Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jean Christensen
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til old med myter
Titel 2 Episk krig
Titel 3 Krop og kropsforståelse
Titel 4 Skæbne og skyld
Titel 5 Paideia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til old med myter

Læst tekst:

Ovid: Metamorfoser
1.1-150 - til sammenligning med Hesiods skabelsesberetning (Hesiod mytologi-ark om Theogonien). 5 ns.
3.341-510: (Ekko og) Narcissus. 3,6 ns.
10.243-297: Pygmalion. 1, 8 ns.
Kernetekst i alt: 10,4 ns.

Perspektiv til Pygmalion:
Klip fra"Lars and the Real Girl" (til Pygmalion). 9 min. = 3 ns.

Efterklassisk kunst til Pygmalion:
Jean-Baptiste Regnault: Pygmalion priant Vénus d'animer sa statue,1786

Gruppearbejde + matrix om de græske guder.

Begreber: epos (kendetegn: daktylisk heksameter, musepåkaldelse), aitiologi, kosmologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Episk krig

Læst tekst:

Homer: Iliaden

1.1-348
3. sang
6.312-529
22. sang
24.477-804

Film: Troy
Efterklassisk perspektivtekst: Friedrich Schiller: "Hektors afsked", oversættelse: Rune Munk-Jørgensen.

Læsefokus: karakteristisk af heltene med tanke på begreberne kydos, aidos, time.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer). Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder epos-terminologi). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (bl.a i litteratur og popkultur). Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster. Andre anvendte begreber: kydos, aidos, time.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Krop og kropsforståelse

Skulpturforløb

Selvstændigt gruppearbejde. (Net)søgning + præsentation af følgende skulpturer:

Auxerre-koren
Kouros fra Sounion
Kalvebæreren
Peplos-koren
Kritios-drengen
Athene, Aphaia-tempel vestpediment
Spydbæreren
Karyatiderne fra Erechteion
Riace-bronzerne
Apollon Belvedere
Afrodite fra Knidos
Apollon og firbenet
Laokoon-gruppen
Galler dræber sig selv + hustru
Fuld, gammel kone
Pompejus-buste (fra Glyptoteket)
Togatus Barberini
Prima Porta-statuen
Romersk dame som Venus (Marcia Furnilla?)
Marcus Aurelius rytterstatue
Ara pacis: relieffer af Tellus + Æneas

Øvrig perspektiverende kunst:
Industrial kouros (Rita Carlin, 2014)
Venus fra Milo med skuffer (Salvador Dali 1936)
Statue of Liberty, NY (indviet 1886)
Jason (Thorvaldsen, 1803-1828)

Elevfremlæggelser dækkede desuden:
Perserkrigene + den pelop. krig i overblik.
Arkaisk tid: kort overblik over politisk forhold + samfund (inkl. viden om kolonisering), definition af polis.
Klassisk tid: skulpturs funktion og formål,
Senklassisk + hellenistisk tid: Viden om Philip af Makedonien + Alexander d. S.
Romersk: viden om romernes tilgang til græsk kunst + overblik den romerske republik + viden om Julius Cæsar + Augustustiden.

Materiale: lærerproduceret kompendium + leksikon i Moodle.

Øvrig aktivitet: Ekskursion til Glyptoteket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke græsk-romerske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder tilegnelse, forståelse og brug af skulpturspecifik terminologi). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT - Finde billeder i baser og præsentere dem i elektronisk form. Delvist virtuelt forløb.
  • Internet - Stifte bekendtskab med de ressourcer, der findes på internettet om den græsk-romerske oldtid, og finde og vurdere materialer på internettet.
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skæbne og skyld

Kernetekst:
Ødipus (oversat af Garff & Hjortsø), 51.1 ns, heraf er vv. 1-1043 læst statarisk; resten læst kursorisk.

Efterklassisk perspektivtekst:
Milan Kundera: "Tilværelsens ulidelige lethed" pp. 147-154.

Baggrundsstof + forfatterinfo: pp. 98-111, Garff & Hjortsø-udg.

Læsefokus: Ødipus som karakter og hans forhold til magten og egen skæbne.
Begreber anvendt i uv: tragisk ironi, lysis, desis, peripeti, anagnorisis, stichomythi; ate, hybris og nemesis. Katharsis er præsenteret, men ikke anvendt aktivt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster i den antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur + identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, herunder begreber særlig knyttet til det græske drama (se jeres Drama-faktaark Light).
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Paideia

Læst tekst: (I "Kend dig selv", Mejer & Tortzen)

Kernetekst:
Symposion (kun talerne Faidros, Pausanias, Aristophanes er læst statarisk; Eryximachos er læst kursorisk).

Tekst gennemgået kursorisk:
Hulebilledet med intro om Sol- og Linjebilledet, "Kend dig selv" 159-170 (pdf).

Anvendte begreber: https://quizlet.com/dk/200472352/begreber-til-platon-laesning-flash-cards/?funnelUUID=f47f0373-2dcc-4a5f-939c-c0fd6638b050

Elevfremlæggelser:
Intro til Sokrates og Platon + Hulebilledet.

Andet materiale:
Artikel: At elske drenge (Kristian Ring, Sfinx nr. 4, 1991).
Intro til Symposion: "Kend dig selv" pp. 85-95 (pdf).
YouTube-videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4 (Hulebilledet)
https://www.youtube.com/watch?v=4paSMqKYXtY (Aristophanes' tale, Symposion)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer). Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder terminologi særlig knyttet til Platon og Sokrates). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (centrale begreber, vi stadig bruger + i litteratur og popkultur). Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster (fokus: (ud)dannelse + selvrefleksion over samme).
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning