Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Ike Houmann Nielsen
|
Hold
|
2024 fy/w (2w fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bevægelse
Bevægelse med konstant hastighed
Bevægelse med konstant acceleration
s(t), v(t) og a(t) = k grafer og sammenhænge
Galileis faldlov og Tyngdeacceleration g
Øvelsen: Bestemme g ved video af faldende bold og Capstone
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energi typer
Effekt
Vands energi-temp diagram
Udledning af kalorimeterligningen
El-energi opgave
Kemisk energi opgave Brændværdi
Strålingsenergi opgave solcellepark
Vedvarende energi Vindmøller solceller og Kernekraft
Øvelse: Energi-effekt-tid trappeøvelse
Øvelse: Energitab ved hoppende bold
Øvelser: vands fordampningsvarme og nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Bølgetyper, bølgebegreber og bølgeligningen
Vandbølge undersøgelse
Interferens, resonans frekvens
Lyd, fart og fart(T)
Lydbølgers fart undersøgelse
Lydintensitet
Dopplereffekt
Åbne og halvåbne rør
Stående bølger i rør og på streng
Øvelse: Resonanskasse og -rør, bestem bølgelængde
Øvelse : Lydens fart
Øvelse: Stående bølger f(L), f(mlod) og f(modes)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Michael Cramer Andersen m.fl.: BasisFysik C, Haase Forlag; sider: 175-181, 197, 199-203
-
Fysik: Bølger (repetition)
-
fysik - bølger: bølgelængde, frekvens, periode og udbredelseshastighed.
-
Lektien er selvstudie. Dvs. du selv undersøger forskellige kilder, inkl. bogen. Du skal kunne samtale om lydbølger, lydens fart, kvartbølge- og halvbølge resonatorer, samt perspektivere til blæseinstrumenter i modulet.
-
Tag en tom flaske og fløjt hen over, fyld gradvist mere vand i og lyt efter.
-
I kan evt. downloade app'en phyphox som gør jeres telefon til et super måleinstrument.
-
PhET Interaktive simuleringer
-
Øvelse : Bestemme resonansfrekvensen for grundtonen som funktion af længde og af spænding. Læs vejledningen.Vejledning til - Stående bølge på en streng.pdf
-
‪Wave on a String‬ 1.1.37
-
Vi laver øvelsen færdig
-
Vejledning til - Stående bølge på en streng.pdf
-
Grupper Resonans.xlsx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Elektromagnetiske bølger
EM Spektrum
De 7 EMS områder bølgelængde og frekvens
Lyskilder: EmissionTermisk/kaotisk (kontinuert) el. atomovergange (linje)
Hvidt lys
Reflektionsloven og Ind = reflektion+absorption+transmission
Øvelse: Spektrometeroptagelser kontinuert vs. linje og gennem RGB filtre
Øvelse: Håndspektrometre, forskel på solens lys og sparepærer
Lys og atomer, Bohr, Planck og Wien. Energiniveauer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Astonomi og kosmologi
Historisk verdensbilleder
Solsystem
Sol-Jord-Måne fænomener
Jorden
Exoplaneter, Drakes ligning
Måle Jordens rotation
Det kosmologiske princip
Afstande, cephider parallakse
Hastighed, rødforskydning
Universet, BB Hubbles lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Bæredygtig energi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
FF3 Bæredygtige boliger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521456391",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521456391",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65521456391"
}