Nærum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nærum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ke/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Nærum Gymnasium
Fag og niveau
Kemi C
Lærer(e)
Emil Lambreth Quist Blumenfeld
Hold
2024 ke/z (
2z ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det periodiske system og atomets opbygning
Titel 2
Fedt, molekyler og blandbarhed
Titel 3
Ionbinding og opløselighed
Titel 4
Hvor meget stof?
Titel 5
Surt i køkkenet - syre-base kemi
Titel 6
Redoxkemi – brug jernet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det periodiske system og atomets opbygning
- kemisk fagsprog, herunder kemiske formler og reaktionsskemaer - grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Atomer | Kemi C - 2 - Lektier til næste gang, man må gerne tyvstarte på dem; lektierne er de første ti minutters video fra 0.00-10.10
Lektien er at se 3 minutters video fra tiden 4.11-7.44 (kapitellink i beskrivelsen)
Atomer | Kemi C - 2 - Lektierne er de første ti minutters video fra 0.00-10.10
Forsøg.docx
Fra nu af i undervisningen: Medbring blyant/kuglepen (gerne i penalhus)
Vi bruger et kladdehæfte og et opgavekompendium til individuel opgaveregning
Byg et atom - prøv at bygge hhv. C, H og O-atomer hjemmefra
Videolektie (Vælg enten at læse i bogen, eller at se videoen og derefter skimme siderne i bogen): Reaktionsskemaer og tilstandsformer | Kemi C - 4 (youtube.com)
Helge Mygind mfl.: BasisKemi C, Haase & Søn; sider: 7-15
Hvad enten du læser eller ser video+skimmer siderne i bogen, så fokusér på at finde svar på følgende:
Vi trænede navngivning af molekyler, talte om hvad molekyler er, og vi introducerede fagbegreberne polære og upolære elektronparbindinger. Det svarer s. 53-57 i Basiskemi C
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fedt, molekyler og blandbarhed
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed ̶
- simple organiske og uorganiske molekylers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Se evt. fra 10. minut i denne video om det periodiske system (I har tidligere set de første 10 minutter. Det er dækket på s. 18-26 i bogen (tidligere lektie).
Helge Mygind mfl.: BasisKemi C, Haase & Søn; sider: 53-60, 67-75, 117-118, 121-138
Som sædvanlig har I lektievalget: Se videoerne og skim siderne i bogen, eller læs siderne i bogen grundigt.
Polære og upolære bindinger | Kemi C - 9
Lektiefokus:
Vi laver disse to forsøg: øvelser_alkoholers_opløselighed+polaritet_og_blandbarhed_20240920.docx
Overvej om du stadig kan svare på lektiefokusspørgsmålene fra forrige modul - hvis ikke, så genlæs/se lektierne fra sidst og brug Boost-modulet i lektien:
Driller afstemning af reaktionsskemaer stadig? Så se denne video fra 7.45:
Organisk kemi og alkaner | Kemi C - 11
Opret jer/Log ind med jeres unilogin her - en platform med "Boost"-træningsspil med meget mere. Når I er oprettet, skal I under "mine materialer" indtaste denne aktiveringskode: KM3BA9
Når I er oprettet og inde i "madfokus, 2z 202425" i praxis online, så lav følgende "Boost"-træningsspil om molekyler og deres bindinger hjemmefra: Molekyler og deres bindinger - praxisOnline. Hvis det træningsmodul er for let for jer, så prøv dette:
Genlæs lektie fra forrige modul + træn med de angivne Boost-moduler i praxis-online.
Alkener og alkyner | Kemi C - 14
Prøveforsøg (i stedet for skriftlig prøve): I skiftes til i par at udføre alkoholers opløselighed eller polaritetsforsøget, og jeg går rundt og taler med jer om forsøgene. I skal forberede jer på at kunne fortælle om forsøgene i teoretisk og praktisk
Husk også at kigge på lektierne til torsdag inden torsdagsmodulet.
Sørg for at komme igang med at bruge praxisonline - jeg kan se at mange af jer ikke er gået i gang med det endnu.
Vi laver forsøget: substitution & addition
Se fra 0.00-5.14 i ovenstående video om triglycerider
Alkoholer | Kemi C - 12
øvelser_alkoholers_opløselighed polaritet_og_blandbarhed_20241007.docx
praxisOnline - boost modul
praxisOnline - boost modul om det periodiske system
Forsøg: substitution og additionsforsøg
sub og add_20241125.docx - vi laver figurer på whiteboards - fotos af disse bruges til fremlæggelsesplancher
Hvad er forskellen på en alkan og en fedtsyre?
Vi runder forløb af om molekyler og organisk kemi
Opgaver besvares individuelt på papir. I afleverer foto i dagens opgave i lectio senest kl. 17.30. Der føres fravær efter om man har afleveret opgaverne.
Lav Opg. 3.16 og 3.17 nederst på denne side: Elektronegativitet - Basiskemi C - Praxis3.24 på denne side: Hydrofile og hydrofobe grupper - Basiskemi C - Praxis6.8 og 6.13 på denne side: Navngivning af alkaner - Basiskemi C - Praxis6.27 - tegn med zig
Vi laver en session, hvor to grupper af gangen fremlægger deres poster-aflevering for mig mens I andre arbejder med ionforbindelses-lego, opgaver mm. Se krav til fremlæggelsen+afleveringen i opgave-mappen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fremlæg: Alkoholers opløselighed + polaritet
10-10-2024
Reminder: prøveforsøg
28-10-2024
Aflevering af opgaver fra virtuelt modul
28-11-2024
Poster-fremlæggelse: substitution og addition
08-12-2024
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ionbinding og opløselighed
- ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
- fældningsreaktioner
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
De resterende grupper (gr. 3-7) fremlægger subst/add forsøgetNytårskur med Emils nytårskemishow!! + nytårslækkerier.
Helge Mygind mfl.: BasisKemi C, Haase & Søn; sider: 31-47
Ionforbindelser | Kemi C - 5
lav følgende mens i venter: Ioner - praxisOnlineionforbindelse: praxisOnline<
Forsøg + omlagt rapportskrivning
Del 1 - Fældningsreaktioner - saltes opløselighed
Saltes opløselighed_ELB_2024.docx
del 1 og 2 fældingsreaktioner - mikroskala
Skim siderne 31-38 igen + gense evt. videoer om ionforbindelser fra d. 7.
Læseguide:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvor meget stof?
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder vejeanalyse
Indhold
Kernestof:
Helge Mygind mfl.: BasisKemi C, Haase & Søn; sider: 16-17, 79-97
Nu skal vi lære at regne på kemi. Densitet har I sikkert allerede lært om i fysik, så læg vægten i læsningen på s. 81-88. Læseguide:
Samme lektier som forrige modul, fredag d. 24.
Måling, mol og masse | Kemi C - 7
Skriftlig prøve i ioner, ionforbindelser + mængdeberegninger (kap. 1, 2 og 4 i bogen). Tilladte hjælpemidler: det periodiske system, kuglepen, lommeregner (denne låner I af mig)
Prøven tager 60 minutter, og den er en blanding af multiple choice, beregningsopgaver og forklaringsopgaver. I besvarer den på papir.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Surt i køkkenet - syre-base kemi
kernestof:
- stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
- simple syre-basereaktioner, herunder pH-begrebet
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering
Indhold
Kernestof:
Forsøg: Hvilken reaktion? Se denne videoøvelsesvejledning fra NAG kemi om forsøget inden modulet: Hvilken reaktion er den rigtige - YouTube
læs også denne øvelsesvejledning: Natron - øvelse i mængdeberegninger 2022_uForforsøg.doc
Vi mødes og laver omlagt skriftlighed ved journal om forsøget med natron
LA: kommer gerne
I ser disse videoer i starten af modulet: Del 1 om udstyret ser i først:
Syre_base_vejl_2025_titrering_kemiC.docx
Helge Mygind mfl.: BasisKemi C, Haase & Søn; sider: 89-93, 104-107, 109-111, 153-156
Vi kigger på hvad syrer og baser er, samt hvad sure og basiske opløsninger er - og laver opgaver
Fremlæggelser 2 grupper af gangen
Når I venter, laver i følgende individuelt. Overvej hvad det viser om jeres læring af syrer og baser so far - svarer jeres egen sikkerhed i svarene til mængden i får rigtigt?
Når I er færdige med boostmodulerne foroven, så løs opgaver på følgende scannede sider i jeres kladdehæfter:20250326094109 (1).pdf 20250326_095313.jpg
Forsøg: bestemmelse af eddikesyre i eddike + resterende fremlæggelser
Læs øvelsesvejledningen inden modulet: Eddike ny.docx
Gense evt. videoer om udstyr og udførsel af titrering
Genlæs s. 167-170
Prøveeksamen: I genudfører forsøget med titrering af eddikesyre (som I første gang udførte d. 10.4), i det i forklarer mig hvordan I vil beregne indholdet af eddikesyre. Det foregår i par om hver sit whiteboard. Parrene deles tilfældigt i starten af
Opgaver - svar skrives i kladdehæfterne:
VIGTIGT: Medbring basiskemi C bogen
Eddike ny.docx
Løs disse Opg. i bogen:
Prøveeksamen for anden halvdel: I genudfører forsøget med titrering af eddikesyre, i det i forklarer mig hvordan I vil beregne indholdet af eddikesyre. Det foregår i par om hver sit whiteboard. (den anden halvdel af klassen udfører forsøget i dette m
Opgaver - svar skrives i kladdehæftet:
VIGTIGT: medbring basiskemi C bogen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Journal: Hvilken reaktion?
11-03-2025
Syre-base titrering - slides&tegninger
22-04-2025
Reminder: prøve-øvelse 2
23-04-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Redoxkemi – brug jernet
Faglige mål og kernestof
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- redoxreaktioner,
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder
Indhold
Kernestof:
Afrundning af syre-baseforløb (og mængdeberegninger)
opstart af redox-miniforløb - se læselektier herunder
Helge Mygind mfl.: BasisKemi C, Haase & Søn; sider: 172-178
Lav opgaverne nederst denne side. efter opg. 8.1 laves de på whiteboard: Oxidation og reduktion - Basiskemi C - Praxis
Vi starter det sidste lynforløb om redoxreaktioner og spændingsrækken
Forsøg: spændingsrækken
Gruppearbejde_spændingsrækkeforsøg_øvelsesvejl_20250423.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521357815", "T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521357815", "H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521357815" }