Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Thomas Tue Jensen
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati & Retorik
Forløb om det Athenske demokrati og retorik i det antikke Grækenland. Vi skal se på retorikkens betydning for de athenske borgere, både i forhold til politik og i retssalen. Vi vil især fokusere på demokratiet som styreform og tilhængere samt modstandere af dette.
Hos Lysias har vi ligeledes lagt vægt på appelformerne - ethos, logos og pathos.
Vi vil perspektivere til vores demokrati i dag gennem Anders Rasch-Christensens retoriske spørgsmål: har vi et ringere demokrati end de gamle grækere?
Antikke kernetekster
Den gamle oligark fra ”Torv og tempel”, Poul Birk Nielsen 1995 s.74-79
Lysias 1 forsvarstalen imod Eratosthenes fra ”Lysias taler”, Mogens Herman Hansen, 2002
Perikles gravtale fra Torv og tempel, Poul Birk Nieslen, 1995 s.69-74
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Få viden om det antikke demokrati og retorik primært via antikke tekster i oversættelse
- Læse - Nærlæsning af antikke tekster i oversættelse
- Diskutere - Både indbyrdes i arbejdsgrupper og på klasseplan med andre grupper og læreren
- Sociale
- Samarbejdsevne - Diskutere stoffet med medstuderende guidet af arbejdsspørgsmål til teksterne.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Filosofi
Med udgangspunkt i en moderne problemstilling vil vi undersøge det simple men vanskelige spørgsmål: hvad er det gode liv. Vi vil se nærmere på forskellige antikke bud og drage paralleler til vores nutidige hverdag.
Vi vil herunder inddrage Dan Gilberts TED TALK "why we make bad decisions"
Du skal være i stand til at forklare de forskellige holdninger til et godt liv, og kunne holde synspunkterne op imod hinanden.
Antikke kernetekster
Seneca brev 47
Herodot – kong Kroisos – fra Herodots historie
Platons hulebillede fra Kend dig selv
Kallikles - fra Platon "Gorgias" i Torv og tempel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Ødipus
Vi skal se nærmere på tragedien Ødipus med fokus på hans karaktertræk. Du skal være i stand til at kunne forklare de involverede personers motiver og handlemønstre. Særligt vil vi kigge nærmere på menneskenes forhold til guderne og temaer over det frie valg vs. skæbnen - herunder skyld, viden/uvidenhed og klarsyn/blindhed. I denne forbindelse har vi især lagt vægt på M. Lech og B. Dues beskrivelser omkring den antikke skæbneopfattelse.
Desuden vil vi også se på den historiske baggrund for Sofokles fremstilling af Ødipus.
Perspektivering: Freuds Ødipuskompleks
Antik kernetekst
Sofokles Kong Ødipus, Hans Reitzels Forlag, 2003
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Kroppen i antik skulptur
Selvstændigt gruppearbejde: Søgning af information på nettet og i udpeget skriftligt materiale
Når du er færdig med dette forløb, skal du kunne analysere skulpturelle kendetræk for de følgende 5 perioder:
Arkaisk, tidlig og højklassisk, senklassisk og hellenistisk periode.
Desuden vil vi gennemgå senere perioders brug af antikken.
Klassen har valgt at komme op i ukendte skulpturer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Homer og helteidealer
Vi skal se nærmere på helterollen i Iliaden
Denne læsning af Iliaden drejer sig i betydelig grad om heltenes idealer. Du skal lære om og kunne forklare den heroiske areté, og forholdet mellem guder og mennesker. Især vil der være fokus på konflikten mellem Achilleus og Agamemnon, som stilles op overfor hinanden. Hektor står som modstykke til broderen Paris - både i person og familieforhold. Derudover skal du være i stand til at forstå en tekst med en del ældre sprogbrug.
Vi har perspektiveret til filmen Troy (2004)
Antik kernetekst: Iliaden ved Otto Steen Due, 1999
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547240632",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547240632",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547240632"
}