Holdet 2024 bi/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Sanne Bek
Hold 2024 bi/x (2x bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liv
Titel 2 Arv
Titel 3 Fysiologi: Kost og ernæring
Titel 4 Sexologi
Titel 5 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liv

Forløbet omhandler:
Lidt om hvordan man kan "definere" liv, celletyper (herunder om bakterier og bakteriel vækst) og transport af stoffer gennem cellemembranen.

Forsøg:
Mikroskopet
Osmose med kartofler
Mikroskopi af plante- og dyreceller

Kernestoffet er:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopet 15-08-2024
Osmose, kartoffel 29-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arv

Forløbet omhandler:
Grundlæggende viden om hvad - og hvordan - vi arver. Desuden vil vi komme ind på eksempler på, hvad man kan bruge bioteknologiske metoder til i dag. Endelig vil vi kort komme ind på evolution.

Forsøg:
Klippe/klisterøvelse - DNA
DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Bønneforsøg (selektion/evolution)

Kernestoffet er:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (carbohydrater, lipider,) proteiner og DNA
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fysiologi: Kost og ernæring

Forløbet omhandler:
Kost - herunder hvilke stoffer vi har brug for, fordøjelse, sundhed m.m. I skal arbejde projektorienteret med div. selvvalgte underemner

Forsøg:
Bromelin i ananas
Nedbrydning af fedt - lipase og +/- galdesalte

Andet:
Projekt om selvvalgt emne
Foredrag: Fedme, det er ikke raketvidenskab, det er så meget mere (på NAG i anledning af forskningens døgn - så fortskudt i tid ift. dette forløb)

Kernestoffet er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sexologi

Forløbet omhandler:
De kvindelige - og de mandlige kønsorganers opbygning og funktion, menstruationscyklus og lidt om prævention.

Forsøg: Mikroskopi af færdigfremstillede præparater (sædceller, tværsnit af ovarie og af sædrør)
               Mikroskopi af ornesæd

Kernestoffet er:
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi

Forløbet omhandler:
Generel økologi, fotosyntese, respiration, gæring, tropiske niveauer, C- og N-kredsløb, konkurrence og lidt om bestøvning og spredning.

Forsøg: Fotosyntese og respiration
             Nitrat og nitrit i spyt og grøntsager (kinaradise)

Andet: Tur i skoven
         
Kernestoffet er:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer