Holdet 2024 re/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Cecilie Wernberg Dalhoff
Hold 2024 re/e (2e re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Fænomenologi - teori og metode
Titel 2 Forløb#2 Islam
Titel 3 Forløb#3 Kristendom (med jødedom som introduktion)
Titel 4 Forløb#4 Buddhisme
Titel 5 Forløb#5 Konversion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Fænomenologi - teori og metode

orløbet belyses de mest centrale religionsfænomenologiske begreber og modeller, herunder bl.a. myte, ritual, dogme, kosmologi/goni, etic/emic, teologi/goni, antropologi/goni, ætiologi, kosmos/kaos, helligt/profant, rent/urent, mana, monoteisme/polyteisme, communitas, Arnold van Genneps overgangsriter, Jørgen Podemann Sørensens 3 planer, Emile Durkheims ritualteori, og civilreligion i Danmark og USA.

Baggrundslitteratur:
Dorte Motzfeldt Thelander. 2016. Religion: Teori, fænomenologi, metode. Systime.

Kilder:

DR2: ”Krokodillemanden” fra ”Livscyklus” Menneskets enestående ritualer.
Bibelselskabet. Biblen. 1.mosebog kapitel 1-2.
Gruppefremlæggelser om myter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Islam

Ud over Islams formative periode, beskæftiger forløbet sig med islam i en europæisk kontekst og kønsroller. Som grundbog bruges Jens Formans Muslimernes Religion.


De 5 søjler
Muslimernes Religion - Jens Forman, 29-35
Ritualanalyse: Valfarten til Mekka
Hajj - the Journey of a Lifetime (BBC 2001)
Isam B: Ramadan i København (2019)
Muhammeds Åbenbaring

Introduktion til islam som den tredje Abrahamsreligion
Abrahams Religion: sura 2, v. 118-124, 129-134
Sura 1

Islamisk dogmatik
Muslimernes Religion - Jens Forman, 19-29
Gruppearbejde:
- Gud: Uddrag fra sura 2, v. 115-117 og 255 (Tronverset) + Om frelsen + Guds 99 navne
- Engle: Uddrag fra sura 15 + Hadith Gabriel, v. 26-50
- Muhammed: Sura 7, 157-158
Sura 53 + Al-bukharis traditionssamling (PDF)
- Koranen: Uddrag fra sura 3, Koranen om Koranens storhed, s. 76 i bogen
- Dommedag (Paradis/Helvede): Uddrag fra sura 56 + 4, s. 81-82 i bogen
- Forudbestemmelse: Uddrag fra sura 16 + 81 + 40 + Skæbnen: http://www.barn-i-islam.dk/skabnen.htm?fbclid=IwAR0lrXcOv7hNV_iWHEz9m3BXXtYYtQpdJQgg-rATz7epS99N9XTnvkMLTwk  


Radikalisering
Film: My Brother the Islamist, Robb Leech (2011)
Danmarks børn i hellig krig


Sharia
Muslimernes Religion - Jens Forman, 42-43
Muslimernes Religion - Jens Forman, 46-49


Kønsroller i islam
Uddrag fra Koranen
Sherin Khankan: Kravet om at bære tørklæder - og kvinders rettigheder, Kristeligt Dagblad, 2003
Wasseem Hussain: Tørklæde og Hijab: Beviser, betingelser og form
Islamsvar.dk, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Kristendom (med jødedom som introduktion)

Kristendomsforløbet beskæftiger sig med med religionshistorien og dogmatikken ud fra bredere religionsfaglige begreber såsom profeti, universalisme, frelse ved tro eller gerning og dommedag - hinsidig eller dennesidig.

Der drages løbende paralleller til islam og jødedom.

1 Mos 16+17 (Pagten med Abraham)
2 Mos 12, 1-20 (Påske og usyrede brød) + Den jødiske påske handler om erindring

Profetskrifterne: Esajas, Jeremia
Messiasprofetier/-forestillinger: i jødedommen/ i kristendommen
Forholdet mellem GT (forjættelse) og NT (opfyldelse)
GT - Forjættelse
Esajas’ Bog 11; 52, 13-53, 12
Jeremias’ bog 31, 27-34.
NT - Opfyldelse
Matt 1,23
Mark 1,1-8; 10,27-33; 13,24-27
https://www.religion.dk/interview/j%C3%B8derne-venter-stadig-p%C3%A5-messias - Jøderne venter stadig på Messias
https://www.kristendom.dk/jesus/hvem-var-den-kristne-messias - Hvem var den kristne messias

Skabelsesberetningen og arvesynd
1 Mos, 1-3
Paulus: Romerbrevet, kap. 7, 14-25 og kap. 8, 1-17
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed, 1984 (uddrag)


NT:

Biblen:
Synoptik og de forskellige start på evangelierne.

