Holdet 2024 ol/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Jean Christensen
Hold 2024 ol/x (3x ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til old med myter
Titel 2 Skæbne og skyld

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til old med myter

Læst tekst:

Ovid: Metamorfoser
1.1-150 - til sammenligning med Hesiods skabelsesberetning (Hesiod mytologi-ark om Theogonien). 5 ns.
3.341-510: (Ekko og) Narcissus. 3,6 ns.
10.243-297: Pygmalion. 1, 8 ns.
Kernetekst i alt: 10,4 ns.

Perspektiv til Pygmalion:
Klip fra"Lars and the Real Girl" (til Pygmalion). 9 min. = 3 ns.

Efterklassisk kunst til Pygmalion:
Jean-Baptiste Regnault: Pygmalion priant Vénus d'animer sa statue,1786

Gruppearbejde + matrix om de græske guder.

Begreber: epos (kendetegn: daktylisk heksameter, musepåkaldelse), aitiologi, kosmologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skæbne og skyld

Kernetekst:
Ødipus (oversat af Garff & Hjortsø), 51.1 ns.

Samtidig perspektivtekst, ikke gennemgået, men læst op i klassen:
Hdt. Hist. 1.29-34 (Kroisos og Solon).

Efterklassisk perspektivtekst:
Milan Kundera: "Tilværelsens ulidelige lethed" pp. 147-154.

Baggrundsstof + forfatterinfo: pp. 98-111, Garff & Hjortsø-udg.

Dramaterminologi anvendt: desis, lysis, anagnorisis, peripeti.
Øvrige begreber: ate, hybris-nemesis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Analysere og fortolke tekster i den antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur + identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster, herunder begreber særlig knyttet til det græske drama (se jeres Drama-faktaark Light).
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning