Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Sanne Bek
|
Hold
|
2024 bi/x (2x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liv
Forløbet omhandler:
Lidt om hvordan man kan "definere" liv, celletyper (herunder om bakterier og bakteriel vækst) og transport af stoffer gennem cellemembranen.
Forsøg:
Mikroskopet
Osmose med kartofler
Mikroskopi af plante- og dyreceller
Kernestoffet er:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopet
|
15-08-2024
|
Osmose, kartoffel
|
29-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arv
Forløbet omhandler:
Grundlæggende viden om hvad - og hvordan - vi arver. Desuden vil vi komme ind på eksempler på, hvad man kan bruge bioteknologiske metoder til i dag. Endelig vil vi kort komme ind på evolution.
Forsøg:
Klippe/klisterøvelse - DNA
DNA fra jordbær
Blodtypebestemmelse
Bønneforsøg (selektion/evolution)
Kernestoffet er:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (carbohydrater, lipider,) proteiner og DNA
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fysiologi: Kost og ernæring
Forløbet omhandler:
Kost - herunder hvilke stoffer vi har brug for, fordøjelse, sundhed m.m. I skal arbejde projektorienteret med div. selvvalgte underemner
Forsøg:
Bromelin i ananas
Nedbrydning af fedt - lipase og +/- galdesalte
Andet:
Projekt om selvvalgt emne
Foredrag: Fedme, det er ikke raketvidenskab, det er så meget mere (på NAG i anledning af forskningens døgn - så fortskudt i tid ift. dette forløb)
Kernestoffet er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
̶ enzymer: overordnet opbygning
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
Forløbet omhandler:
De kvindelige - og de mandlige kønsorganers opbygning og funktion, menstruationscyklus og lidt om prævention.
Forsøg: Mikroskopi af færdigfremstillede præparater (sædceller, tværsnit af ovarie og af sædrør)
Mikroskopi af ornesæd
Kernestoffet er:
̶ fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Forløbet omhandler:
Generel økologi, fotosyntese, respiration, gæring, tropiske niveauer, C- og N-kredsløb, konkurrence og lidt om bestøvning og spredning.
Forsøg: Fotosyntese og respiration
Nitrat og nitrit i spyt og grøntsager (kinaradise)
Andet: Tur i skoven
Kernestoffet er:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521419654",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521419654",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521419654"
}