Holdet 2024 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Thomas Tue Jensen
Hold 2024 ol/d (3d ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati & Retorik
Titel 2 Filosofi
Titel 3 Ødipus
Titel 4 Kroppen i antik skulptur
Titel 5 Homer og helteidealer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati & Retorik

Forløb om det Athenske demokrati og retorik i det antikke Grækenland. Vi skal se på retorikkens betydning for de athenske borgere, både i forhold til politik og i retssalen. Vi vil især fokusere på demokratiet som styreform og tilhængere samt modstandere af dette.
Hos Lysias har vi ligeledes lagt vægt på appelformerne - ethos, logos og pathos.
Vi vil perspektivere til vores demokrati i dag gennem Anders Rasch-Christensens retoriske spørgsmål: har vi et ringere demokrati end de gamle grækere?

Antikke kernetekster
Den gamle oligark fra ”Torv og tempel”, Poul Birk Nielsen 1995 s.74-79
Lysias 1 forsvarstalen imod Eratosthenes fra ”Lysias taler”, Mogens Herman Hansen, 2002
Perikles gravtale fra Torv og tempel, Poul Birk Nieslen, 1995 s.69-74
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Få viden om det antikke demokrati og retorik primært via antikke tekster i oversættelse
  • Læse - Nærlæsning af antikke tekster i oversættelse
  • Diskutere - Både indbyrdes i arbejdsgrupper og på klasseplan med andre grupper og læreren
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Diskutere stoffet med medstuderende guidet af arbejdsspørgsmål til teksterne.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Filosofi

Med udgangspunkt i en moderne problemstilling vil vi undersøge det simple men vanskelige spørgsmål: hvad er det gode liv. Vi vil se nærmere på forskellige antikke bud og drage paralleler til vores nutidige hverdag.
Vi vil herunder inddrage Dan Gilberts TED TALK "why we make bad decisions"
Du skal være i stand til at forklare de forskellige holdninger til et godt liv, og kunne holde synspunkterne op imod hinanden.

Antikke kernetekster
Seneca brev 47
Herodot – kong Kroisos – fra Herodots historie
Platons hulebillede fra Kend dig selv
Kallikles - fra Platon "Gorgias" i Torv og tempel
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Ødipus

Vi skal se nærmere på tragedien Ødipus med fokus på hans karaktertræk. Du skal være i stand til at kunne forklare de involverede personers motiver og handlemønstre. Særligt vil vi kigge nærmere på menneskenes forhold til guderne og temaer over det frie valg vs. skæbnen - herunder skyld, viden/uvidenhed og klarsyn/blindhed. I denne forbindelse har vi især lagt vægt på M. Lech og B. Dues beskrivelser omkring den antikke skæbneopfattelse.

Desuden vil vi også se på den historiske baggrund for Sofokles fremstilling af Ødipus.

Perspektivering: Freuds Ødipuskompleks

Antik kernetekst
Sofokles Kong Ødipus, Hans Reitzels Forlag, 2003
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Kroppen i antik skulptur

Selvstændigt gruppearbejde: Søgning af information på nettet og i udpeget skriftligt materiale

Når du er færdig med dette forløb, skal du kunne analysere skulpturelle kendetræk for de følgende 5 perioder:
Arkaisk, tidlig og højklassisk, senklassisk og hellenistisk periode.
Desuden vil vi gennemgå senere perioders brug af antikken.

Klassen har valgt at komme op i ukendte skulpturer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Homer og helteidealer

Vi skal se nærmere på helterollen i Iliaden
Denne læsning af Iliaden drejer sig i betydelig grad om heltenes idealer. Du skal lære om og kunne forklare den heroiske areté, og forholdet mellem guder og mennesker. Især vil der være fokus på konflikten mellem Achilleus og Agamemnon, som stilles op overfor hinanden. Hektor står som modstykke til broderen Paris - både i person og familieforhold. Derudover skal du være i stand til at forstå en tekst med en del ældre sprogbrug.

Vi har perspektiveret til filmen Troy (2004)

Antik kernetekst: Iliaden ved Otto Steen Due, 1999
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde