Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Solveig Skadhauge
|
Hold
|
2024 fy/d (2d fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den nære astronomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energiformer, formel for termisk energi, varmefylde begrebet, smeltevarme, fordampningsvarme. Mikroskopisk billede af de tre forskellige faser og faseovergange.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Prøven varer 60 min. og starter ca. 12.15 - så I har tid til at finde en plads at sidde på, papir og blyant. (antal: 24)
-
PRØVE I FYSIK UDEN HJÆLPEMIDLER.
-
Vi starter på emnet energi. Vi arbejder her frem imod et inoovativt projekt sammen med dansk. Men først skal vi have alt det basale på plads.
-
Basis Fysik C; sider: 59-69, 82-85, 107-114, 117-119
Elektronisk bog på online.praxis.dk
-
I skal anvende online.praksis.dk og indtaste aktiveringskoden: C6FE82. Så får I adgang til en hel fysikpakke, herunder findes den elektroniske bog "Basis Fysik C".
-
VejenC_Kap 2 Energi og fremskridt.pdf
-
Program:
-
Tænk efter 1 s. 60, tænk efter 2 s. 65. Opgaver 5.5 (Basis C), Opgave 33, 35, 37
-
Vi skal finde en formel for opvarmning af vand.
-
OpvarmningVand2d.docx
-
Afsnit
-
Lav opgave 33, 35, 36 i Vejen til Fysik C.
-
Sider_BASISC.docx
-
Forsøg - halvdelen af klassen kommer (se herunder).
-
Forsøg - halvdelen af klassen kommer (se herunder)
-
Opgaver_Energi_Varme.docx
-
Vi lavede opgave 9.2 og 9.7 i Basis C.
-
ff3-1
-
ff3_Energikilder.docx
-
Virtuel modul, som anvendes til arbejde med ff3. (ff3-2)
-
Gruppe1_Opgave.docx
-
Gruppe2_Opgave.docx
-
Gruppe3_Opgave.docx
-
Gruppe4_Opgave.docx
-
Gruppe5_Opgave.docx
-
Gruppe6_Opgave.docx
-
Gruppe7_Opgave.docx
-
Gruppe8_opgave.docx
-
Find en typisk effekt for jeres energikilde. Find ud af hvilken nyttevirkning jeres energikilde har (cirka).
-
Læs jeres opgave som ligger her på modulet og skriv til mig hvis jeg har misforstået hvilken ener
-
Skriv senest torsdag kl. 22, hvis jeg skrevet forkert emnet for din gruppe (altså hvis jeg husket forkert). Alle der har valgt vind eller sol har fået en ekstra energikilder, da der var alt for mange der ville det.
-
Jeres lektie er fortsat at arbejde på jeres ff3 emne. Hvad mangler I at vide omkring jeres energikilde? Skriv eventuelle spørgsmål ned, så jeg forhåbentlig kan hjælpe Jer i modulet.
-
Messe 2d, version 2.docx
-
Program
-
quizogbyt_energi.docx
-
Ganske kort prøve (halv time) i energi. Energiomdannelse (f.eks for de energikilder som der blev arbejdet med i ff3), formler for effekt og termisk energi samt nyttevirkning. Repeter hjemmefra, brug gerne boost-modulet "energiformer og energiomdannel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger - lyd og lys
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Små opgaver i bølger.docx
-
https://www.geogebra.org/m/rvu3tpxh
-
Wave Pool
-
Basis Fysik C; sider: 176-180
Elektronisk bog på online.praxis.dk
-
I skal gerne have styr på definitionen af de 5 bølgeparametre; v, λ, T, f og A. Altså I skal kunne forklare hvad der menes med bølgens hastighed, bølgelængde, svingningstid, frekvens og amplitude. Prøv at se om du kan udfylde skemaet som er uploadet
-
Bølgebegreber.docx
-
Installer appen "phyphox" på jeres telefon
-
Program
-
Arbejdsark_bølgetyper.docx
-
Tag noter til lektien, ellers kan I ikke huske det I har læst. Det handler om at få forståelse for det I læser.
-
forsøg om panfløjter. Vi starter i 2.14, derefter grupperarbejde.
-
Gruppe 1 og 2 : lokale 2.14
-
Candle Sound wave physical experiment
-
How Speakers Make Sound
-
image.png
-
Fysik_Musik_Panfløjte.docx
-
1) Hvad er lyd? Vi skal beskrive det.
-
arbejdsseddel_interferens_c.docx
-
Tacoma Bridge Collapse: The Wobbliest Bridge in the World? (1940) | British Pathé
-
Knud Erik Nielsen: Vejen til fysik C, Forlaget Hax; sider: 103-111, 128-133
-
Jeres karakter for prøven i energi er skrevet ind under opgaven i lectio. Bemærk jeg tager også hensyn til jeres niveau i timerne når jeg skal give jeres standpunkts karakter.
-
I timen:
-
Vi snakker om hvordan lys opstår, og relation til atommodellen.
-
Fysik C, atomfysik - Bohr og atomet.
-
Forsøg gitterligningen. I arbejder i grupper af 2-3 (selvvalgte grupper).
-
Afsnit
-
Optisk Gitter (eksperiment med måledata)
-
Hjemmefra skal I have: set videoen, samt have skimtet igennem tillægget og specielt selv regnet igennem og forstået eksempel 1 s.7-8.
-
tillaeg_interferens_og_gitterformlen.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520974371",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520974371",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520974371"
}