Holdet 2024 ng/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Peter Bo Mähl, Rebecca Høst Varmer
Hold 2024 ng/c (2c ng, 2c ng/orlov)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema - Vand
Titel 2 Tema - Klima
Titel 3 Tema - Pladetektonik
Titel 4 Tema - Fødevarer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema - Vand

Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Udføre simple former for geofaglig eksperimentelt arbejde
- Behandle geofaglige data
- Forstå forskellen mellem teoretisk model og observeret virkelighed
- Analysere geofaglige problemstillinger
- Forstå vandets kredsløb
- Kunne gøre rede for de 3 nedbørsformer: konvektionsregn, frontnedbør og stigningsregn.
- Forstår vigtige faktorer i grundvandsdannelse


Forsøg:
Nedsivningsforsøg
Nedbørsdannelsen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Tema - Klima

Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Udføre simple former for geofaglig eksperimentelt arbejde
- Behandle geofaglig data
- Forstå forskellen mellem teoretisk model og observeret virkelighed
- Analysere geofaglig problemstillinger
- Kunne forstår hvordan vi kan ændre på klimaet
- Kunne forklare strålingsbalancen
- Forstå kulstofkredsløbet og hvordan det kan påvirke strålingsbalancen
- Fået indsigt i konsekvenser ved en global opvarmning
- Forstå det globale vindsystem

Forsøg
Forsøg konvektion i luft
Forsøg med stråling og albedo
Forsøg med drivhuseffekt og CO2
Forsøg med termohalin cirkulation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Tema - Pladetektonik

Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Observere, beskrive, strukturere og klassificere geofaglige rumlige mønstre (den pladetektoniske model)
- Analysere geofaglige problemstillinger ved anvendelse af fagsprog og hensigtsmæssige faglige analyseværktøjer
- Forståelse for pladetektonisk model
- Kendskab til de forskellige typer af vulkaner
- Opnå viden om jordskælv
- Forståelse af det geologiske kredsløb
- Kunne forklare oliedannelsen

Forsøg:
Magmatiske bjergarter
Geologisk cyklus
Forsøg med bjergarters densitet
Permeabilitet i sten og porøsitet i kalk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Tema - Fødevarer

Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Udarbejdelse af statistik
- Information søgning for valgte lande
- Behandle geofaglig data
- Forstå forskellen mellem teoretisk model og observeret virkelighed
- Analysere geofaglig problemstillinger
- Kunne analyser statistisk demografisk data
- Kunne forklare og analyse alderspyramide
- Kunne sætte et landes udvikling i perspektiv med den demografiske transitionsmodel

Empirisk arbejde:
Demografisk data og graf produktion af to udvalgte lande.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde