Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sebastian Maskell Andersen
|
Hold
|
2024 ol/e (3e ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kunsthistorie
Vi kigger på den materielle kultur i antikken og har et særligt fokus på templer/skulpturer og undersøger mytologiens realisering og reaktualisering i den materielle kultur.
Gennemgået templer / skulpturer:
Skulpturer:
Klebois og Biton
Auxerrekoren
Kalvebæreren
Kritiosdrengnen
Tyranmorderne
Spydbæreren
Diskoskasteren
Afrodite fra Knidos
Demosthenes
Afrodite, Eros, Pan
Bokseren
Galler dræber sig selv
Fuld gammel kone
Laokoon
Augustus Primaporta
Herakles, Farnese
Herkules / Commodus
Fagbegreber:
Kalos k’agathos; Hero; Symmatria; Harmonia; Mikro- makrokosmos
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos
Den trojanske sagnkreds og dens mulige reaktualisering fra 6. årh. f.Kr. →
Læst: Iliaden 1 og 22 samt Odysseen 5. og 9. sang. Perspektiv: Anders And og Ody-C
Fagbegreber:
Kleos; Olbos; Thumos; Time; Heksameter; Formelvers; Epitetet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drama
Vi bruger Aristoteles' analysebegreber til at læse Sofokles Ødipus med fokus på skæbneopfattelsen Der perspektiveres til Freuds læsning af myten.
Fagbegreber:
Peripati; Anagnorisis; Hubris; Nemesis; Fobos; Katharsis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi
Vi læser uddrag af Paltons Timaios og Ciceros Scipios drøm med fokus på sammenhænget mellem univers, samfund og mennesket.
Fagbegreber:
Apori; Doxa; Episteme; Nous; Psyche; To hen;
Perspektiv: H. C. Andersen Formens Magie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mytologi
Vi læse Hyginus' gengivelse af fortællingerne om Herakles og Troja.
Fokus er, hvordan myterne bliver brugt i anden kunst og litteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547243872",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547243872",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547243872"
}