Holdet 2024 ol/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jean Christensen
Hold 2024 ol/k (3k ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til old med myter
Titel 2 Episk krig
Titel 3 Arkitektur: Til evig arv og eje
Titel 4 Skæbne og skyld
Titel 5 Paideia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til old med myter

Læst tekst:

Ovid: Metamorfoser
1.1-150 - til sammenligning med Hesiods skabelsesberetning (Hesiod mytologi-ark om Theogonien). 5 ns.
3.341-510: (Ekko og) Narcissus. 3,6 ns.
10.243-297: Pygmalion. 1, 8 ns.
Kernetekst i alt: 10,4 ns.

Perspektiv til Pygmalion:
Klip fra"Lars and the Real Girl" (til Pygmalion). 9 min. = 3 ns.

Efterklassisk kunst til Pygmalion:
Jean-Baptiste Regnault: Pygmalion priant Vénus d'animer sa statue,1786

Gruppearbejde + matrix om de græske guder.

Begreber: epos (kendetegn: daktylisk heksameter, musepåkaldelse), aitiologi, kosmologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Episk krig

Læst tekst:

Homer: Iliaden

1.1-358
3. sang
6.312-529
22. sang
24.477-804

Læsefokus: karakteristik af heltene med tanke på kydos-aidos.

Efterklassisk perspektivtekst: Friedrich Schiller: Hektors afsked.
Elevfremlæggelse om den trojanske krig i overblik.

Film: Troy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer). Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder epos-terminologi). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (bl.a i litteratur og popkultur). Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster. Andre anvendte begreber: kydos, aidos, time.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Arkitektur: Til evig arv og eje

Materiale: Arkitekturkompedium, suppleret m. Moodle kunstleksikon (begge af JC).
Om klassicisme i Kbh: https://dac.dk/viden/artikler/klassicismen/

Elevfremlæggelser, baseret på selvstændig research om flg. monumenter:
- Paestum: Hera II.
- Aegina: Aphaia.
- Athens akropol: Niketemplet, Parthenon (inkl. gennemgang af Parthenon-frisen), Erechteion (inkl. gennemgang af karyatiderne), Dionysos-teatret.
- Athens agora: Hephaisteion/Theseion.
- Delfi: tholos (kort som baggrund for Pantheon)
- Rom: Portunus, Hercules Victor, Pantheon, Colosseum, Titusbuen (som persp. til Nike)

- Perspektiv fundet af eleverne selv:
Til Aphaia: Brandenburger Tor, Vor Frue Kirke
Til Nike: Triumfbuen, Paris (som sejrsmonument)
Til Portunus: Maison Carre.

Supplerende information i elevfremlæggelser:
- viden om græsk kolonisering.
- Vitruvius om søjleordener.
- grundlæggende viden om hhv. perserkrigene og den pel. krig (herunder viden om Perikles).
- viden det græske drama.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke græsk-romerske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder tilegnelse, forståelse og brug af arkitekturspecifik terminologi). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
  • Søge information
  • Formidling
  • IT - Finde billeder i baser og præsentere dem i elektronisk form.
  • Internet - Stifte bekendtskab med de ressourcer, der findes på internettet om den græsk-romerske oldtid og finde og vurdere materialer på internettet.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 4 Skæbne og skyld

Kernetekst:
Ødipus (oversat af Garff & Hjortsø), 51.1 ns.

Samtidig perspektivtekst, ikke gennemgået, men læst op i klassen:
Hdt. Hist. 1.29-34 (Kroisos og Solon).

Efterklassisk perspektivtekst:
Milan Kundera: "Tilværelsens ulidelige lethed" pp. 147-154.

Baggrundsstof + forfatterinfo: pp. 98-111, Garff & Hjortsø-udg.

Læsefokus: Ødipus som karakter og hans forhold til magten og egen skæbne.
Begreber anvendt i uv: tragisk ironi, lysis, desis, peripeti, anagnorisis, stichomythi; ate, hybris og nemesis. Katharsis er præsenteret, men ikke anvendt aktivt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster i den antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur + identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, herunder begreber særlig knyttet til det græske drama (se jeres Drama-faktaark Light).
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Paideia

Læst tekst: (I "Kend dig selv", Mejer & Tortzen)

Baggrund:
Indledning pp. 9-24

Kernetekst:
Hulebilledet, inkl. intro om Sol- og Linjebilledet, pp. 159-170.
Symposion (kun talerne Faidros, Pausanias, Aristophanes, Agathon (inkl.dialog m. Sokrates), Sokrates' dialog med Diotima), pp. 98-143. Eryximachos' tale er læst kursorisk.

Perspektivtekst: uddrag fra Theodor Kallifatides "Lysternes herre", pp. 98-101.

Læsefokus: Den sokratiske metode og (ud)dannelse, set ifht den gode stat + den gode borger i de læste tekster.

Elevfremlæggelser:
Intro til Sokrates og Platon.

Anvendte begreber i uv, se Quizlet: https://quizlet.com/dk/200472352/begreber-til-platon-laesning-flash-cards/?funnelUUID=5528d3cc-98fa-460f-ac87-f66f853a4547

Andet materiale:
Artikel: At elske drenge (Kristian Ring, Sfinx nr. 4, 1991), baggrundsstof.
YouTube-videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4 (Hulebilledet)
https://www.youtube.com/watch?v=4paSMqKYXtY (Aristophanes' tale, Symposion)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer). Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder terminologi særlig knyttet til Platon og Sokrates). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (centrale begreber, vi stadig bruger + i litteratur og popkultur). Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster (fokus: (ud)dannelse + selvrefleksion over samme).
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning