Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Eva Danielsen
|
Hold
|
2024 fy/e (2e fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Verdensbilledet, Solsystemet, studierejse
Vi arbejder blandt andet med:
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
På studierejsen har vi udført forsøg med solhøjdemålinger og parallakse-måling til afstandsbestemmelse.
Hjemme har vi udført forsøg med kraterdannelse i relation til meteorkratere på Jorden.
Vi har lavet planetsti som en måde at visualisere de relative størrelser i det nærmeste af universet.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen: Vejen til fysik C, Forlaget Hax; sider: 7-9, 12, 16-25, 28-29, 36-51, 74-79, 176-178, 248-249
-
Sammenligning af Nærum og Malaga.docx
-
Opgaver til Jordens_bane og årstiderne.doc
-
Vi samler op på arbejdsarket fra sidst om nat, dag, årstider, formørkelser og månens faser.
-
The Nine Planets of The Solar System | Eight Planets Without Pluto
-
Planetsti-præsentationer - Hav tøj og fodtøj på, så I kan gå en tur på nogle få kilometer.
-
Husk besked fra Erik:
-
Aktiv_fysik_c_s168_172.pdf
-
Arbejdsark til Aktiv Fysik C side 168.docx
-
Krater-C-niveau_revideret.doc
-
Den Bevægede Jord - noter.docx
-
Kommer fredag i 1. modul
-
Kommer fredag i 3. modul
-
Vi bruger modulet på at arbejde med rapporten over kraterforsøget
-
parallaksemaaling.mp4
-
Øvelse med parallaksemåling af afstand.docx
-
Installation af Capstone:
-
Installation af Capstone.docx
-
Vi bruger slutningen af modulet på at se på program, rejseregler mm for studieturen
-
Øvelse i bestemmelse af længde og breddegrad ud fra måling af solhøjde.docx
-
The Beauty of Symmetry: An Introduction to the Wallpaper Group
-
medbring jeres parallaksemålinger og beregninger af solhøjde. Vi samler op på begge dele i dette modul
-
Indtjekningskoder, hvis I vil tjekke jeres biletter ind på forhånd:
-
rejseprogram for Mallagastudietur 2e 2024.docx
-
Vi bruger modulet på efterbehandling af jeres observationer fra Malaga. Husk at have data med, så I kan begynde på afleveringen.
-
Den dag vi målte solhøjder (30/9) var dag nummer 274 (http://kalender-dk.dk/dagnumre-2024/ )
-
skema_solhøjdemålinger.docx
-
Solhøjden var 0 kl 8:14 og igen kl 19:59 (solopgang og solnedgang)
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevægelse
Vi ser på bevægelse med konstant hastighed og bevægelse med konstant acceleration.
Forsøg med bestemmelse af reaktionstid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Bevægelse og energi
Vi arbejder med at forstå hastighed og acceleration i et samarbejde med matematik om differentialregning. Eleverne planlægger og udfører selv forsøg med bestemmelse af acceleration med videoanalyse i Capstone.
I forbindelse med energi arbejder vi med:
Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.
Forsøget med nedslagskratere er relevant - både i forbindelse med den nære astronomi og i forbindelse med energi og energiomsætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF3 Innovativt forløb i dansk og fysik
I dette forløb skal I arbejde i dansk og fysik.
Som produkt skal I lave noget (poster, folder, hjemmeside.. ) som har det formål at få nogen til at have en mere bæredygtig adfærd.
Forløbet er innovativt, så vi skal arbejde med metoder fra innovation.
I dansk er der fokus på formidling
I fysik er der fokus på vores energiforbrug
Ud over formidlingsproduktet, skal der være en poster, som laver en meta-faglig analyse:
1) Præsentation af produktet (dansk + fysik)
2) Hvem er målgruppen? (dansk)
3) Hvilke virkemidler? (dansk)
4) Hvis det virker - hvor meget energi vil vi så spare?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bølger, lyd og lys
Forløbet omhandler beskrivelse af bølger generelt.
Herunder begreber som: periode, bølgelængde, frekvens, amplitude og udbredelseshastighed
Bølgeligningen, konstruktiv og destruktiv interferens
Lyd og instrumenter
Lys og gitterligningen
Det elektromagnetiske spektrum
Lys og atomer - herunder Bohrs atommodel
Vi har udført fællesforsøg med stående bølge på svingende streng og rapportforsøg om bestemmelse af en lasers bølgelængde ved hjælp af gitterdiffraktion.
Kapitel 13,14 og 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kosmologi (Universet)
Med baggrund i de udleverede sider fra Orbit C 2010 s 200-222 har vi arbejdet med:
Afstandsbestemmelse (parallaksemetoden blev brugt under studieturen)
Afstandsbestemmelse ved hjælp af størrelsesklasser
Rødforskydning
Hubbles lov
Universets udvidelse
Vi har set "Begyndelsen og enden på universet ( 1 )"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520979334",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520979334",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65520979334"
}