Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Søren Søberg Poulsen
|
Hold
|
2024 re/2w (2w re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fagintroduktion
Introduktion til fagets tradition, terminologi og metode. Vi kommer bredt rundt i religioner, fremtrædelsesformer og metodiske tilgange, og eleverne introduceres til bærende termer og metodiske tilgange indenfor religionsfænomenologien og religionssociologien. Endvidere behandles fagets identitet og stoftilgang med fokus på sondringen imellem en essentialistisk og en antiessentialistisk religionsforståelse
Baggrundsstof
Metodehjulet (PPT)
Religionsfagligt minileksikon
Sekularisering (PPT)
Religionshistorie og fremtrædelsesformer (religionstræet) (PPT)
Kernestof:
Video:
Mikael Rothstein: Religionshistorie på 5 minutter (https://vimeo.com/165586373)
National Geographic: Blood Initiation (https://www.youtube.com/watch?v=7hQEJIaciRM)
Dåb i Holsted Å v. Moses Hansen (https://www.youtube.com/watch?v=ZyZ0fimnUU0&t=355s)
Secrets of the yogis of Tibet (https://www.youtube.com/watch?v=BESrdlf-cPg)
Trille: Øjet (https://www.youtube.com/watch?v=wTIN-sfz4BA)
DC Talk: Jesus Freak (https://www.youtube.com/watch?v=kbB0QrBIs9k)
Som 17-årig valgte Sine at konvertere til islam (https://www.youtube.com/watch?v=oEd0adxTrW8)
Mormon myths (https://www.youtube.com/watch?v=n3BqLZ8UoZk&t=242s)
Tekst:
Søren Søberg Poulsen: Hervieu-Leger og sekulariseringen (artikel-uddrag)
1. mosebog, kap.1-3
Repetitionslektie:
Horisont siderne 8-16, 18-28, 33-42, 45-66
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
I undervisningen anvendes tekster og andet dokumentarisk materiale, der belyser kristendommen i dens formative, historiske og nutidige skikkelser. Endvidere sættes der fokus på samspil og brydning med den tidlige jødedom samt på kristendommens og religiøsitetens udformning i lyset af den senmoderne sekulariseringsfase.
Baggrund:
Kristendom.dk: Hvem var den kristne Messias (https://www.kristendom.dk/jesus/hvem-var-den-kristne-messias)
Gads religionsleksikon: Pagt (https://www.religion.dk/leksikon/pagt)
Kristendom.dk: Grundtvigianisme og Indre Mission (https://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-grundtvigianisme-og-indre-mission)
5 kampe imellem grundtvigianisme og indre mission (https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/5-kampe-mellem-grundtvigianere-og-indre-mission)
Kristendom.dk: De ti vigtigste ting om kristendommen (https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/ti-vigtigste-ting-om-kristendommen)
Jens Forman: En folkekirke, to evangelier (uddrag)
Den store danske: Sola fide, sola scriptura + simul Justus et peccator + toregimente-læren
Jørn Borup: Religionerne ligger under for individualisering (https://www.religion.dk/religionsanalysen/religionerne-ligger-under-individualisering)
Religionsnørden: Protestantisk kristendom (https://www.youtube.com/watch?v=WjFrOiFep4M)
Viggo Juelsgaard Jensen: Hvad er queerteologi (https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-queer-teologi)
Religon.dk: 10 vigtigste om religionskritik (https://www.religion.dk/10-vigtigste-om-religionskritik)
Tone Dandanell: Kvinden er sex (https://www.eftertrykket.dk/2017/05/22/kvinden-er-sex/)
PPT: Biblen meget kort + Sekularisering+ Religionshistorie og fremtrædelsesformer
Kernestof:
The Passion of the Christ (film)
Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom (https://www.dr.dk/tv/se/indefra-med-anders-agger-3-saeson-2015/indefra-med-anders-agger-saeson-6/indefra-med-anders-agger-saeson-6-6) (dokumentarfilm)
Den apostolske bekendelse (https://www.folkekirken.dk/_Resources/Persistent/5/c/b/d/5cbd8c0067f9675a685375174b2cc54fed2114a6/Den-apostolske-Trosbekendelse.pdf)
Bibelen: 1. Mos (kap.1 til 3 – skabelse og syndefald) + 2. mosebog (kap.19 + 20 Pagtstiftelsen på Sinai) Esajas (kap.52 v.13 til kap.53 – Herrens lidende tjener) + Mat (kap.3 v.13-17 – Jesu dåb) +)Mat. (Kap.5-7 – Bjergprædikenen) + Mat. (kap.26 v.17 til 29 – Nadveren) + Joh.Ev.: (Kap 11. - Opvækkelsen af Lazarus) + Apost.G. (kap 2. V.1 til 13 – pinsen) + Joh.Åb. (Kap.22 v. 6-21 – løftet om Kristi komme)
Bibelselskabet: Om forskellen på katolsk og lutheransk kristendom (https://www.bibelselskabet.dk/vidste-du-om-forskellen-pa-katolsk-og-luthersk-kristendom)
Katolsk Pastoralcenter: Hvofor har vi brug for skriftemålet? (https://www.youtube.com/watch?v=fo_dGX4-wMw)
Frederik er både præst i folkekirken og homoseksuel (https://www.youtube.com/watch?v=zQ9VOQtq90A)
Skywalk Lovsang: Mit hjerte som bolig (https://www.youtube.com/watch?v=n7Ei66CXG_4)
Dobbelt udgang eller alles frelse (artikeluddrag)
Saul becomes Paul (https://www.youtube.com/watch?v=9eRXq-cKmr0)
Pentecost for kids: The Holy spirit comes (https://www.youtube.com/watch?v=KwJJJoSGw84)
Trille: Øjet (tekst af Jesper Jensen)
DC Talk: Jesus Freak (musikvideo)
Ghost: He is (musikvideo)
Ekskursioner og besøg:
Sognepræst Stephan Wung-Sung de Fønns
Besøg i Nærum Kirke
Repetitionslektie:
Horisont side 72-107
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn, queer og feministisk religionskritik
Køn, queer og feministisk religionskritik afvikles som fjerde stofområde og gives særlig vægt i de øvrige forløb. Eleverne introduceres til feministisk religionskritik fra såvel emic som etic og beskæftiger sig bl.a. med den kristne queerteologi og Mariam Moskeen. Teoretisk introduceres bl.a. spørgsmålet essentialisme eller antiessentualisme, Simone de Beauvoirs begreb om andethed samt Judith Butlers tanker om kønnets performative karakter. Forløbet centreres omkring henholdsvis et besøg på skolen fra sognepræst og queer-teolog, Stephan Wung-Sung de Fønns, samt en ekskursion, hvor eleverne ser filmen "Girls & Gods" med FEMEN-aktivivist, Inna Shevchenko, samt overværer penaldebat med imam, Sherin Khankhan, og sognepræst, Mia Rahr Jacobsen. Eleverne arbejder med materiale af og om begge penalister.
Baggrund:
Kvinden er sex: https://www.eftertrykket.dk/2017/05/22/kvinden-er-sex/
The second sex explained in 5 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=byN71_NS0Ak
Gender Trouble - a short introduction: https://www.youtube.com/watch?v=q3i-8JEWSk8
10 vigtigste om religionskritik: https://www.religion.dk/10-vigtigste-om-religionskritik
Hvad er queer-teologi: https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-queer-teologi
Kernestof:
Johannes Evangeliet kap. 4 v.1-30 (den samaritanske kvinde)
Mia Rahr Jacobsen: Bliver du ked af det nu? (fra antologien, Vi er også kirken – skitser til en regnbueteologi
3. Mosebog kapitel 18, vers 22
3. Mosebog kapitel 20, vers 13
Paulus’ brev til romerne, kapitel 1, vers 26-27
Paulus’ første brev til korintherne, kapitel 6, vers 9
Paulus’ første brev til Timotheus, kapitel 1, vers 9 -11
Islam tilpasser sig det danske samfiund: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/islam-tilpasser-sig-konstant-det-omgivende-samfund
Kvindelige imamer: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/kvindelige-imamer-fatih-alev-svarer
Mandens pligt overfor sin hustru: https://www.youtube.com/watch?v=GcCh1sEjRX4
Film:
Reformisten - Den kvindelige imam
Girls & Gods
|
Indhold
|
Kernestof:
-
pagt – Lex
-
DRTV - Indefra med Anders Agger: Indre Missions Ungdom
-
Virtuelt modul - bekendelserne.docx
-
Kernebegreber - lutheransk teologi.pptx
-
Indre Mission-citater til modul – Google Drev
-
5 kampe mellem grundtvigianere og Indre Mission
-
En folkekirke to evangelier (1).docx
-
Hvordan bliver jeg frelst?
-
Forskellen på katolicisme og protestantisme
-
toregimentelæren
-
simul justus et peccator – Lex
-
Investerings- og provokationskristne i den danske folkekirke (jf. Jens Forman).docx
-
Amalie - udsagn fra besøg i Nærum Kirke.docx
-
10 vigtigste om religionskritik
-
Kvinden er sex
-
Kildetekst - Queerteologi.docx
-
Læs de tre tekster inden dagens modul:
-
Hvad er queer teologi?
-
Dobbelt udgang eller alles frelse.docx
-
Sluttest _ metode, kristendom, islam - udfyldt.docx
-
Ghost - He Is (Music Video)
-
Analysemodel til religionsfaglige tekster (2) (1).docx
-
Metodehjul_nyt cut (4).pptx
-
timeline html.shtml
-
islam-gruppearbejde.docx
-
islam-gruppearbejde 2w.docx
-
Gads religionsleksikon (etic, neutral)
-
Religion.dk (etic, neutral - dog af og til med kristelig optik)
-
Islam – tro og livsforståelse (emic, modernistisk islamforståelse)
-
Verdensreligioner - islam | Faktalink (etic, neutral)
-
Ressourcerum m. bl.a. hadith og tekst fra Ulama (emic, yderligere orientering kendes ikke)
-
Koranen i dansk oversættelse (emic)
-
islam-gruppearbejde 2w (2).docx
-
Repetitionsopgave - A is for Allah (4).docx
-
Læs gruppens hand-out om fasten og almissen inden dqagens modul - forbered evt. spørgsmål
-
ISlam - typologi virtuelt - 25cut (3).docx
-
Typologi - moderne islam 2025.docx
-
Mandens pligt overfor sin hustru I Ahmad Ghofran
-
Sharia-zone i Tingbjerg
-
Homoseksuel imam: Du kan ikke være en sand muslim og homofob
-
Muslimsk familie holder jul
-
Ung muslim i Danmark
-
Britiske ISIS-terrorister i rekrutteringsvideo
-
Repetitionsopgave - A is for Allah (5).docx
-
Buddhisme introduktion
-
Buddhismens tre hovedretninger
-
Om Phendeling.docx
-
Reformisten – den kvindelige imam
-
Filmen, Reformisten - den kvindelige imam, fra sidste modul, skal være set inden i dag.
-
Gruppearbejde - Den danske kvindelige imam_tidskoder til lang version.docx
-
Vær klar til matrix-fremlæggelse af gruppearbejdet fra sidst:
-
Læs artiklen: Kvinden er sex
-
Buddhisme_komependium.pdf
-
Metodehjul.pptx
-
Hjertesutra.docx
-
Afsnit
-
tegning_islam_kosmologi_m-noter.pdf
-
introduktion_til_buddhismen.ppt
-
Læs op på det, I har behov for. I udsættes for samme test - uden hjælpemidler - i et af de kommende moduler:
-
2015_regilion_opgave_2.pdf
-
Simone de Beauvoir THE SECOND SEX" EXPLAINED in 5 Minutes // History of Feminism #3
-
Judith Butler's Gender Trouble: A Short Introduction
-
OVERSIGT OVER RELIGIONERNE opgave - b-niveau.docx
-
køn eksamensspørgsmål - lidt for langt.docx
-
Minileksikon religion c_- ikke færdigredigeret.docx
-
Bibelen uddyber ikke Helvede (baggrund)
-
Baggrund: En folkekirke to evangelier (om investerings- og provokationskristne)
-
religion i det senmoderne side 9-32 (3).pdf
-
Anders Nygaard.docx
-
Hvorfor blive konfirmeret.docx (kildetekst)
-
Der blev jeg buddhist.docx (kildetekst)
-
Baggrund: Phendeling
-
Kildetekst: Jesus i følge islam
-
Baggrund: Ole Nydahl + buddhistisk center i Hellerup
-
Uddrag af Asem EL-Ghiouane - Ung muslim i Danmark.docx (kildetekst)
-
Tønnsen - en åben religion.docx (kildetekst)
-
Dobbelt udgang eller alles frelse.docx (kildetekst)
-
Opstandelse og reinkarnation.docx Kildetekst
-
Omvendelse og helligånd.docx (kildetekst)
-
meditationsapps er populære men har de glemt buddhismen.docx (kildetekst)
-
religion i det senmoderne side 9-32.pdf
-
Elevvejledning til eksamen i religion c _nyt cut.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Den formative periode og ortodoksi gennemgås med udgangspunkt i filmen "The Message" og med inddragelse af relevant kernestof. Eleverne producerer små oplæg om ortodoksi, ortopraksis og den tidlige udviklingshistorie (søjlerne + trosartiklerne + de retledede kaliffer + himmelfærden ).
Udviklingshistorien derfra behandles i overbliksform – med nedslag i kaliftiden - og ender i nutidig europæisk islam. I denne forbindelse inddrages nutidens udbredte islamtypologier. Afslutningsvis vægtes islamisk feminisme som fokuspunkt.
Baggrundsstof:
NAG Edutorials – Trosartiklerne + søjlerne (https://www.youtube.com/channel/UCrilTfIwdsPxVyDRz2VpqOw/videos)
Flemming Ravn: Hvad er socialisering (http://neft.dk/socialisering.htm)
Tre identitetsformer (https://2esa.wikispaces.com/Tre+identitetsformer)
Konversionsteori (https://sites.google.com/a/aurehoej-gym.dk/religion/religion-b/konversion)
Hvad er forskellen på sunni- og shia-islam? (https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-sunni-og-shiaislam)
Religionsnørden - Intro til islam (https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA)
Kernestof:
Film:
The Message
Reformisten
Koranen: Sura 2, 35-48 +Sura 5, 72-77
Hadith: Sahih Al-Bukhari 4:429 (himmelfarten)
Sharia-zone i Tingbjerg (https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0)
Du kan ikke være sand muslim og homofob (https://www.dr.dk/nyheder/indland/homoseksuel-imam-du-kan-ikke-vaere-en-sand-muslim-og-homofob)
Britiske ISIS-terrorister i rekrutteringsvideo (https://www.tv2.no/v/823282/)
Ung muslim i Danmark (https://www.religion.dk/fra-bloggen/ung-muslim-i-danmark)
Tv2: Familien er muslimer og holder jul med flæskesteg (https://livsstil.tv2.dk/2016-12-15-familien-er-muslimer-og-holder-jul-med-flaeskesteg-det-er-der-en-god-grund-til)
Islam.dk om jihad (http://www.islam.dk/jihad/)
Muslimsk ungdom i DK: Hvad skal man kigge efter ved en kommende hustru (https://www.youtube.com/watch?v=hjM_UQYIbv4)
Nouman Ali Khan: Sådan er man en god hustru, video v. islamguide.dk (https://www.facebook.com/islamguide.dk/videos/1472042249544260/?hc_ref=ARSRbf761rxU4Rpw4253yAoDGMX0HDppk309hAkuGR6vhjcjyPdLtgnNkxi2wqByhf4&fref=gs&dti=1726100451026269&hc_location=group)
Muslimsk ungdom i Danmark: Bør man faste, hvis man ikke beder (https://www.youtube.com/watch?v=RMbcJ6u37P4)
Religionen islam (Facebook-gruppe): Kvinder i Jannah
Aminah Tønnsen: Koranen prædiker ligestilling (http://aminahtonnsen.dk/?page_id=1059)
Yusuf Islam: A is for Allah (http://www.metrolyrics.com/a-is-for-allah-alif-is-for-allah-lyrics-yusuf-islam.html)
Udforsk islam: Jesus i følge islam (https://www.youtube.com/watch?v=hjCSMT8jCzc)
Repetitionslektie:
Horisont side 146-179
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
I undervisningen anvendes tekster og andet dokumentarisk materiale, der belyser centrale sider af buddhismen i dens formative, udviklingshistoriske og nutidige fremtrædelsesformer. Udgangspunktet for gennemgangen af kosmologien tages i filmen "Little Buddha" og dennes fortolkning af buddha-legenden. Derefter gennemgås væsentlige forskelle på Theravada, Mahayana og Vajrayana. Afslutningsvis beskæftiger vi os med nutidige buddhistiske fremtrædelsesformer hos Tenzin Drolkar, Denko John Mortensen (Choan Roshi) samt synkretistiske og folkereligiøse fremtrædelsesformer i nutiden.
Baggrundsstof:
Religionsnørden: Buddhisme (https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw)
Phendeling - baggrund
Fra kompendium:
Tekst 1: Buddha — en historisk fremstilling (baggrund)
Tekst 2: Buddhismens livssyn (baggrund)
Tekst 3: Den ædle ottefoldige vej (baggrund)
Tekst 4: Skandhaerne (baggrund)
PPT: Introduktion til buddhismen + Buddhismen på nudansk
Kernestof :
Film: Little Buddha
Univers på DR2 om kristendom og buddhisme (https://www.youtube.com/watch?v=xoD1M1R_jWY&t=766s)
Kompendietekster:
Tekst 6: Samsaras endeløshed
Tekst 7: Karma
Tekst 8: Vejen til. nirvana
Tekst 9: Nirvana: Det absolutte hinsides bevidstheden
Tekst 12: Traditionelt tibetansk livshjul
Tekst 13: Om udstødelse af ordenen
Tekst 14: Af: Lotus-sutraen - Mahayanas åbenbaring
Tekst 15: Den strømmende regn af nektar, der nærer spirerne til de fire kayaer
Ekskursion:
Phendeling - oplæg v. Tenzin Drolkar
Repetitionslektie:
Horisont s.244-283
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65515570496",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65515570496",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65515570496"
}