Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Vang Olsen
|
Hold
|
2024 ol/b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mythos
Formål:
Arbejde med mytens billedsprog, form og funktion. Afdække mytens opdragende og religiøse aspekt. Mythos over for logos. Mytens betydning i den europæiske kulturhistorie.
Kernestof: Det er disse tekster, som I kan trække til eksamen
Hesiod Theogonien oversat af Lene Andersen: Theogonien vv-116-210 (s. 20-22)
Hesiod, oversat af Lene Andersen: Værker og Dage v.42-201 (s.45-49)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.1.1-150 (Kosmogoni, antropogoni og verdensaldermyten), 3.341-510 (Ekko og Narcissus).
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.8, 183-235 (Daedalus og Icarus)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.10, 243-297 (Pygmalion)
Ikke eksamenstekster:
Perspektivering:
Uddrag af Lille spejl på væggen der... af B. Reuter s. 130-132 i Mytemotiver i Dansk litteratur (til (Narcissus)
Uddrag af Den tolvte rytter af Ib Michael fra Mytemotiver i dansk litteratur (til Icarus og Daedalus)
Drømmeidealet af IP Jacobsen fra Mytemotiver i dansk litteratur (Pygmalion)
Supplerende stof:
Elevoplæg om Ovid
Hesiod s.9-15 i Lene Andersen
You Tube - The myth of Prometheus
You Tube - Ecco and Narcissus
|
Indhold
|
Kernestof:
-
IntroOld.pptx
-
Krea gr guder 3b.docx
-
Oldtidskundskab-C-stx-august-2017-1.pdf
-
Kære 3bJeg håber, at I har haft en god sommerferie. Jeg glæder mig til at se jer igen. Vi bruger det første modul på intro til faget.
-
Theogonien s 20-22.pdf
-
Spg til Hesiod Theo s. 20-22, vv 116-210-2.docx
-
Baseret på digtet Theogonien (gudernes skabelse_ theo- gud-), skrevet i ca - Theogonien mytologiark.pdf
-
Hesiod baggrund s 9-15.pdf
-
Titel
-
The myth of Prometheus - Iseult Gillespie
-
Hvad er og kan en myte ppt - ny.pptx
-
Spg til Hesiod Værker og dage s. 44-49 (vers 42-201).docx
-
Hesiod, Vaerker og dage s 44-49.pdf
-
Spg til Ovids Met 1,1-150.docx
-
Brian Andreasen: Paideia, Systime; sider: 37-38
-
V. Otto Steen Due: Ovid - Metamorfoser (Hvid hardback), Gyldendal; sider: 1
-
Narcissus and Echo
-
Perspektivtekst til Ekko og Narcissuss.pdf
-
Spg til Narcissus 3,341-510.docx
-
Perspektivtekst til pygmalion.pdf
-
Perspektivtekst til ikaros .pdf
-
Matrix 3b v1.docx
-
Spg til Homer Od.1,1-95.docx
-
V. Otte Steen Due: Homer - Odyssé - hardback, Klassikerforeningens kildehæfter; sider: 1
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opnå viden om et emne ved at kombinere forskellige fag og hovedområder.
Forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende forståelse af verden.
Vurdere forskellige faglige metoders muligheder og begrænsninger. Vurdere hvorledes et emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge.
Anvende indsigt i elementær videnskabsteori til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.
Anvende forskellige metoder til at belysning af et komplekst problem. Strukturere/formidle et fagligt stof.
Viden om hvordan man tilegner sig og udvikler viden.
Selvstændig udformning af problemformulering.
Kendskab til grundlæggende videnskabsteori.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Epos - Homers Odysseen
Græsk Kernestof: Det er disse tekster, som I kan trække til eksamen.
Od.1,1-95
Od 5,43-228
Od 6,110-315
Od 9,1-230
Od 10,210-400
Od 23,164-232
Ikke eksamenstekster:
Romersk kernestof:
2. Sang, Vers 1-198 af Vergils Æneide, Oversat ved O.S: Due
Perspektivering:
Dante Alighieris, Den guddommelige komedie, Inferno, 26,1-142.
Konstantin Kavafis, Ithaka, 1911
Penelopiaden kap. 7,s.49-56
Filmen: O brother where are thou?
Artiklen: O brother where are thou? Af Pernille Flensted
Paideia s.19-22, s.23-29, 31-37, 40-42, 45-46,
Formål med forløbet:
• Ved supplerende materiale at introducere til Epos-genren og dens karakteristiske stilistiske træk.
• Ved arbejde med kernetekst at undersøge, analysere og tolke genrens karakteristiske træk i med- og modspil til primærteksten.
• At undersøge Odysseus´ nostos med særlig vægt på (nogle af) de kvinder han møder, lokkes af, glemmer hos og længes mod.
Særligt fokus i undervisningen:
Odysseus og kvinderne .> Kalypso.Nausikaa, Kirke, Penelope.
Odysseus som helt eller antihelt -> Odysseus egen beretning.
Fremstillingen af Odysseen fra en nutidig feministisk synsvinkel. Filmen: O brother where are thou?
Litterær analyse-> Træning af fagets metode.
Epos som genre. Mundtlighed > < Skriftlighed
Vrede og hævn -> Hybris og nemesis. Forholdet mellem guder og mennesker
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Minoiske, mykensk og arkaisk arkitektur.pptx
-
Brian Andreasen: Paideia, Systime; sider: 19-29
-
HUSK AT TAGE ODYSSEEN MED
-
Spg til Homer Od.5,1-227.docx
-
Video SparkNotes: Homer's The Odyssey summary
-
Titel
-
Spørgsmål til Od 6,110-335.docx
-
V. Otte Steen Due: Homer - Odyssé - hardback, Klassikerforeningens kildehæfter; sider: 1
-
Video SparkNotes: Homer's The Odyssey summary, part II
-
Eksempler på ideer til SRP m old.docx
-
Eksempler på ideer til SRP med religion c.docx
-
Spg til Od. 9. 1-230.doc
-
Video SparkNotes: Homer's The Odyssey summary, part 3
-
spg til Od 10. sang, vers 210-400.doc
-
O brother where art thou?
-
Aeneiden faktaark.pdf - Aeneiden faktaark.pdf
-
Konstantin Kavafis, Ithaka-.pdf .pdf
-
Dante 26.sang, 1-141.pdf .pdf
-
Dante faktaark.pdf .pdf
-
Aeneiden 2.sang, 1-198.pdf
-
20101028-134112-penelopiaden s.49-57.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur – nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster – demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Almene (tværfaglige) - Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Arkitektur
Den græske arkitektur: Det er disse monumenter, som I kan trække til eksamen.
Kernemonumenter:
Arkaisk tid: Heratemplet i Pæstum
Klassisk tid: Parthenon-templet, Erechteion og Nike-templet på Akropolis.
Senklassisk tid: Tholos, Rundtemplet i Delfi.
Antikkens arkitektur af J. Thiedecke, 2007 side 10-15, 17-21, 24-31.
Den romerske arkitektur: Det er disse monumenter, som I kan trække til eksamen.
Kernemonumenter:
Republikken: Fortuna Virilis-templet og Rundtempel for Hercules Victor.
Kejsertid: Colosseum og Pantheon.
Supplerende monumenter: Opgives ikke til eksamen.
Trajans Basilika Ulpia og Diocletians termer.
Antikkens arkitektur: side 36-42, 46-47 og 50-53.
Den antikke arkitekturs efterliv: Opgives ikke til eksamen
Renæssancen:
Kernemonumenter:
Villa Rotunda af Palladio.
Supplerende monumenter: Opgives ikke til eksamen
Il Tempietto af Bramante og Il Redentore-kirken af Palladio.
Antikkens arkitektur: side 63, 70 og 72-75.
Den danske 1800-tals klassicisme: Opgives ikke til eksamen
Kernemonumenter:
Erichsens Palæ af Harsdorff.
Harsdorffs hus, Kgs Nytorv 3-5
Vor Frue kirke af CF Hansen.
Råd- og Domhuset af CF Hansen.
Københavns Universitets hovedbygning af P. Malling.
Thorvaldsens museum af MG Bindesbøll.
Ekskursion til København med byvandring og gruppefremlæggelser.
Klassiscismen er gennemgået som miniprojekt med ekskursion med gruppeoplæg ved bygningerne.
Antikkens arkitektur: side 76, 80-83, 86-89.
Fascismen: Opgives ikke til eksamen
Supplerende monumenter:
Palazzo della Civilitá Italiana.
Postmodernisme: Opgives ikke til eksamen
Supplerende monumenter:
Palads biograferne i København
Abraxas-paladset.
Antikkens arkitektur side 90-91
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Arkitektur, Arkaisk tid.pptx
-
Minoiske, mykensk og arkaisk arkitektur.pptx
-
Arkaisk tid fra Oldtidens Grækenland-2.pdf
-
Johnny Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv, Pantheon; sider: 6-11, 17-28, 63, 70, 73-74, 93-96
-
2. Arkitektur, Tidlig klassisk tid, Parthenon templet.pptx
-
Tidlig klassisk tid fra Oldtidens Grækenland.pdf
-
Athens Akropolis.docx
-
Parthenon templet - ekstra.docx
-
3. Arkitektur, Høj klassisk tid, Erechteion og Nike templet.pptx
-
Klassisk tid fra Oldtidens Grækenland.pdf
-
Gruppearbejde om romersk arkitektur 3b.docx
-
Vi mødes i 1.11 og krydses af.
-
Titel
-
6. arkitektur, Renæssance .pptx
-
Renæssance extra.docx
-
Gruppearbejde om Klassicisme i Kbh i 3b.docx
-
Klassicisme.pdf
-
Vi mødes kl 8.45 foran McDonalds på Kgs. Nytorv, hvor gruppe 1 holder deres oplæg. Husk at tage afsted i god tid hjemmefra (der er MEGET kø om morgenen ind til byen) og at tage varmt tøj på - tjek vejrudsigten. Vi skal gå udenfor i ca 2 timer. Husk a
-
Nyere arkitektur .pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - – analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
Almene (tværfaglige) - Du skal selvstændigt, kritisk og omhyggeligt kunne opsøge viden på f.eks. biblioteket, på nettet. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Det græske drama - Ødipus
Dramaforløbet indledes med oplæg om emnerne:
-Drama-genren: baggrund, Aristoteles, inddeling af dramaet.
-Det græske teater - arkitektur
-De 4 store dramatikere: Sofokles' biografi
-Om myten bag Ødipus-fortællingen
Kernestof: Det er hele Ødipus, der kan trækkes til eksamen
Ødipus af Sophokles af Garff og Hjortsø.
Perspektivering: Kan ikke ikke trækkes til eksamen
Filmen: Minority Report af Steven Spielberg 2002
Baggrundsstof:
Antikkens arkitektur af Thiedecke side 32-33
Sofokles’ Ødipus s.96-101
Sofokles’ Ødipus s.101-10
Paideia s.101-103
Paideia s.108-111
Fokus:
Fokus:
Gennem læsning af Sofokles’ tragedie Kong Ødipus stiftes bekendtskab med antikkens drama og genren tragedie. Vi berører tragediens opbygning og funktion i det athenske samfund, herunder dramaet som et belærende og opdragende element samt udviklingen i dramaets anvendelse videre frem i den europæiske kulturhistorie som underholdning og samfundskommentar.
Vi skal se nærmere på Ødipus’ karaktertræk. Eleverne skal være i stand til at kunne forklare de involverede personers motiver og handlemønstre. Særligt vil vi kigge nærmere på menneskenes forhold til guderne og der fokuseres på temaer som Skæbne og skyld. Kan mennesket flygte fra sin skæbne? Den tragiske helt, skæbnen vs det frie valg, ansvar og skyld, viden/uvidenhed og klarsyn/blindhed. Vi fokuserer på plottet og protagonistens udvikling.
Efter dette forløb kender eleverne: Dramaets funktion samt tragediens opbygning og virkemidler og Aristoteles' dramamodel.
Du kender begreberne: Prologos, parodos, epeisodion, stasimon, exodos, epilogos, eksposition, desis, peripeti, lysis, anagnorisis, katastrophe, tragisk ironi, stichomythi, hamartia, eleos, fobos, katharsis, ate, moira, hybris, nemesis, sophrosyne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
- Almene (tværfaglige) - Almene (tværfaglige) - Du skal selvstændigt, kritisk og omhyggeligt kunne opsøge viden på f.eks. biblioteket, på nettet. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Filosofi
Kernestof: Kan trækkes til eksamen
Hulebilledet side 163-170 fra Platon - Kend dig selv af Tortzen et al.
Symposion side 91-158 fra Platon - kend dig selv
Perspektivering: Kan ikke trækkes til eksamen
Uddrag fra Call me by your name
Fokus i undervisningen:
Efter dette forløb har du kendskab til filosofiens opståen i antikken og videre tradition i den europæiske kultur. Med udgangspunkt i Platons filosofiske værker lærer du om Sokrates, den sokratiske metode og Platons dualisme. Du vil få et indblik i filosofiens indvirkning på samfundsstruktur og verdensbillede i antikken særligt. Fokus på forholdet mellem mythos og logos.
Du kender begreberne: dualisme, dialektik, doxa, elenkos, aporía, episteme, epistemologi/ erkendelseslære, metafysisk, intelligibel, ide, fænomen, objektiv/ absolut, subjektiv/ relativ, daimón, arete, de 4 kardinaldyder (dikaiosyne, sofia, andreia, sofrosyne).
Vi undersøger temaet Eros fra forskellige vinkler i talerne i Symposion. Du kender begreberne Paederestia som kulturelt fænomen.Erastes og eromenos.
Baggrundsstof:
Platon - Kend dig selv s.9-14, 85-89
Artiklen: At elske drenge af K. Ring, Sfinks 1991 ( i kopi).
You Tube - intro til Platon
You Tube - Crash course to Platons filosofi
You Tube - Finding your other half
You Tube - The ladder of love
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Titel
-
Jørgen Mejer: Kend dig selv. Platon udvalg, Gyldendal; sider: 9-14, 85-88, 91-98, 101-108, 129-135, 143-158, 163-170
-
Brian Andreasen: Paideia, Systime; sider: 138-148
-
Opgave til intro til Platon.docx
-
Som lektie læser vi om Platons hulebillede i side 163-170.
-
Hulebilledet arbejdsspørgsmål.docx
-
Symp-Ivar.pdf
-
Græsk Andron .docx
-
Why Do We Love: Plato and The Symposium
-
Spg til Symposion side 91-98.docx
-
Fremlæggelsen af Faidros' tale (Cecilie og Kaya) er kap. 6-7, s. 98, linje 24 - s. 101, linje 22.
-
Vi starter modulet med en fremlæggelse (Cecilie og Kaya) af den første tale om Eros i Symposion - Faidros' tale.
-
Eryksimachos’ tale kap.12 s.108, linje 11-s.112, linje 15 (Elevfremlæggelse) - Caroline og Josefine
-
Vi hører en fremlæggelse af Agathons tale i symposion (Arthur og Kristoffer).Herefter arbejder vi med Elenchos-begrebet og Sokrates' / Diotimas tale. HUSK BOGEN!
-
I dette modul arbejder vi tekstnært med Sokrates/Diotimas tale i Platons Symposion. I skal som lektie læse den første del af Diotimas tale derhjemme, og så læser vi den anden del af talen til modulet. Til lektien skal i besvare de vedhæftede spørgsmå
-
Spg til Diotimas tale 1. del, side 129-135.doc
-
Spg Alkibiades' tale side 143-158.docx
-
Analyseskema i old.docx
-
liste over ord og begreber for oldtidskundskab.doc
-
Hvis I har spørgsmål til studieplanen, pensum, materiale etc, kan I stille dem i dag.
-
Eksamensråd til eksamen i old v1.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547232183",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547232183",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547232183"
}