Holdet 2024 ol/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Barbara Schønsted-Madsen
Hold 2024 ol/u (3u ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Myte - Ovid
Titel 2 Drama - Ødipus
Titel 3 Filosofi - Platon
Titel 4 Epos - Homers Iliade
Titel 5 Kunst - Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Myte - Ovid

Studieplan
Efter dette forløb kan du:
Sætte Hesiod, Ovid og Augustus på den antikke tidslinje.
Forklare, hvad en myte er.
Genkende og forklare mytiske elementer.
Forklare, hvilken funktion en myte har.

Efter dette forløb kender du til:
Ovid og den augustæiske periode.
Græsk-romersk religion og de 12 olympiske guder.
Begreberne: kosmogoni, theogoni, antropogoni, kosmologi, theologi, antropologi, ætiologi, deskriptiv, normativ, hybris, nemesis, moira, tyke, mytos, logos, do ut des, sofrosyne.

Kernestof:
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due: Met.1.1-88 (Kosmogonien), 1.313-451 (Deucalion og Pyrrha - Python og Apollon), 1.452-567 (Apollon og Dafne),  1.588-665, 3.1-130 (Cadmus og dragen), [3.131-252 (Aktaeon og Diana)],  3.402-510 (Narcissus), 8.169-308 (Daedalus og Icarus), 10.243-297 (Pygmalion).

Perspektiv:
Apollo og Daphne i mosaik, skulptur og maleri cf. Paideia p. 38-39
Kate McDowell, Daphne (2007) cf. Paideia p.38-39
Lars and the real girl (2007)
Villy Sørensen, Pygmalion
Francisco Goya, Jupiter æder Kronos (1819-1823):
https://www.google.com/search?q=goya+kronos&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiTnZj2vrPrAhWKCOwKHSPrDP8Q_AUoAXoECBwQAw&biw=1440&bih=821#imgrc=YShikbC6uy8JLM
Carl Nielsen Opus 49, Pan og Syrinx.

Supplement:
Paideia, p.18-19, 26, 30-31, 37-38, 69-70.
(Iupiter og Io, Argus, Pan og Syrinx - fortalt, tegn og lyt til Carl Nielsen
Jason med det gyldne skind, Thorvaldsen - se Kunst-forløb
Afrodite fra Knidos - se Kunst-forløb
Khan academy Rome: https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/ancient-medieval/roman-empire/v/overview-of-the-roman-empire

Fortalt myten om:
Prometheus, Epimetheus og Pandora - se ppt om Hesiod
Europa, Minos, Pasiphaë og Minotaurus - Ovid Meta 8.152-182 (Minotaurus og labyrinthen)

Quizlet
https://quizlet.com/217960152/flashcards

Kernestof 30 sider

3u Myte: https://docs.google.com/document/d/1ptYkzPPhHqYz2BzS-v7CmJR4Mjpv3nKkV0JNXUEY84Q/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Drama - Ødipus

Gennem læsning af Sofokles’ tragedie Kong Ødipus stiftes bekendtskab med antikkens drama og genren tragedie.  Vi berører tragediens opbygning og funktion i det athenske samfund, samt udviklingen i dramaets anvendelse videre frem i den europæiske kulturhistorie som underholdning og samfundskommentar.

Der fokuseres på dramaet som belærende og opdragende element i antikken, på menneskets plads i universet, skæbne, frihed, valg, ansvar og skyld.

Efter dette forløb kender du:
Dramaets funktion samt tragediens opbygning og virkemidler.
Begreberne: Prologos, parodos, epeisodion, stasimon, exodos, epilogos, eksposition, desis, peripeti, lysis, anagnorisis, katastrofe, tragisk ironi, stichomythi, (hamartia, eleos, fobos, katharsis,) ate

Kernestof:
Sofokles Ødipus oversat af Garff og Hjortsø

Perspektivering:
Camus, Sisyfos-myten - pdf
Supplerende materiale:
Græsk Mytologi p.114-117
Paideia p.101-111, 115-119, 123-128
Myten om Ødipus:
https://www.youtube.com/watch?v=Jn9Gq5AkEx4
Quizlet: https://quizlet.com/458894156/odipus-flash-cards/

Antal sider:
Kernestof: 51 sider

Fælles g-doc 3u Drama: https://docs.google.com/document/d/19T1Z1VkgHTkg0P4uu9d1tm_UHrpPoArT-IbpUPAGfLc/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Filosofi - Platon

Efter dette forløb har du kendskab til filosofiens opståen i antikken og videre tradition i den europæiske kultur. Med udgangspunkt i Platons filosofiske værker lærer du om Sokrates, den sokratiske metode og Platons dualisme. Du vil få et indblik i filosofiens indvirkning på samfundsstruktur og verdensbillede i antikken særligt. Fokus på forholdet mellem mythos og logos.
Du kender begreberne: dualisme, dialektik, doxa, elenkos, aporía, episteme, epistemologi/ erkendelseslære, metafysisk, intelligibel, ide, fænomen, objektiv/ absolut, subjektiv/ relativ, daimón, arete, dikaiosyne, sofia, andreia, sofrosyne, stoicisme, stoisk ro, affectus.

Kernestof:
Platon, Staten, Hulebilledet, p.163-170 i  "Kend dig selv" af J. Mejer og Chr. G. Tortzen
Platon, Symposion p. 91-108, 147-156 i "Kend dig selv" af J. Mejer og Chr. G. Tortzen

Perspektiv:
Avisartikel, Civil ulydighed - pdf
The Matrix
Brinkmanns Briks, 24.01.24, Hvis du arbejder mere er du et godt menneske: https://podcasts.apple.com/de/podcast/hvis-du-arbejder-meget-er-du-et-bedre-menneske/id1448246405?i=1000642729917 fra minut 10 til minut 22

Supplerende materiale:
Paideia p. 137-142 (førsokratikerne), 142-148 (sofister, Sokrates), p. 148-156 (Platon)
Kend dig selv p. 12-14 (den sokratiske metode + Platon og Sokrates), 85-90 (intro til Symposion), 85-89 (intro til Symposion), 159-161 (intro til Hulebilledet)
Breve fra Seneca p. 11-15 - pdf Seneca ep.1+15
Quizlet: https://quizlet.com/490315035/begreber-hos-platon-flash-cards/
Illustration af Symposion - pdf Symp-Ivar

Kernestof: 44 sider

Filosofi 3u:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Epos - Homers Iliade

Efter dette forløb kender du til den mundtlige tradition bag genren epos og kan genkende genrens stilistiske træk:
Prooimion, musepåkaldelse, epitheton ornans, patronymikon, simile
Du kan endvidere identificere og forklare centrale begreber i det homeriske univers:
Moira, do ut des, timé, kléos, oikos, areté

Kernestof:
Homer Iliaden, Otto Steen Due , 1999: 1.1-218/431, 3.1-120, 3.318-461, 6.321-529, 22. 98-370

Perspektivering:
Holberg Heltehistorie 1742 - pdf
Filmen Troy 2004

Supplerende materiale:
Paideia p. 11-19, 23-27, 45, 69
Ovids Metamorfoser
Quizlet epos : https://quizlet.com/492162324/iliaden-vs-troy-diagram/
Quizlet epos + filosofi: https://quizlet.com/233242734/opsamling-i-oldtidskundskab-epos-filosofi-flash-cards/
Rundt om Holberg: https://rundtomholberg.dk/

Antal sider:
Kernestof: 40 sider

fælles g-doc: https://docs.google.com/document/d/1pjCunmzvm_xWG3uzwolLDkcgTfGrjqrIHf8B5K19Cnk/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Kunst - Skulptur

Vi gennemgår skulpturens udvikling, anvendelse og efterliv i den europæiske kultur. Der arbejdes med fagterminologi, stilperioder og udvalgte skulptører. Kort indføring i perioderne renæssance, barok, nyklassicisme og modernisme med udgangspunkt i udvalgte kunstnere og deres værker. Efter dette forløb kan du genkende antikke og moderne kunstperioders stiltræk og anvende skulptur-specifik terminologi. Til EKSAMEN anvendes UKENDTE antikke skulpturer.

Kernestof - gennemgåede skulpturer:
1. Kouros fra Anavyssos 530-520 fvt., Paideia (p. 50 fig 31/32 - billede nr. 3, ham med begge arme og langt hår)
2. Peploskoren ca 530 fig. 34-35 p. 51
3. Zeus fra Artemision 460 fvt, Paideia fig. 77
4. Kritiosdrengen fig. 72 p. 95
5. Spydbæreren 440. fvt., Paideia fig. 114
6. Athene Farnese ca. 450 fvt. link:
https://www.google.com/search?q=athene+farnese&sxsrf=APwXEdf2gRDQuoxdBCkhNROtEp9u_WTmaw:1683025901962&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj60aKIwNb-AhXdQfEDHWhaCI4Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9#imgrc=TkMkHYyTW5C8XM
7. Karyatide fra Erecheteion ca. 420 fvt. fig. 11 p.132
8. Venus fra Knidos 340 fvt. Paideia fig. 143
9. Sokrates fra British museum ca. 3. årh fvt.
https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1925-1118-1
10. Herakles Farnese  330 fvt. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/napoli/natmus/lysipposherakles/lysipposherakles.htm
11. Fuld gammel kone 3.-2. årh. fvt.
12. Augustus Prima Porta 1. årh. evt. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/primaporta.htm
13. Marcia Furnilla 1. årh. evt., Glyptoteket Sal 12 (romersk)
http://www.indiana.edu/~c414rome/net_id/romesculp/sculpture/flavian/marcia1.gif

Perspektiverende:
Michelangelo, David 1501-1504 (fig.115 p. 136 )
Bernini, Apollon og Dafne 1622-1625  (p.38-39 billede 4)
Thorvaldsen, Jason og det gyldne skind 1803 link:
https://www.google.com/search?q=jason+og+det+gyldne+skind&sxsrf=APwXEddaQWGgnsk51IeswCjwiBKhoQBkYw:1683025639678&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiD_5mLv9b-AhV4Q_EDHVrZD-kQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9
Rudolf Tegner, Herakles og hydraen 1919-1932 link:
https://www.google.com/search?q=rudolph+tegner+herakles+og+hydraen&sxsrf=APwXEdddXpZr7YHhlH-U8soYkgWwV7hMfg:1683025554193&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj_wrjivtb-AhU1S_EDHadiBW4Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9#imgrc=RrA_jVMGDRwmJM
Astrid Noack, Stående kvinde 1939-1945 (fig. 39)
Christian Lemmerz, Todesfigur 2010 link: https://www.google.com/search?q=christian+lemmerz+todesfigur&sxsrf=APwXEdeyP9Oplg28CEmClm7SfBZzu-dZUg:1682494509050&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi1grG8hMf-AhUqVqQEHVtFDkoQ_AUoAXoECAIQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9
+
Rodin, Kysset 1882, link: https://da.wikipedia.org/wiki/Kysset_(Auguste_Rodin) +
https://da.wikipedia.org/wiki/Kysset_(Auguste_Rodin)#/media/Fil:Der_kuss.jpg

Supplerende stof:
Om Herakles Farnese:
https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/late-classical/v/lysippos-farnese-hercules
Quiz til Antik kunst: 
quizlet.com/555974766/antik-kunst-flash-cards/


Generelt:
Paideia

Antal sider Kunst:
Kernestof: 18 sider

fælles g-doc: https://docs.google.com/document/d/1b5c7nyCYx0Ul0gnk_8DFfGI17TJUz0x2BhL_reZ1-68/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer