-2.
Gruppefremlæggelser om myter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Islam
Ud over Islams formative periode, beskæftiger forløbet sig med islam i en europæisk kontekst og kønsroller. Som grundbog bruges Jens Formans Muslimernes Religion.
De 5 søjler
Muslimernes Religion - Jens Forman, 29-35
Ritualanalyse: Valfarten til Mekka
Hajj - the Journey of a Lifetime (BBC 2001)
Isam B: Ramadan i København (2019)
Muhammeds Åbenbaring
Introduktion til islam som den tredje Abrahamsreligion
Abrahams Religion: sura 2, v. 118-124, 129-134
Sura 1
Islamisk dogmatik
Muslimernes Religion - Jens Forman, 19-29
Gruppearbejde:
- Gud: Uddrag fra sura 2, v. 115-117 og 255 (Tronverset) + Om frelsen + Guds 99 navne
- Engle: Uddrag fra sura 15 + Hadith Gabriel, v. 26-50
- Muhammed: Sura 7, 157-158
Sura 53 + Al-bukharis traditionssamling (PDF)
- Koranen: Uddrag fra sura 3, Koranen om Koranens storhed, s. 76 i bogen
- Dommedag (Paradis/Helvede): Uddrag fra sura 56 + 4, s. 81-82 i bogen
- Forudbestemmelse: Uddrag fra sura 16 + 81 + 40 + Skæbnen: http://www.barn-i-islam.dk/skabnen.htm?fbclid=IwAR0lrXcOv7hNV_iWHEz9m3BXXtYYtQpdJQgg-rATz7epS99N9XTnvkMLTwk
Radikalisering
Film: My Brother the Islamist, Robb Leech (2011)
Danmarks børn i hellig krig
Sharia
Muslimernes Religion - Jens Forman, 42-43
Muslimernes Religion - Jens Forman, 46-49
Kønsroller i islam
Uddrag fra Koranen
Sherin Khankan: Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder, Kristeligt Dagblad, 2003
Wasseem Hussain: Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form
Islamsvar.dk, 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hadith Bukhari - Muhammeds åbenbaring (1) (1).pdf
-
Helligskrifter - Islam.docx
-
Hadith_åbenbaring_opgaver_2024.docx
-
Sura 2 - Abrahams religion.pdf
-
Islam_Sura 1_åbningsverset_opgaver (1).docx
-
Horisont, første del af islam-kapitlet, s. 146-169 (1).pdf
-
Islam og muslimerne, Forman, tro, søjler, klassisk sharia, moderne sharia, kilder til tro.pdf
-
Engle - Sura 15.docx
-
Koranen tekst.pdf
-
Muhammed.pdf
-
Dommedag, sura 56.pdf
-
Forudbestemmelse.pdf
-
Om frelsen - tro eller gerninger.pdf
-
Analysemodel - religion.docx
-
tre-på-stribe - islam start.docx
-
I skal være klar til at fremlægge jeres dogmer
-
De 5 søjler - skema.docx
-
Bøn i Koranen.docx
-
Min bøn - Fajr bønnen
-
Ramadan i København
-
Islamisk dogmatik 5 søjler.pdf
-
Læs s. 42-43 i PDF'en
-
Ruling on masturbation in Islam - Assim al hakeem
-
Sharia-zone i Tingbjerg
-
Sharia.pptx
-
Sura 17.22-39.pdf
-
Klassisk og moderne islam, Kitir, lov og ret.pdf
-
Radikaliseringsprocessens fire faser.docx
-
Test i Islam. Testen laves på papir og I må bruge udprintede noter.
-
Jihad (1).pptx
-
Danmarks sønner i Hellig krig.docx
-
Radikalisering.pptx
-
Afsnit
-
CFU-login
-
Quizlet join
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Kristendom (med jødedom som introduktion)
Kristendomsforløbet beskæftiger sig med med religionshistorien og dogmatikken ud fra bredere religionsfaglige begreber såsom profeti, universalisme, frelse ved tro eller gerning og dommedag - hinsidig eller dennesidig.
Der drages løbende paralleller til islam og jødedom.
1 Mos 16+17 (Pagten med Abraham)
2 Mos 12, 1-20 (Påske og usyrede brød) + Den jødiske påske handler om erindring
Profetskrifterne: Esajas, Jeremia
Messiasprofetier/-forestillinger: i jødedommen/ i kristendommen
Forholdet mellem GT (forjættelse) og NT (opfyldelse)
GT - Forjættelse
Esajas’ Bog 11; 52, 13-53, 12
Jeremias’ bog 31, 27-34.
NT - Opfyldelse
Matt 1,23
Mark 1,1-8; 10,27-33; 13,24-27
https://www.religion.dk/interview/j%C3%B8derne-venter-stadig-p%C3%A5-messias - Jøderne venter stadig på Messias
https://www.kristendom.dk/jesus/hvem-var-den-kristne-messias - Hvem var den kristne messias
Skabelsesberetningen og arvesynd
1 Mos, 1-3
Paulus: Romerbrevet, kap. 7, 14-25 og kap. 8, 1-17
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed, 1984 (uddrag)
NT:
Biblen:
Synoptik og de forskellige start på evangelierne.
Næstekærlighed og politik:
Luk 10: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Marie Krarup og Kim Hartzner
Om NT og Evangeliegenren
Jesu liv – Lignelser
Lignelsen som genre: Den himmelske vs. den jordiske optik
Billedsprog, metaforer
Kristen etik – Bjergprædikenen, Matt 5-7
Radikalisering af Moseloven, Uopfyldelighedsteorien, det dobbelte kærlighedsbud
Passionshistorien + nadver: Mark 14-16
Jesu lidelseshistorie og opstandelse
Opstandelsens betydning
Korset som symbol
Missionsbudskabet
Juridisk vs. moralsk ansvar for Jesu død
Den sidste nadver:
Nadveren som kollektivt og individuelt overgangsritual
Substansforandring vs. ihukommelse/erindring (katolsk vs. protestantisk forståelse)
Splittelse: Katolicisme og protestantisme
Luther og Reformationen
Martin Luther: Hvad er virkelig gode gerninger
Sekularisering og folkekirken
Værdiundersøgelse fra 2017
De unge præster 1. episode
Hestetelepati i kirken vækker debat, Kristeligt Dagblad 06.06.17
Yoga finder vej til kirken, Kristeligt Dagblad, 21.06.14
Pokémon er en gave til kirken, https://folkebladetlemvig.dk/ 12 aug. 2016
Dogmer:
Den Apostolske Trosbekendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Baggrund og historie_begreber (2).docx
-
Evangeliernes fremstilling af Jesus_opgave.docx
-
Hvem er Messias i jødedommen?
-
Ubkvemme og bekvemme udsagn.docx
-
Bibelen.pdf
-
struktur - skema.docx
-
Komparativ analyse af de 10 bud og Bjergprædiken.docx
-
Evangelierne.pptx
-
Matthæusevangeliet Kapitel 5
-
Den barmhjertige samaritaner_spørgsmål.docx
-
Genlæs jeres noter på bjergprædiken fra sidst
-
Treenighed, tekster, gruppe 1.pdf
-
To-naturlæren, tekster, gruppe 2.pdf
-
Opstandelse og forsoning, tekster, gruppe 3.pdf
-
Dommedag, tekster, gruppe 4.pdf
-
Frelsesforestillinger, himmel, paradis, helvede, tekster, gruppe 5.pdf
-
Find dogmerne
-
Trosbekendelser.docx
-
Dogmer i kristendommen.docx
-
Nadveren.pptx
-
Nadveren.docx
-
DRTV - De unge præster
-
De Unge Præster.docx
-
Quizlet om kristendom
-
Pokémon er en gave til kirken
-
Hestetelepati i kirken vækker debat
-
Yoga finder vej til kirken
-
Religion i det senmoderne samfund.docx
-
Vær klar til at fremlægge jeres kilde
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Buddhisme
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om buddhismens oprindelse og lære samt får et overblik over buddhismens tre retninger. Forløbet fokuserer derefter primært på den tibetanske buddhismes religiøse forestillinger og praksis i en moderne dansk kontekst. Med forløbet opnås en forståelse af buddhismen i forskellige retninger, dels inden for religionens fjernøstlige kontekst, Theravada, Mahayana og Varjayana, men også forskellen mellem en østlig og en vestlig fortolkning og praksis af buddhisme.
Primær kilder:
Svend Aage Bay: Fremmede religioner i nutiden (1971), s. 57-66
Den mytiske Buddha
Primær: Buddha-legenden
Benarestalen fra "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme" af Lene Højholt s. 32-33
Tekst 3-5: Grundbogen til Religion C", Madsen m.fl. (2012): side 154-155 (ligger som dokument i buddhismemappen)
Medietekster:
'Buddha og milliardæren' en DR-dokumentar (er tilgængelig på CFU)
Baggrundslitteratur:
Bodil Junker Pedersen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 186-197, 200-201, 207-209, 311-312T re buddhistiske retninger:
Begreber:
Buddhas lære – Dharma:
Den 8-leddede vej
De fire ædle sandheder
Den gyldne middelvej
De 5 skandhaer
Årsagskæden
Buddhismens livssyn:
Livet er lidelse, lidelse som grundvilkår
Livshjulet
Karma/Samsara
Nirvana
Genfødselsprocessen
Livshjulet - illustration
Buddhismens ritualer:
Munkeordination
- Melford Spiros 3 typologier
Buddhistisk etik:
De ti forskrifter
Radikalisering:
Soldater-Zen, tekst 12 Grundbogen til religion C
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Konversion
Formålet med forløbet om konversion er at få teoretisk kendskab til, hvorfor mennesker konverterer til og fra en religion i dag.
Teori:
Begrebsnøglen: Om konversionsmodel (Rambo), konversionstyper og konversionsretorik.
4 sociologiske teorier om, hvorfor man er religiøs: Deprivation, socialisation, rational choice og søgen efter mening/tilknytning.
Tekster:
"Splittet - af Jehovas vidner", DR
At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad" af Henriette lind, Politiken 26, Maj 2015
Latifa konverterede til kristendom: Det var smukt og rigtigt for mig at blive døbt, Kristeligt Dagblad 18.August.17,
Spiritualitet" - Om Anne Louise Hassing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513234613",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513234613",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65513234613"
}