Næstekærlighed og politik:
Luk 10: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Marie Krarup og Kim Hartzner

Om NT og Evangeliegenren
Jesu liv – Lignelser
Lignelsen som genre: Den himmelske vs. den jordiske optik
Billedsprog, metaforer


Kristen etik – Bjergprædikenen, Matt 5-7
Radikalisering af Moseloven, Uopfyldelighedsteorien, det dobbelte kærlighedsbud

Passionshistorien + nadver: Mark 14-16
Jesu lidelseshistorie og opstandelse
Opstandelsens betydning
Korset som symbol
Missionsbudskabet
Juridisk vs. moralsk ansvar for Jesu død

Den sidste nadver:
Nadveren som kollektivt og individuelt overgangsritual
Substansforandring vs. ihukommelse/erindring (katolsk vs. protestantisk forståelse)

Splittelse: Katolicisme og protestantisme
Luther og Reformationen
Martin Luther: Hvad er virkelig gode gerninger

Sekularisering og folkekirken
Værdiundersøgelse fra 2017
De unge præster 1. episode
Hestetelepati i kirken vækker debat, Kristeligt Dagblad 06.06.17
Yoga finder vej til kirken, Kristeligt Dagblad, 21.06.14
Pokémon er en gave til kirken, https://folkebladetlemvig.dk/ 12 aug. 2016



Dogmer:
Den Apostolske Trosbekendelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Buddhisme

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår viden om buddhismens oprindelse og lære samt får et overblik over buddhismens tre retninger. Forløbet fokuserer derefter primært på den tibetanske buddhismes religiøse forestillinger og praksis i en moderne dansk kontekst. Med forløbet opnås en forståelse af buddhismen i forskellige retninger, dels inden for religionens fjernøstlige kontekst, Theravada, Mahayana og Varjayana, men også forskellen mellem en østlig og en vestlig fortolkning og praksis af buddhisme.

Primær kilder:
Svend Aage Bay: Fremmede religioner i nutiden (1971), s. 57-66
Den mytiske Buddha
Primær: Buddha-legenden
Benarestalen fra "Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme" af Lene Højholt s. 32-33

Tekst 3-5: Grundbogen til Religion C", Madsen m.fl. (2012): side 154-155 (ligger som dokument i buddhismemappen)


Medietekster:
'Buddha og milliardæren' en DR-dokumentar (er tilgængelig på CFU)

Baggrundslitteratur:
Bodil Junker Pedersen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 186-197, 200-201, 207-209, 311-312T re buddhistiske retninger:


Begreber:
Buddhas lære – Dharma:
Den 8-leddede vej
De fire ædle sandheder
Den gyldne middelvej
De 5 skandhaer
Årsagskæden


Buddhismens livssyn:
Livet er lidelse, lidelse som grundvilkår
Livshjulet
Karma/Samsara
Nirvana
Genfødselsprocessen

Livshjulet - illustration

Buddhismens ritualer:
Munkeordination
- Melford Spiros 3 typologier

Buddhistisk etik:
De ti forskrifter


Radikalisering:
Soldater-Zen, tekst 12 Grundbogen til religion C
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Konversion

Formålet med forløbet om konversion er at få teoretisk kendskab til, hvorfor mennesker konverterer til og fra en religion i dag.

Teori:
Begrebsnøglen: Om konversionsmodel (Rambo), konversionstyper og konversionsretorik.
4 sociologiske teorier om, hvorfor man er religiøs: Deprivation, socialisation, rational choice og søgen efter mening/tilknytning.


Tekster:
"Splittet - af Jehovas vidner", DR
At være homo og muslim kan godt give en smule indre jihad" af Henriette lind, Politiken 26, Maj 2015
Latifa konverterede til kristendom: Det var smukt og rigtigt for mig at blive døbt, Kristeligt Dagblad 18.August.17,
Spiritualitet" - Om Anne Louise Hassing


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer