Holdet 2024 ol/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Barbara Schønsted-Madsen
Hold 2024 ol/z (3z ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Myte - Ovid
Titel 2 Drama - Ødipus
Titel 3 Filosofi - Platon
Titel 4 Epos - Homers Iliade
Titel 5 Kunst - Skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Myte - Ovid

Studieplan
Efter dette forløb kan du:
Sætte Hesiod, Ovid og Augustus på den antikke tidslinje.
Forklare, hvad en myte er.
Genkende og forklare mytiske elementer.
Forklare, hvilken funktion en myte har.

Efter dette forløb kender du til:
Ovid og den augustæiske periode.
Græsk-romersk religion og de 12 olympiske guder.
Begreberne: kosmogoni, theogoni, antropogoni, kosmologi, theologi, antropologi, ætiologi, deskriptiv, normativ, hybris, nemesis, moira, tyke, mytos, logos, do ut des, sofrosyne.

Kernestof:
Ovid Metamorfoser oversat af Otto Steen Due: Met.1.1-88 (Kosmogonien), 1.313-451 (Deucalion og Pyrrha - Python og Apollon), 1.452-567 (Apollon og Dafne), 1.588-665, 3.1-130 (Cadmus og dragen), 3.131-252, 3.402-510 (Narcissus), 8.169-308 (Daedalus og Icarus), 10.243-297 (Pygmalion).

Perspektiv:
Apollo og Daphne skulptur af Bernini cf. Paideia p. 38-39 - se Kunstforløb
Kate McDowell, Daphne (2007) cf. Paideia p.38-39 - se Kunstforløb
Lars and the real girl (2007)
Villy Sørensen, Pygmalion
Francisco Goya, Jupiter æder Kronos (1819-1823):
https://www.google.com/search?q=goya+kronos&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiTnZj2vrPrAhWKCOwKHSPrDP8Q_AUoAXoECBwQAw&biw=1440&bih=821#imgrc=YShikbC6uy8JLM
Carl Nielsen Opus 49, Pan og Syrinx.

Supplement:
Iupiter og Io, Argus, Pan og Syrinx - fortalt, lyt og tegn
Paideia, p.18-19, 26, 30-31, 37-38, 69-70.
Jason med det gyldne skind, Thorvaldsen - se Kunst-forløb
Afrodite fra Knidos - se Kunst-forløb

Fortalt myten om:
Prometheus, Epimetheus og Pandora - se ppt om Hesiod
Europa, Minos, Pasiphaë og Minotaurus - Ovid Meta 8.152-182 (Minotaurus og labyrinthen)

Quizlet
https://quizlet.com/217960152/flashcards

Kernestof 30 sider

3z Myte: https://docs.google.com/document/d/1rqayeGIqe0bKTAV2gej0FUUQbSPwF3N4M6hzpOI_2W0/edit
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Drama - Ødipus

Gennem læsning af Sofokles’ tragedie Kong Ødipus stiftes bekendtskab med antikkens drama og genren tragedie.  Vi berører tragediens opbygning og funktion i det athenske samfund, samt udviklingen i dramaets anvendelse videre frem i den europæiske kulturhistorie som underholdning og samfundskommentar.

Der fokuseres på dramaet som belærende og opdragende element i antikken, på menneskets plads i universet, skæbne, frihed, valg, ansvar og skyld.

Efter dette forløb kender du:
Dramaets funktion samt tragediens opbygning og virkemidler.
Begreberne: Prologos, parodos, epeisodion, stasimon, exodos, epilogos, eksposition, desis, peripeti, lysis, anagnorisis, katastrofe, tragisk ironi, stichomythi, ate (hamartia, eleos, fobos, katharsis)

Kernestof:
Sofokles Ødipus oversat af Garff og Hjortsø

Perspektivering:
Camus, Sisyfos-myten - pdf
Diskussion om fri vilje  - se artikler filosofi-forløb

Supplerende materiale:
Græsk Mytologi p.114-117
Paideia p.101-111, 115-119, 123-128
Myten om Ødipus:
https://www.youtube.com/watch?v=Jn9Gq5AkEx4
Myten med grøntsager: https://vimeo.com/19152100
Quizlet: https://quizlet.com/458894156/odipus-flash-cards/

Antal sider:
Kernestof: 51 sider

3z Drama:  https://docs.google.com/document/d/10TUyFiuAFJDfPbTIHdsrreEqRAiEOqLvbqI9Pz4tAOk/edit?tab=t.0#heading=h.39wx2y3cc250
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Filosofi - Platon

Efter dette forløb har du kendskab til filosofiens opståen i antikken og videre tradition i den europæiske kultur. Med udgangspunkt i Platons filosofiske værker lærer du om Sokrates, den sokratiske metode og Platons dualisme. Du vil få et indblik i filosofiens indvirkning på samfundsstruktur og verdensbillede i antikken særligt. Fokus på forholdet mellem mythos og logos.
Du kender begreberne: dualisme, dialektik, doxa, elenkos, aporía, episteme, epistemologi/ erkendelseslære, metafysisk, intelligibel, ide, fænomen, objektiv/ absolut, subjektiv/ relativ, daimón, arete, dikaiosyne, sofia, andreia, sofrosyne, stoicisme, stoisk ro, affectus.

Kernestof:
Platon, Staten, Hulebilledet, p.163-170 i  "Kend dig selv" af J. Mejer og Chr. G. Tortzen
Platon, Symposion p. 91-108, 147-156 i "Kend dig selv" af J. Mejer og Chr. G. Tortzen

Perspektiv:
Avisartikel, Civil ulydighed - pdf
The Matrix
Brinkmanns Briks, 24.01.24, Hvis du arbejder mere er du et godt menneske: https://podcasts.apple.com/de/podcast/hvis-du-arbejder-meget-er-du-et-bedre-menneske/id1448246405?i=1000642729917 fra minut 10 til minut 22
Niels Overgaard, Mere er aldrig nok p. 70-76 - pdf (se modul 12.05)

Supplerende materiale:
Paideia p. 137-142 (førsokratikerne), 142-148 (sofister, Sokrates), p. 148-156 (Platon)  - se ppt (ligger i oldmappen i lectio)
Breve fra Seneca - pdf Seneca ep.18+ 47+54 (se modul 12.05)
Quizlet: https://quizlet.com/490315035/begreber-hos-platon-flash-cards/
Illustration af Symposion - pdf Symp-Ivar
Dokumentar: Sandheden om Athens demokrati del 1 - lånt på CFU

Kernestof: 44 sider

3z Filosofi: https://docs.google.com/document/d/19r5a5T3rsx6YevsecdtymWE5VUvbXf1uAJ9-nJvfPFU/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Epos - Homers Iliade

Efter dette forløb kender du til den mundtlige tradition bag genren epos og kan genkende genrens stilistiske træk:
Prooimion, musepåkaldelse, epitheton ornans/ smykkende navnetillæg, patronymikon, simile/ homerisk lignelse.
Du kan endvidere identificere og forklare centrale begreber i det homeriske univers:
Moira, do ut des, timé, kléos, oikos, areté (,kudos, aidos).

Kernestof:
Homer Iliaden, Otto Steen Due , 1999: 1.1-218, 3.1-120, 3.318-461, 6.321-529, 22. 98-370

Perspektivering:
Holberg Heltehistorie 1742 - pdf
Filmen Troy 2004

Supplerende materiale:
Paideia p. 11-19, 23-27, 45, 69
Ovids Metamorfoser
Quizlet epos : https://quizlet.com/492162324/iliaden-vs-troy-diagram/
Quizlet epos + filosofi: https://quizlet.com/233242734/opsamling-i-oldtidskundskab-epos-filosofi-flash-cards/

Antal sider:
Kernestof: 40 sider

3z Epos: https://docs.google.com/document/d/1KU6ubZZxrrE6rdNIfvlXEgzxJUriYr-GYFkEJOXq9hM/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Kunst - Skulptur

Vi gennemgår skulpturens udvikling, anvendelse og efterliv i den europæiske kultur. Der arbejdes med fagterminologi, stilperioder og udvalgte skulptører. Kort indføring i perioderne renæssance, barok, nyklassicisme og modernisme med udgangspunkt i udvalgte kunstnere og deres værker. Efter dette forløb kan du genkende antikke og moderne kunstperioders stiltræk og anvende skulptur-specifik terminologi. Til EKSAMEN anvendes UKENDTE antikke skulpturer.

Kernestof - gennemgåede skulpturer:
1. Kouros fra Anavyssos 530-520 fvt., Paideia (p. 50 fig 31/32 - billede nr. 3, ham med begge arme og langt hår)
2. Peploskoren ca 530 fig. 34-35 p. 51
3. Zeus fra Artemision 460 fvt, Paideia fig. 77
4. Kritiosdrengen fig. 72 p. 95
5. Spydbæreren 440. fvt., Paideia fig. 114
6. Athene Farnese ca. 450 fvt. link:
https://www.google.com/search?q=athene+farnese&sxsrf=APwXEdf2gRDQuoxdBCkhNROtEp9u_WTmaw:1683025901962&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj60aKIwNb-AhXdQfEDHWhaCI4Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9#imgrc=TkMkHYyTW5C8XM
7. Karyatide fra Erecheteion ca. 420 fvt. fig. 11 p.132
8. Venus fra Knidos 340 fvt. Paideia fig. 143
9. Sokrates fra British museum ca. 3. årh fvt.
https://www.britishmuseum.org/collection/object/G_1925-1118-1
10. Herakles Farnese  330 fvt. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/napoli/natmus/lysipposherakles/lysipposherakles.htm
11. Fuld gammel kone 3.-2. årh. fvt.
12. Augustus Prima Porta 1. årh. evt. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/primaporta.htm
13. Marcia Furnilla 1. årh. evt., Glyptoteket Sal 12 (romersk)
http://www.indiana.edu/~c414rome/net_id/romesculp/sculpture/flavian/marcia1.gif

Perspektiverende:
Michelangelo, David 1501-1504 (fig.115 p. 136 )
Bernini, Apollon og Dafne 1622-1625  (p.38-39 billede 4)
Thorvaldsen, Jason og det gyldne skind 1803 link:
https://www.google.com/search?q=jason+og+det+gyldne+skind&sxsrf=APwXEddaQWGgnsk51IeswCjwiBKhoQBkYw:1683025639678&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiD_5mLv9b-AhV4Q_EDHVrZD-kQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9
Rudolf Tegner, Herakles og hydraen 1919-1932 link:
https://www.google.com/search?q=rudolph+tegner+herakles+og+hydraen&sxsrf=APwXEdddXpZr7YHhlH-U8soYkgWwV7hMfg:1683025554193&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj_wrjivtb-AhU1S_EDHadiBW4Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9#imgrc=RrA_jVMGDRwmJM
Dalí, Venus af Milo 1936: https://www.wikiart.org/en/salvador-dali/venus-de-milo-with-drawers - se ppt "IntroOld"
Astrid Noack, Stående kvinde 1939-1945 (fig. 39)
Christian Lemmerz, Todesfigur 2010 link: https://www.google.com/search?q=christian+lemmerz+todesfigur&sxsrf=APwXEdeyP9Oplg28CEmClm7SfBZzu-dZUg:1682494509050&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi1grG8hMf-AhUqVqQEHVtFDkoQ_AUoAXoECAIQAw&biw=1600&bih=912&dpr=0.9
Rodin, Kysset 1882, link: https://da.wikipedia.org/wiki/Kysset_(Auguste_Rodin):
https://da.wikipedia.org/wiki/Kysset_(Auguste_Rodin)#/media/Fil:Der_kuss.jpg
Kate McDowell, Daphne (2007) cf. Paideia p.38-39

Supplerende stof:
Kompendium (kun brugt overfladisk) - se lectiomappe
Om Herakles Farnese:
https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/late-classical/v/lysippos-farnese-hercules
Quiz til Antik kunst: 
quizlet.com/555974766/antik-kunst-flash-cards/
Jeopardy: https://jeopardylabs.com/play/oldtidskundskab38 

Generelt:
Paideia
Kompendium  (kun brugt overfladisk) - se lectiomappe

Antal sider :
Kernestof: 20 sider

3z Skulptur: https://docs.google.com/document/d/19pNtTjOH3jaa6xTjDhlrKMrgrp87bFqhLtM1cRFGSec/edit?tab=t.0#heading=h.9ozyrutueipe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer