Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jean Christensen
|
Hold
|
2024 ol/k (3k ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til old med myter
Læst tekst:
Ovid: Metamorfoser
1.1-150 - til sammenligning med Hesiods skabelsesberetning (Hesiod mytologi-ark om Theogonien). 5 ns.
3.341-510: (Ekko og) Narcissus. 3,6 ns.
10.243-297: Pygmalion. 1, 8 ns.
Kernetekst i alt: 10,4 ns.
Perspektiv til Pygmalion:
Klip fra"Lars and the Real Girl" (til Pygmalion). 9 min. = 3 ns.
Efterklassisk kunst til Pygmalion:
Jean-Baptiste Regnault: Pygmalion priant Vénus d'animer sa statue,1786
Gruppearbejde + matrix om de græske guder.
Begreber: epos (kendetegn: daktylisk heksameter, musepåkaldelse), aitiologi, kosmologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Episk krig
Læst tekst:
Homer: Iliaden
1.1-358
3. sang
6.312-529
22. sang
24.477-804
Læsefokus: karakteristik af heltene med tanke på kydos-aidos.
Efterklassisk perspektivtekst: Friedrich Schiller: Hektors afsked.
Elevfremlæggelse om den trojanske krig i overblik.
Film: Troy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer).
Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder epos-terminologi).
Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (bl.a i litteratur og popkultur).
Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster.
Andre anvendte begreber: kydos, aidos, time.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Arkitektur: Til evig arv og eje
Materiale: Arkitekturkompedium, suppleret m. Moodle kunstleksikon (begge af JC).
Om klassicisme i Kbh: https://dac.dk/viden/artikler/klassicismen/
Elevfremlæggelser, baseret på selvstændig research om flg. monumenter:
- Paestum: Hera II.
- Aegina: Aphaia.
- Athens akropol: Niketemplet, Parthenon (inkl. gennemgang af Parthenon-frisen), Erechteion (inkl. gennemgang af karyatiderne), Dionysos-teatret.
- Athens agora: Hephaisteion/Theseion.
- Delfi: tholos (kort som baggrund for Pantheon)
- Rom: Portunus, Hercules Victor, Pantheon, Colosseum, Titusbuen (som persp. til Nike)
- Perspektiv fundet af eleverne selv:
Til Aphaia: Brandenburger Tor, Vor Frue Kirke
Til Nike: Triumfbuen, Paris (som sejrsmonument)
Til Portunus: Maison Carre.
Supplerende information i elevfremlæggelser:
- viden om græsk kolonisering.
- Vitruvius om søjleordener.
- grundlæggende viden om hhv. perserkrigene og den pel. krig (herunder viden om Perikles).
- viden det græske drama.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke græsk-romerske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder tilegnelse, forståelse og brug af arkitekturspecifik terminologi). Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur.
- Søge information
- Formidling
- IT - Finde billeder i baser og præsentere dem i elektronisk form.
- Internet - Stifte bekendtskab med de ressourcer, der findes på internettet om den græsk-romerske oldtid og finde og vurdere materialer på internettet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skæbne og skyld
Kernetekst:
Ødipus (oversat af Garff & Hjortsø), 51.1 ns.
Samtidig perspektivtekst, ikke gennemgået, men læst op i klassen:
Hdt. Hist. 1.29-34 (Kroisos og Solon).
Efterklassisk perspektivtekst:
Milan Kundera: "Tilværelsens ulidelige lethed" pp. 147-154.
Baggrundsstof + forfatterinfo: pp. 98-111, Garff & Hjortsø-udg.
Læsefokus: Ødipus som karakter og hans forhold til magten og egen skæbne.
Begreber anvendt i uv: tragisk ironi, lysis, desis, peripeti, anagnorisis, stichomythi; ate, hybris og nemesis. Katharsis er præsenteret, men ikke anvendt aktivt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke tekster i den antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur + identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, herunder begreber særlig knyttet til det græske drama (se jeres Drama-faktaark Light).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Paideia
Læst tekst: (I "Kend dig selv", Mejer & Tortzen)
Baggrund:
Indledning pp. 9-24
Kernetekst:
Hulebilledet, inkl. intro om Sol- og Linjebilledet, pp. 159-170.
Symposion (kun talerne Faidros, Pausanias, Aristophanes, Agathon (inkl.dialog m. Sokrates), Sokrates' dialog med Diotima), pp. 98-143. Eryximachos' tale er læst kursorisk.
Perspektivtekst: uddrag fra Theodor Kallifatides "Lysternes herre", pp. 98-101.
Læsefokus: Den sokratiske metode og (ud)dannelse, set ifht den gode stat + den gode borger i de læste tekster.
Elevfremlæggelser:
Intro til Sokrates og Platon.
Anvendte begreber i uv, se Quizlet: https://quizlet.com/dk/200472352/begreber-til-platon-laesning-flash-cards/?funnelUUID=5528d3cc-98fa-460f-ac87-f66f853a4547
Andet materiale:
Artikel: At elske drenge (Kristian Ring, Sfinx nr. 4, 1991), baggrundsstof.
YouTube-videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4 (Hulebilledet)
https://www.youtube.com/watch?v=4paSMqKYXtY (Aristophanes' tale, Symposion)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kundera.pdf
-
Tilværelsens ulidelige lethed vignet.pptx
-
Jakob og Vitali præsenterer Sokrates og Platon
-
Quizlet: intro til Platon
-
Intro til Hulebilledet red F25.pptx
-
Arbejdsark Hulebilledet F25 - tegneversion.doc
-
Jørgen Mejer: Kend dig selv. Platon udvalg, Gyldendal; sider: 9-24, 98-143, 159-161, 163-170
-
Intro til Symposion: Frederik og Oliver præsenterer, hvad et symposion er (drenge, brug Nationalmuseets side om symposier som kilde).
-
Quizlet: Begreber til Platonlæsning
-
3k gruppefordeling mar-apr 25.png
-
Elever, der ikke har bogen, skal selv sørge for at hente den på bogdepotet.
-
Quizlet: Faidros + Pausanias' taler
-
Quizlet: Begreber til Platon-læsning
-
Artikel - Kristian Ring - At elske drenge.doc
-
Symp. pp. 102-108 Pausanias F25.doc
-
Speech of Aristophanes
-
Symp. pp. 108-118 Eryximachos og Aristophanes F25.doc
-
Symp. pp. 118-123 Agathon F25.doc
-
Blooket: Begreber til Platonlæsning
-
Symp. pp. 124-136 Sokrates og Diotima, afsn. 22-25 F25.doc
-
Symp. pp. 137-143 Sokrates og Diotima, afsn. 26-29 F25.doc
-
Symp. pp. 124-136 Sokrates og Diotima, afsn. 22-25 F25 - tavle 1.doc
-
Symp. pp. 124-136 Sokrates og Diotima, afsn. 22-25 F25 - tavle 2.doc
-
Kallifatides - Lysternes herre 1986_afsn. 50-51 - 2014.doc
-
Info om eksamen + afslutning.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Analysere og fortolke tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur (herunder forståelse af de taksonomiske niveauer).
Identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster (herunder terminologi særlig knyttet til Platon og Sokrates).
Vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur (centrale begreber, vi stadig bruger + i litteratur og popkultur).
Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster (fokus: (ud)dannelse + selvrefleksion over samme).
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547256428",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547256428",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547256428"
}