Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Karl Svend Claussen Jørgensen
|
Hold
|
2024 fy/c (2c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fysikkens Grundbegreber (densitet og hastighed)
I dette forløb stifter eleverne kendskab til grundbegreberne og metoder i fysik.
Eleverne arbejder med densitet og laver bestemmelse af densiteten af faste stoffer og væsker. Herefter arbejder vi med begrebet hastighed.
Indhold
• Dekadiske præfikser og fysiske størrelser
• Masse, volumen og densitet
• Atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
• Sted, tid og hastighed
Fokuspunkter
Fagets sprog og terminologi
Regning med enheder
Have indsigt i fysikkens grundlæggende love og kunne benytte disse i for-bindelse med det eksperimentelle arbejde
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde
Eksperimentelle undersøgelser
Arbejde med CAS-værktøj
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2c-forsøgstavle: Densitet af granit
|
21-08-2024
|
2C: Journal om densitet
|
13-09-2024
|
2C - Muffin - første aflevering
|
26-09-2024
|
2C: Journal om bevægelse med konstant hastighed
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi og samfund
I dette forløb ser vi på energiomsætning i et samfundsperspektiv, hvor vi arbejder med produktion og forbrug af elektrisk energi.
Eleverne arbejder i grupper med hver deres produktionsform (sol, vind, fossile brændstoffer etc.), som skal præsenteres til en målgruppe.
Atomteori inddrages i forbindelse med forståelse af temperaturbegrebet.
Indhold
• beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
• eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
• atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Fokuspunkter
Fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
Formidling af et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
Problemstillinger i samspil med andre fag.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde
Eksperimentelle undersøgelser
Arbejde med CAS-værktøj
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Formidlingsprojekt med dansk
Indhold
I dette forløb arbejder eleverne med formidling.
Eleverne arbejder med formidling af naturvidenskab (fokus på energi) i fysik.
Eleverne arbejder med explainer-genren i dansk.
Fokuspunkter
Formidling af en naturvidenskabelig problemstilling i samarbejde med andre fag.
Arbejdsformer
Projektarbejde i grupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd og bølger
Eleverne arbejder først med simuleringer i PHET, hvor de ser på forskellige måder at bestemme hastigheden af en bølger.
Først med en vandbølge og herefter med en lydbølge.
Eleverne stifter bekendtskab med bølgeligningen.
Eleverne måler lyd fra et klokkespil med Appen: PhyPhox.
Formålet er at relatere de fysiske størrelser til menneskets opfattelsen af lyd.
Indhold
• Grundlæggende egenskaber ved lyd: Bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
• Fysiske egenskaber ved lyd.
Dokuspunkter
Fagets sprog og terminologi
Have indsigt i fysikkens grundlæggende love og kunne benytte disse i for-bindelse med det eksperimentelle arbejde
Fysikkens evne til at forstå og forklare abstrakte begreber.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde
Eksperimentelle undersøgelser
Arbejde med CAS-værktøj
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Formidlingsdel - Bæredygtig Energi
|
23-01-2025
|
2C: Simuleringer - Begreber og Grafer
|
29-01-2025
|
2C: Journal med vandbølger
|
07-02-2025
|
2C: Journal med lyd af klokkespil
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys og stråling
Vi arbejder med lys, hvor eleverne arbejde med udgangspunkt i afsnittet af Cosmos: Gemt i Lyset. Hvor vi kommer igennem stråle-, bølge og partikelmodel for lys, Så eleverne kan kende forskel på forskellige lysspektra.
Indhold
• grundlæggende egenskaber for lys: Bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
• det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
• fysiske egenskaber ved lys.
• atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Fokuspunkter
Fagets sprog og terminologi
Have indsigt i fysikkens grundlæggende love og kunne benytte disse i for-bindelse med det eksperimentelle arbejde
Fysikkens evne til at forstå og forklare abstrakte begreber og hvordan disse kan bruges i en en teknologisk sammenhæng og til at udvikle verdensbilledet.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde
Eksperimentelle undersøgelser
Arbejde med CAS-værktøj
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2C: Journal med afstandskvadratlov
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Verdensbilleder
I dette forløb ser vi på astronomien og fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede.
Indhold
• grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
• Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
• atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Fokuspunkter
Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
Perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener
Viden om fagets identitet og metoder
Arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde
Eksperimentelle undersøgelser
Arbejde med CAS-værktøj
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520962709",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520962709",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520962709"
}