Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Peter Bo Mähl, Rebecca Høst Varmer
|
Hold
|
2024 ng/c (2c ng, 2c ng/orlov)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema - Vand
Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Udføre simple former for geofaglig eksperimentelt arbejde
- Behandle geofaglige data
- Forstå forskellen mellem teoretisk model og observeret virkelighed
- Analysere geofaglige problemstillinger
- Forstå vandets kredsløb
- Kunne gøre rede for de 3 nedbørsformer: konvektionsregn, frontnedbør og stigningsregn.
- Forstår vigtige faktorer i grundvandsdannelse
Forsøg:
Nedsivningsforsøg
Nedbørsdannelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Tema - Klima
Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Udføre simple former for geofaglig eksperimentelt arbejde
- Behandle geofaglig data
- Forstå forskellen mellem teoretisk model og observeret virkelighed
- Analysere geofaglig problemstillinger
- Kunne forstår hvordan vi kan ændre på klimaet
- Kunne forklare strålingsbalancen
- Forstå kulstofkredsløbet og hvordan det kan påvirke strålingsbalancen
- Fået indsigt i konsekvenser ved en global opvarmning
- Forstå det globale vindsystem
Forsøg
Forsøg konvektion i luft
Forsøg med stråling og albedo
Forsøg med drivhuseffekt og CO2
Forsøg med termohalin cirkulation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Tema - Pladetektonik
Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Observere, beskrive, strukturere og klassificere geofaglige rumlige mønstre (den pladetektoniske model)
- Analysere geofaglige problemstillinger ved anvendelse af fagsprog og hensigtsmæssige faglige analyseværktøjer
- Forståelse for pladetektonisk model
- Kendskab til de forskellige typer af vulkaner
- Opnå viden om jordskælv
- Forståelse af det geologiske kredsløb
- Kunne forklare oliedannelsen
Forsøg:
Magmatiske bjergarter
Geologisk cyklus
Forsøg med bjergarters densitet
Permeabilitet i sten og porøsitet i kalk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Tema - Fødevarer
Kompetencer, læreplanens mål, progression
- Udarbejdelse af statistik
- Information søgning for valgte lande
- Behandle geofaglig data
- Forstå forskellen mellem teoretisk model og observeret virkelighed
- Analysere geofaglig problemstillinger
- Kunne analyser statistisk demografisk data
- Kunne forklare og analyse alderspyramide
- Kunne sætte et landes udvikling i perspektiv med den demografiske transitionsmodel
Empirisk arbejde:
Demografisk data og graf produktion af to udvalgte lande.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521224473",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521224473",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521224473"
}