Titel
3
|
Kristendom
Kernestof:
Det gamle testamente:
1. Mosebog kap.1-3 i GT (Kosmogoni og antropologi)
1.Mosebog 9,1-17 og 17,1-14 i GT (pagtslutninger)
2. Mosebog 19,1-8 og 24,1-8 i GT (pagtslutninger)
Jeremias' bog 31,31-34 (Messiasforventning)
Det nye testamente:
Mark 1,1-13 i NT (Dåbens indstiftelse)
Matt 22, 34-40 (det dobbelte kærlighedsbud)
Mark 14-16 i NT (Lidelseshistorien)
Luk 10,25-37 i NT (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
Luk 15,11-32 (Lignelsen om den fortabte søn)
Matt 5,1-48 i NT (Bjergprædikenen)
Mark 2, vers 1-12 Helbredelsen af den lamme)
Mark 7, 31-37 (Helbredelsen af den døve og stumme)
Matt, 4, vers 1-11 (Jesus fristelse i ørkenen)
Paulus' Romerbrev kap. 5, vers 1-21 og Galaterbrev kap.5, vers 1-12
Luther: Uddrag af prædiken fra Kirkepostillen 1522
Den apostolske trosbekendelse
Artikel: Den syriske flygtning er ikke min næste af Marie Krarup side 197-198 i Kristendom - tro og praksis af Haaning og Laursen, Systime 2016
Artikel: Svar til Marie Krarup af ML Poulsen side 198-199 i Kristendom - tro og praksis af Haaning og Laursen, Systime 2016
Artikel: En halv næse til præst for bamsedåb fra www.religion.dk
Baggrundsstof:
Religion Lever side 60-69
Oversigt over katolicisme vs protestantisme fra Religion C s.59.
Modeller, teorier:
Myteteori
Podemann Sørensens myte-ritual-model
Van Gennep: Model for overgangsritualer
Religionsteori -> Smarts 7 dimensioner
Besøg af KFS
Formålet med forløbet i kristendom er at få kendskab til religionens formative periode, historiske udvikling samt tro og praksis alt sammen i en bevidsthed om, hvordan man kan gå til religionen som indhold (essentialistisk) og som udført blandt mennesker (socialkontruktivistisk). Vi kommer omkring grundmyten, pagterne, Jesus, den nye pagt/opstandelse, næstekærlighed, Paulus, Luther, hovedretninger, dåb, nadver. Vi har også arbejdet med moderne kristendom i folkekirken.
Læst i alt ca 80 sider
Faglige mål:
- anvende elementær religionsfaglig terminologi. Efter dette forløb skal I kunne redegøre for de religiøse fænomener myte (som en privilegeret talesituation) og ritual (som symbolske handlinger og her fokus på kultdrama)
- Kunne redegøre for grundmyten med udgangspunkt i de tre myter: grundlæggelsesmyten - skabelsen af verden; problemmyten - syndefaldsmyten; løsningsmyten - Jesu Kristi opstandelse
- I skal kunne karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder i kristendommen.
- I skal have et indblik i de centrale jødiske forestillinger (pagt og messiasforventning) og forstå, hvordan kristendommen genfortolker disse forestillinger.
- I skal kunne redegøre for kristendommens frelseshistorie, herunder problem- og løsningsmyte.
- I skal kunne redegøre for Jesus om historisk person og Kristus som mytisk person
- I skal have kendskab til centrale aspekter af Jesu forkyndelse med hovedvægt på Jesu etik
- I skal kunne analysere ritualer som dåb gennem det religionsfænomenologiske begreb kultdrama og overgangsritual.
- I skal kunne redegøre for, hvordan kristendommen fortolkes på nutidige og senmoderne præmisser i Danmark.
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - redegøre for grundlæggende sider ved kristendommen, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
– redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, kosmologi, eskatologi, ritual, åbenbaring, lære og etik
– anvende elementær religionsfaglig terminologi
– karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
– fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler
– formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst
– formulere sig om etiske problemstillinger
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke
bare er noget der er, men noget der skabes.
Du skal vide, hvordan man tilegner sig og udvikler viden og være bevidst om, at viden ikke
bare er noget der er, men noget der skabes.
- Personlige - Du skal være bevidst om din egen læringsproces.
.
3. Du skal have indsigt i kulturel mangfoldighed og i din egen kulturs placering heri.
|