Holdet 2024 ol/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Lisbeth Vang Olsen, Malene Berner-Nielsen
Hold 2024 ol/i (3i ol, 3i ol/orlov)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mythos
Titel 2 Epos - Homers Odysseen
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Det græske drama - Ødipus
Titel 5 Filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mythos

Formål:
Arbejde med mytens billedsprog, form og funktion. Afdække mytens opdragende og religiøse aspekt. Mythos over for logos. Mytens betydning i den europæiske kulturhistorie.

Kernestof:
Hesiod Theogonien oversat af Lene Andersen: Theogonien vv-116-210 (s. 20-22)
Hesiod, oversat af Lene Andersen: Værker og Dage v.42-201 (s.45-49)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.1.1-150 (Kosmogoni, antropogoni og verdensaldermyten), 3.341-510 (Ekko og Narcissus).
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.8, 183-235 (Daedalus og Icarus)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.10, 243-297 (Pygmalion)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met I.533-365 (Apollo og Daphne)

Perspektivering:
Uddrag af Lille spejl på væggen der... af B. Reuter s. 130-132 i Mytemotiver i Dansk litteratur (til (Narcissus)
Uddrag af Den tolvte rytter af Ib Michael fra Mytemotiver i dansk litteratur (til Icarus og Daedalus)
Drømmeidealet af IP Jacobsen fra Mytemotiver i dansk litteratur (Pygmalion)

Supplerende stof:
Elevoplæg om Ovid
Hesiod s.9-15 i Lene Andersen
You Tube - The myth of Prometheus
You Tube - Ecco and Narcissus


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Opnå viden om et emne ved at kombinere forskellige fag og hovedområder. Forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende forståelse af verden. Vurdere forskellige faglige metoders muligheder og begrænsninger. Vurdere hvorledes et emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge. Anvende indsigt i elementær videnskabsteori til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter. Anvende forskellige metoder til at belysning af et komplekst problem. Strukturere/formidle et fagligt stof. Viden om hvordan man tilegner sig og udvikler viden. Selvstændig udformning af problemformulering. Kendskab til grundlæggende videnskabsteori.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Epos - Homers Odysseen

Græsk Kernestof:
Od.1,1-95
Od 5,1-227
Od 6,110-315
Od 9,1-230
Od 10,210-400
Od 23,164-232

Romersk kernestof:
2. Sang, Vers 1-198 af Vergils Æneide, Oversat ved O.S: Due

Perspektivering:
Dante Alighieris, Den guddommelige komedie, Inferno, 26,1-142.
Konstantin Kavafis, Ithaka, 1911
Penelopiaden kap. 7,s.49-56
Filmen: O brother where are thou?
Artiklen: O brother where are thou? Af Pernille Flensted
Paideia s.19-22, s.23-29, 31-37, 40-42, 45-46,

Formål med forløbet:
• Ved supplerende materiale at introducere til Epos-genren og dens karakteristiske stilistiske træk.
• Ved arbejde med kernetekst at undersøge, analysere og tolke genrens karakteristiske træk i med- og modspil til primærteksten.
• At undersøge Odysseus´ nostos med særlig vægt på (nogle af) de kvinder han møder, lokkes af, glemmer hos og længes mod.

Særligt fokus i undervisningen:
Odysseus og kvinderne .> Kalypso.Nausikaa, Kirke, Penelope.
Odysseus som helt eller antihelt -> Odysseus egen beretning.
Fremstillingen af Odysseen fra en nutidig feministisk synsvinkel. Filmen: O brother where are thou?
Litterær analyse-> Træning af fagets metode.
Epos som genre. Mundtlighed > < Skriftlighed
Vrede og hævn -> Hybris og nemesis. Forholdet mellem guder og mennesker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Faglige - analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur – nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster – demonstrere viden om fagets identitet og metoder. Almene (tværfaglige) - Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Arkitektur

Den græske arkitektur:
Kernemonumenter:
Arkaisk tid: Heratemplet i Pæstum
Klassisk tid: Parthenon-templet, Erechteion og Nike-templet på Akropolis.
Senklassisk tid: Tholos, Rundtemplet i Delfi.
Antikkens arkitektur af J. Thiedecke, 2007 side 10-15, 17-21, 24-31.

Den romerske arkitektur:
Kernemonumenter:
Republikken: Fortuna Virilis-templet og Rundtempel for Hercules Victor.
Kejsertid: Colosseum og Pantheon.

Supplerende monumenter:
Trajans Basilika Ulpia og Diocletians termer.
Antikkens arkitektur: side 36-42, 46-47 og 50-53.

Den antikke arkitekturs efterliv:
Renæssancen:
Kernemonumenter:
Villa Rotunda af Palladio.

Supplerende monumenter:
Il Tempietto af Bramante og Il Redentore-kirken af Palladio.
Antikkens arkitektur: side 63, 70 og 72-75.

Den danske 1800-tals klassicisme:
Kernemonumenter:
Erichsens Palæ af Harsdorff.
Harsdorffs hus, Kgs Nytorv 3-5
Vor Frue kirke af CF Hansen.
Råd- og Domhuset af CF Hansen.
Københavns Universitets hovedbygning af P. Malling.
Thorvaldsens museum af MG Bindesbøll.

Ekskursion til København med byvandring og gruppefremlæggelser.


Klassiscismen er gennemgået som miniprojekt med ekskursion med gruppeoplæg ved bygningerne.
Antikkens arkitektur: side 76, 80-83, 86-89.

Fascismen:
Supplerende monumenter:
Palazzo della Civilitá Italiana.

Postmodernisme:
Supplerende monumenter:
Palads biograferne i København
Abraxas-paladset.
Antikkens arkitektur side 90-91
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Faglige - – analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur Almene (tværfaglige) - Du skal selvstændigt, kritisk og omhyggeligt kunne opsøge viden på f.eks. biblioteket, på nettet. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Det græske drama - Ødipus

Dramaforløbet indledes med oplæg om emnerne:
-Drama-genren: baggrund, Aristoteles, inddeling af dramaet.
-Det græske teater - arkitektur
-De 4 store dramatikere: Sofokles' biografi
-Om myten bag Ødipus-fortællingen

Kernestof:
Ødipus af Sophokles af Garff og Hjortsø.

Perspektivering:
Filmen: Minority Report af Steven Spielberg 2002


Baggrundsstof:
Antikkens arkitektur af Thiedecke side 32-33
Sofokles’ Ødipus s.96-101
Sofokles’ Ødipus s.101-10
Paideia s.101-103
Paideia s.108-111

Fokus:
Gennem læsning af Sofokles’ tragedie Kong Ødipus stiftes bekendtskab med antikkens drama og genren tragedie. Vi berører tragediens opbygning og funktion i det athenske samfund, herunder dramaet som et belærende og opdragende element samt udviklingen i dramaets anvendelse videre frem i den europæiske kulturhistorie som underholdning og samfundskommentar.
Vi skal se nærmere på Ødipus’ karaktertræk. Eleverne skal være i stand til at kunne forklare de involverede personers motiver og handlemønstre. Særligt vil vi kigge nærmere på menneskenes forhold til guderne og der fokuseres på temaer som Skæbne og skyld. Kan mennesket flygte fra sin skæbne? Den tragiske helt, skæbnen vs det frie valg, ansvar og skyld, viden/uvidenhed og klarsyn/blindhed. Vi fokuserer på plottet og protagonistens udvikling.
Efter dette forløb kender eleverne: Dramaets funktion samt tragediens opbygning og virkemidler og Aristoteles' dramamodel.
Du kender begreberne: Prologos, parodos, epeisodion, stasimon, exodos, epilogos, eksposition, desis, peripeti, lysis, anagnorisis, katastrophe, tragisk ironi, stichomythi, hamartia, eleos, fobos, katharsis, ate, moira, hybris, nemesis, sophrosyne.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Faglige - analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
  • Almene (tværfaglige) - Almene (tværfaglige) - Du skal selvstændigt, kritisk og omhyggeligt kunne opsøge viden på f.eks. biblioteket, på nettet. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Filosofi

Kernestof:
Hulebilledet side 163-170 fra Platon - Kend dig selv af Tortzen et al.
Symposion side 91-158 fra Platon - kend dig selv

Perspektivering:
Uddrag af romanen: Sol og måne af Herman Hesse, 1929 (side 228-229)

Fokus i undervisningen:
Efter dette forløb har du kendskab til filosofiens opståen i antikken og videre tradition i den europæiske kultur. Med udgangspunkt i Platons filosofiske værker lærer du om Sokrates, den sokratiske metode og Platons dualisme. Du vil få et indblik i filosofiens indvirkning på samfundsstruktur og verdensbillede i antikken særligt. Fokus på forholdet mellem mythos og logos.
Du kender begreberne: dualisme, dialektik, doxa, elenkos, aporía, episteme, epistemologi/ erkendelseslære, metafysisk, intelligibel, ide, fænomen, objektiv/ absolut, subjektiv/ relativ, daimón, arete, de 4 kardinaldyder (dikaiosyne, sofia, andreia, sofrosyne).
Vi undersøger temaet Eros fra forskellige vinkler i talerne i Symposion. Du kender begreberne Paederestia som kulturelt fænomen.Erastes og eromenos.


Baggrundsstof:
Platon - Kend dig selv s.9-14, 85-89
Artiklen: At elske drenge af K. Ring, Sfinks 1991 ( i kopi).
You Tube - intro til Platon
You Tube - Crash course to Platons filosofi
You Tube - Finding your other half
You Tube - The ladder of love
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer