Holdet 2024 fy/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Eva Danielsen
Hold 2024 fy/e (2e fy)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Verdensbilledet, Solsystemet, studierejse
Titel 2 Bevægelse
Titel 3 Energi
Titel 4 FF3 Innovativt forløb i dansk og fysik
Titel 5 Bølger, lyd og lys
Titel 6 Kosmologi (Universet)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Verdensbilledet, Solsystemet, studierejse

Vi arbejder blandt andet med:

-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

På studierejsen har vi udført forsøg med solhøjdemålinger og parallakse-måling til afstandsbestemmelse.

Hjemme har vi udført forsøg med kraterdannelse i relation til meteorkratere på Jorden.

Vi har lavet planetsti som en måde at visualisere de relative størrelser i det nærmeste af universet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Bevægelse

Vi ser på bevægelse med konstant hastighed og bevægelse med konstant acceleration.

Forsøg med bestemmelse af reaktionstid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi

Bevægelse og energi

Vi arbejder med at forstå hastighed og acceleration i et samarbejde med matematik om differentialregning. Eleverne planlægger og udfører selv forsøg med bestemmelse af acceleration med videoanalyse i Capstone.

I forbindelse med energi arbejder vi med:
Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer.

Forsøget med nedslagskratere er relevant - både i forbindelse med den nære astronomi og i forbindelse med energi og energiomsætning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 FF3 Innovativt forløb i dansk og fysik

I dette forløb skal I arbejde i dansk og fysik.

Som produkt skal I lave noget (poster, folder, hjemmeside.. ) som har det formål at få nogen til at have en mere bæredygtig adfærd.

Forløbet er innovativt, så  vi skal arbejde med metoder fra innovation.

I dansk er der fokus på formidling

I fysik er der fokus på vores energiforbrug

Ud over formidlingsproduktet, skal der være en poster, som laver en meta-faglig analyse:
1) Præsentation af produktet (dansk + fysik)
2) Hvem er målgruppen? (dansk)
3) Hvilke virkemidler? (dansk)
4) Hvis det virker - hvor meget energi vil vi så spare?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Bølger, lyd og lys

Forløbet omhandler beskrivelse af bølger generelt.
Herunder begreber som: periode, bølgelængde, frekvens, amplitude og udbredelseshastighed
Bølgeligningen, konstruktiv og destruktiv interferens
Lyd og instrumenter
Lys og gitterligningen
Det elektromagnetiske spektrum
Lys og atomer - herunder Bohrs atommodel

Vi har udført fællesforsøg med stående bølge på svingende streng og rapportforsøg om bestemmelse af en lasers bølgelængde ved hjælp af gitterdiffraktion.

Kapitel 13,14 og 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kosmologi (Universet)

Med baggrund i de udleverede sider fra Orbit C 2010 s 200-222 har vi arbejdet med:
Afstandsbestemmelse (parallaksemetoden blev brugt under studieturen)
Afstandsbestemmelse ved hjælp af størrelsesklasser
Rødforskydning
Hubbles lov
Universets udvidelse

Vi har set "Begyndelsen og enden på universet ( 1 )"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer