Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jean Christensen
|
Hold
|
2024 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old med myter
Læst tekst:
Ovid: Metamorfoser
1.1-150 - til sammenligning med Hesiods skabelsesberetning (Hesiod mytologi-ark om Theogonien). 5 ns.
3.341-510: (Ekko og) Narcissus. 3,6 ns.
10.243-297: Pygmalion. 1, 8 ns.
Kernetekst i alt: 10,4 ns.
Perspektiv til Pygmalion:
Klip fra"Lars and the Real Girl" (til Pygmalion). 9 min. = 3 ns.
Efterklassisk kunst til Pygmalion:
Jean-Baptiste Regnault: Pygmalion priant Vénus d'animer sa statue,1786
Gruppearbejde + matrix om de græske guder.
Begreber: epos (kendetegn: daktylisk heksameter, musepåkaldelse), aitiologi, kosmologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skæbne og skyld
Kernetekst:
Ødipus (oversat af Garff & Hjortsø), 51.1 ns.
Samtidig perspektivtekst, ikke gennemgået, men læst op i klassen:
Hdt. Hist. 1.29-34 (Kroisos og Solon).
Efterklassisk perspektivtekst:
Milan Kundera: "Tilværelsens ulidelige lethed" pp. 147-154.
Baggrundsstof + forfatterinfo: pp. 98-111, Garff & Hjortsø-udg.
Læsefokus: Ødipus som karakter og hans forhold til magten og egen skæbne.
Begreber anvendt i uv: tragisk ironi, lysis, desis, peripeti, anagnorisis, stichomythi; ate, hybris og nemesis. Katharsis er præsenteret, men ikke anvendt aktivt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke tekster i den antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur + identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, herunder begreber særlig knyttet til det græske drama (se jeres Drama-faktaark Light).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krop og kropsforståelse
Skulpturforløb
Selvstændigt gruppearbejde. (Net)søgning + præsentation af følgende skulpturer:
Auxerre-koren
Kouros fra Sounion
Peplos-koren
Kritios-drengen
Pedimentgruppe, Aphaia vestgavl
Athene Lemnia
Riace-bronzerne
Spydbæreren
Karyatiderne fra Erechteion
Buste af Sokrates
Afrodite fra Knidos
Hermes og Dionysos-barnet
Apollon Belvedere
Gammel torvekone
Galler dræber sig selv og hustru
Døende galler
Laokoon-gruppen
Pompejus-buste fra Glyptoteket
Togatus Barberini
Prima Porta-statuen
Marcus Aurelius rytterstatue
Øvrig perspektiverende kunst:
Industrial kouros (Rita Carlin, 2014)
Venus fra Milo med skuffer (Salvador Dali 1936)
Statue of Liberty, NY (indviet 1886)
Jason (Thorvaldsen, 1803-1828)
Elever selv fundet perspektiv til Hermes og Dionysos-barnet: Adam Kadmon
Elevfremlæggelser dækkede desuden:
Perserkrigene + den pelop. krig i overblik.
Arkaisk tid: kort overblik over politisk forhold + samfund (inkl. viden om kolonisering), definition af polis.
Klassisk tid: skulpturs funktion og formål.
Senklassisk + hellenistisk tid: Viden om Philip af Makedonien + Alexander d. S.
Romersk: viden om romernes tilgang til græsk kunst + overblik den romerske republik + viden om Julius Cæsar + Augustustiden.
Materiale: lærerproduceret kompendium + leksikon i Moodle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke græsk-romerske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder tilegnelse, forståelse og brug af skulpturspecifik terminologi).
Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
- Personlige
- Selvstændighed
- IT - Finde billeder i baser og præsentere dem i elektronisk form. Delvist virtuelt forløb.
- Internet - Stifte bekendtskab med de ressourcer, der findes på internettet om den græsk-romerske oldtid, og finde og vurdere materialer på internettet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fantastiske fortællinger
Homer: Odysseen
1.1-270 - 9 ns.
5.1-191 - 6,3 ns.
6. sang - 11 ns.
9. sang - 18 ns
Elevfremlæggelse om Homer + det homeriske problem.
Elevfremlæggelser: Om Penelope
Anvendte begreber, ud over de homerisk/epos-specifikke: xenia, kydos, aidos, kleos.
Læsefokus: Eventyrlige elementer til sammenligning med folkeeventyr (både indhold, form og formidling).
NB! Mangler redigering 5.5.25.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke tekster i både deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske nivauer).
Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder epos-terminologi).
Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (bl.a i litteratur og popkultur).
Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster (herunder heltebilleder).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Paideia
Læst tekst: (I "Kend dig selv", Mejer & Tortzen)
Baggrund:
Indledning pp. 9-24
Kernetekst:
Symposion (kun talerne Faidros, Pausanias, Aristophanes).
Perspektivtekst: uddrag fra Kallifatides "Lysternes herre"
Elevfremlæggelse:
Intro til Sokrates og Platon + Hulebilledet
Andet materiale:
Artikel: At elske drenge (Kristian Ring, Sfinx nr. 4, 1991).
YouTube-videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4 (Hulebilledet)
https://www.youtube.com/watch?v=4paSMqKYXtY (Aristophanes' tale, Symposion)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer).
Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder terminologi særlig knyttet til Platon og Sokrates).
Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (centrale begreber, vi stadig bruger + i litteratur og popkultur).
Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster (fokus: (ud)dannelse + selvrefleksion over samme).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547221003",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547221003",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547221003"
}