Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Vang Olsen
|
Hold
|
2024 ol/w (3w ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mythos
Formål:
Arbejde med mytens billedsprog, form og funktion. Afdække mytens opdragende og religiøse aspekt. Mythos over for logos. Mytens betydning i den europæiske kulturhistorie.
Kernestof:
Hesiod Theogonien oversat af Lene Andersen: Theogonien vv-116-210 (s. 20-22)
Hesiod, oversat af Lene Andersen: Værker og Dage v.42-201 (s.45-49)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.1.1-150 (Kosmogoni, antropogoni og verdensaldermyten), 3.341-510 (Ekko og Narcissus).
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.8, 183-235 (Daedalus og Icarus)
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due Met.10, 243-297 (Pygmalion)
Perspektivering:
Uddrag af Lille spejl på væggen der... af B. Reuter s. 130-132 i Mytemotiver i Dansk litteratur (til (Narcissus)
Uddrag af Den tolvte rytter af Ib Michael fra Mytemotiver i dansk litteratur (til Icarus og Daedalus)
Drømmeidealet af IP Jacobsen fra Mytemotiver i dansk litteratur (Pygmalion)
Supplerende stof:
Elevoplæg om Ovid
Hesiod s.9-15 i Lene Andersen
You Tube - The myth of Prometheus
You Tube - Ecco and Narcissus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opnå viden om et emne ved at kombinere forskellige fag og hovedområder.
Forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende forståelse af verden.
Vurdere forskellige faglige metoders muligheder og begrænsninger. Vurdere hvorledes et emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge.
Anvende indsigt i elementær videnskabsteori til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.
Anvende forskellige metoder til at belysning af et komplekst problem. Strukturere/formidle et fagligt stof.
Viden om hvordan man tilegner sig og udvikler viden.
Selvstændig udformning af problemformulering.
Kendskab til grundlæggende videnskabsteori.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Arkitektur
Den græske arkitektur:
Kernemonumenter:
Arkaisk tid: Heratemplet i Pæstum
Klassisk tid: Parthenon-templet, Erechteion og Nike-templet på Akropolis.
Senklassisk tid: Tholos, Rundtemplet i Delfi.
Antikkens arkitektur af J. Thiedecke, 2007 side 10-15, 17-21, 24-31.
Den romerske arkitektur:
Kernemonumenter:
Republikken: Fortuna Virilis-templet og Rundtempel for Hercules Victor.
Kejsertid: Colosseum og Pantheon.
Supplerende monumenter:
Trajans Basilika Ulpia og Diocletians termer.
Antikkens arkitektur: side 36-42, 46-47 og 50-53.
Den antikke arkitekturs efterliv:
Renæssancen:
Kernemonumenter:
Villa Rotunda af Palladio.
Supplerende monumenter:
Il Tempietto af Bramante og Il Redentore-kirken af Palladio.
Antikkens arkitektur: side 63, 70 og 72-75.
Den danske 1800-tals klassicisme:
Kernemonumenter:
Erichsens Palæ af Harsdorff.
Harsdorffs hus, Kgs Nytorv 3-5
Vor Frue kirke af CF Hansen.
Råd- og Domhuset af CF Hansen.
Københavns Universitets hovedbygning af P. Malling.
Thorvaldsens museum af MG Bindesbøll.
Ekskursion til København med byvandring og gruppefremlæggelser.
Klassiscismen er gennemgået som miniprojekt med ekskursion med gruppeoplæg ved bygningerne.
Antikkens arkitektur: side 76, 80-83, 86-89.
Fascismen:
Supplerende monumenter:
Palazzo della Civilitá Italiana.
Postmodernisme:
Supplerende monumenter:
Palads biograferne i København
Abraxas-paladset.
Antikkens arkitektur side 90-91
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Arkitektur, Arkaisk tid.pptx
-
Minoiske, mykensk og arkaisk arkitektur.pptx
-
Arkaisk tid fra Oldtidens Grækenland-2.pdf
-
Maria Kluge og Katja Holm: Fundamentet, Systime; sider: 14-18, 23-25, 78-85, 88-91, 154-156
-
Tidlig klassisk tid fra Oldtidens Grækenland.pdf
-
Klassisk tid fra Oldtidens Grækenland.pdf
-
Romerske arkitektur 3w.docx
-
Fremlæggelser af gruppearbejde om romersk arkitektur fra det virtuelle modul
-
6. arkitektur, Renæssance .pptx
-
Johnny Thiedecke: Antikkens arkitektur og dens efterliv, Pantheon; sider: 63, 70, 73-74, 93-96
-
Gruppearbejde klassicisme 3w.docx
-
Vi mødes i 2.31 og krydses af.
-
Vi mødes kl 8.45 foran McDonalds på Kgs. Nytorv, hvor gruppe 1 holder deres oplæg. Husk at tage afsted i god tid, der er meget trafik og kø om morgenen og at tage varmt tøj på - tjek vejrudsigten. Vi skal gå udenfor i ca 2 timer. Husk at medbringe je
-
Gruppearbejde klassicisme 3w v1.docx
-
Titel
-
Nyere arkitektur .pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - – analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
Almene (tværfaglige) - Du skal selvstændigt, kritisk og omhyggeligt kunne opsøge viden på f.eks. biblioteket, på nettet. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Epos - Illiaden
Kernetekst:
Iliaden 1,1-170
Iliaden 3,1-110
Iliaden 3, 369-411
Iliaden 5, 711-792
Iliaden 6,399-493
Iliaden 7 ,200-285
Iliaden 16, 800-865
Iliaden 18, 18-34
Iliaden, 21, 1-210
Iliaden 22, 295-411
Iliaden 24,477-620
Perspektivering:
Silence of the Girls af Pat Barker – kapitel 1, side 1-3
Filmen: Troy (2004) – udvalgte scener – Duellen mellem Hektor og Patroklos, duellen mellem Hektor og Achilles, Achilles med Priamos ved skibene.
Baggrundsstof:
Artiklen: Infanticide: Astyanax and making of myth – eclecticlight.com
Paideia s.19-22, s.23-30, 31-37
Formål med forløbet:
• Ved supplerende materiale at introducere til Epos-genren og dens karakteristiske stilistiske træk.
• Ved arbejde med kernetekst at undersøge, analysere og tolke genrens karakteristiske træk i med- og modspil til primærteksten.
• At sætte Iliaden ind i konteksten om en større samlet fortælling – den episke cyklus, med særligt fokus på Kypria.
• At undersøge heltebillederne i Homers Iliade med fokus på fremstillingen af Hektor og Achilleus.
Særligt fokus i undervisningen:
Den homeriske helt: Arete, kudos og aidos
Hektor i modsætning til Paris
Hektor i modsætning til Achilleus
Achilleus vrede
Gudernes indblanding
Forskellen på fremstillingen af heltene Hektor og Achilleus i den antikke tekst og den moderne fortolkning i filmen: Troy (2004)
Litterær analyse-> Træning af fagets metode.
Epos som genre.
Vrede og hævn -> Hybris og nemesis. Forholdet mellem guder og mennesker
Særlige fokuspunkter: Faglige - analysere og fortolke oversatte græske tekster både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur – nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster – demonstrere viden om fagets identitet og metoder. Almene (tværfaglige) - Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Arbejdsformer: Gruppearbejde, Individuelt arbejde, Lærerstyret undervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det græske drama - Ødipus
Dramaforløbet indledes med oplæg om emnerne:
-Drama-genren: baggrund, Aristoteles, inddeling af dramaet.
-Det græske teater - arkitektur
-De 4 store dramatikere: Sofokles' biografi
-Om myten bag Ødipus-fortællingen
Kernestof:
Ødipus af Sophokles af Garff og Hjortsø.
Perspektivering:
Filmen: Minority Report af Steven Spielberg 2002
Baggrundsstof:
Antikkens arkitektur af Thiedecke side 32-33
Sofokles’ Ødipus s.96-101
Sofokles’ Ødipus s.101-10
Paideia s.101-103
Paideia s.108-111
Fokus:
Fokus:
Gennem læsning af Sofokles’ tragedie Kong Ødipus stiftes bekendtskab med antikkens drama og genren tragedie. Vi berører tragediens opbygning og funktion i det athenske samfund, herunder dramaet som et belærende og opdragende element samt udviklingen i dramaets anvendelse videre frem i den europæiske kulturhistorie som underholdning og samfundskommentar.
Vi skal se nærmere på Ødipus’ karaktertræk. Eleverne skal være i stand til at kunne forklare de involverede personers motiver og handlemønstre. Særligt vil vi kigge nærmere på menneskenes forhold til guderne og der fokuseres på temaer som Skæbne og skyld. Kan mennesket flygte fra sin skæbne? Den tragiske helt, skæbnen vs det frie valg, ansvar og skyld, viden/uvidenhed og klarsyn/blindhed. Vi fokuserer på plottet og protagonistens udvikling.
Efter dette forløb kender eleverne: Dramaets funktion samt tragediens opbygning og virkemidler og Aristoteles' dramamodel.
Du kender begreberne: Prologos, parodos, epeisodion, stasimon, exodos, epilogos, eksposition, desis, peripeti, lysis, anagnorisis, katastrophe, tragisk ironi, stichomythi, hamartia, eleos, fobos, katharsis, ate, moira, hybris, nemesis, sophrosyne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur – identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster – vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur
- Almene (tværfaglige) - Almene (tværfaglige) - Du skal selvstændigt, kritisk og omhyggeligt kunne opsøge viden på f.eks. biblioteket, på nettet. Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke bare er noget der er, men noget der skabes.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Filosofi
Kernestof:
Hulebilledet side 163-170 fra Platon - Kend dig selv af Tortzen et al.
Symposion side 91-158 fra Platon - kend dig selv
Perspektivering:
Uddrag af romanen: Sol og måne af Herman Hesse, 1929 (side 228-229)
Fokus i undervisningen:
Efter dette forløb har du kendskab til filosofiens opståen i antikken og videre tradition i den europæiske kultur. Med udgangspunkt i Platons filosofiske værker lærer du om Sokrates, den sokratiske metode og Platons dualisme. Du vil få et indblik i filosofiens indvirkning på samfundsstruktur og verdensbillede i antikken særligt. Fokus på forholdet mellem mythos og logos.
Du kender begreberne: dualisme, dialektik, doxa, elenkos, aporía, episteme, epistemologi/ erkendelseslære, metafysisk, intelligibel, ide, fænomen, objektiv/ absolut, subjektiv/ relativ, daimón, arete, de 4 kardinaldyder (dikaiosyne, sofia, andreia, sofrosyne).
Vi undersøger temaet Eros fra forskellige vinkler i talerne i Symposion. Du kender begreberne Paederestia som kulturelt fænomen.Erastes og eromenos.
Baggrundsstof:
Platon - Kend dig selv s.9-14, 85-89
Artiklen: At elske drenge af K. Ring, Sfinks 1991 ( i kopi).
You Tube - intro til Platon
You Tube - Crash course to Platons filosofi
You Tube - Finding your other half
You Tube - The ladder of love
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plato’s Allegory of the Cave - Alex Gendler
-
Spg til Hulebilledet af Platon s.163-170.doc
-
Plato's Cave (animated version)
-
Jørgen Mejer: Kend dig selv. Platon udvalg, Gyldendal; sider: 85-88, 91-135, 143-158, 163-170
-
Titel
-
Symp-Ivar.pdf
-
Græsk Andron .docx
-
Why Do We Love: Plato and The Symposium
-
Spg til Symposion side 91-98.docx
-
Artiklen - at elske drenge.pdf
-
Spg til Pausanias s. 101-108.doc
-
Faidros' tale old.pptx
-
Finding Your Other Half: Plato's Symposium
-
Spg til Aristofanes tale side 112-118.doc
-
Spg til Elenchos, Symposion side 124-128.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=y93JJApMwB0&t=6s
-
Spg til Diotimas tale 2. del, side 136-143.doc
-
Spg til Diotimas tale 1. del, side 129-135.doc
-
https://www.youtube.com/watch?v=zQ1_IbFFbzA
-
Sol og maane af Herman Hesse.pdf
-
Spg Alkibiades' tale side 143-158.docx
-
Analyseskema i old.docx
-
liste over ord og begreber for oldtidskundskab.doc
-
Eksamensråd til eksamen i old v1.docx
-
Hvis I har spørgsmål til studieplanen, pensum, materiale etc, kan I stille dem i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547263213",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547263213",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65547263213"
}