Holdet 2024 TYF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kasper Sønderby
Hold 2024 TYF (3g TYF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til tysk A
Titel 2 Grossstadtleben & Berlin (eksamensemne)
Titel 3 Freiheit und Unfreiheit (eksamensemne)
Titel 4 Deutsche Weihnachten
Titel 5 Der Doppelgänger (eksamensemne)
Titel 6 Wahlklatsch 2025
Titel 7 Politischer Terror in Deutschland (eksamensemne)
Titel 8 Repetition og eksamensforløb (eksamensemne)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Grossstadtleben & Berlin (eksamensemne)

Studietur til Berlin, 4 dage, inkl. læsning af tekster om by, urbanisering og gentrificering. Du skal efter studietursforløbet kunne redegøre for og på tysk italesætte:

- kendetegn ved livet i storby/Grossstadt vs. landsby/Dorf samt kompromisset forstad/Vorstadt  mht. boligform, indkøb, aldersforandringer i demografi
- hverdagstysk, hensigtsmæssig brug af spørgende pronominer og chunks i en interview- og samtalesituation om en berlinsk bydel i en egen videopræsentation af enten Friedrichshain, Mitte eller Kreuzberg
- besøget i Stasi-fængslet Hohenschönhausen 1949-1989

Anvendelsesorienteret undervisning: I forbindelse med turens "kvartersanalyse", som skete gruppevis, skal der nuanceret kunne redegøres for transportforhold til og fra den tildelte bydel (brug af U-Bahn, S-Bahn osv.), og I skal kunne bruge relevant fagterminologi, bl.a. fra arkitekturens verden.

Yderligere supplerende materiale: "Metropolen Berlin" som historisk og moderne fænomen er behandlet i Berlin på sprogskolen DAS Akademie ved  en ekstern, indfødt lærer, niveau B2:
https://de.dasakademie.com/de-de/german-courses/deutsch-intensivkurse-in-berlin/  

Arbejdet på sprogskolen omfatter desuden arkitektur, rollespil og hverdag i Berlin.
I arbejder på sprogskolen individuelt, i smågrupper, par og større grupper.

Forløbet afrundes  i Danmark med en detaljeret, sammenfattende bullit-liste (lærerstyret) over "Nachteile der Gentrifizierung" gennemgået ons. 9/10.
Sprogligt/grammatisk er der arbejdet tæt med genitiv-konstruktioner, både præpositionelt (fx trotz+G) og via ophævelse af den danske præposition til genitiv på tysk, fx 'formålet med studieturen - der Zweck der Studienfahrt' etc.)

Materialer:
Lone Holm, Jenny Gibson: Berlin. Fakten über Berlin. I: Wir sind wir, Gyldendal 2010
Anna Lang: Stadt, Land, Flucht. I: Sinding - Auf uns, Gyldendal 2016
Jennifer Allen / Zitty: Berlin - Hauptstadt von Dänemark? I: Holm - Wir sind wir, Gyldendal 2010
Jörg Fauser: Berlin, Paris, New York. I: Sinding - Auf uns, Gyldendal 2016
Hildegard Knef: Heimweh nach Kurfürstendamm (Song, YT, 1966)
Hildegard Knef: Berlin, dein Gesicht hat Sommersprossen (Song, YT, 1966)
Paula Carolina: Schreien. (Song, YT, 2023)
TheTravellers: Berlin in 5 Minuten. (YT-Web-Video, 2016)

Supplerende stof:
Google Maps, tysksproget - "den Weg finden"
Taylor Swift, skr. tysk A-opgave, eksamenslignende vilkår, jf. holdets skr. arbejde nedenfor

Web-steder og gyldige hjælpemidler:
https://app.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Taylor Swift-Konzert in Österreich 19-09-2024
Genaflevering, Taylor Swift-Konzert, tysk 07-10-2024
Skr. tysk Berlin, soziologische Analyse 10-10-2024
Ein Berliner Tagebuch 20-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Freiheit und Unfreiheit (eksamensemne)

Med udgangspunkt i både fiktions- og faktatekster undersøger vi menneskets diffuse søgen efter frihed. Hvad er frihed, og hvad repræsenterer ufrihed, med særligt henblik på politisk ufrihed dels under DDR-styret 1949-89, dels den digitale ufrihed på tyske SoMe-platforme 2024.
Mundtlig eksamensøvelse i taksonomien tysk personkarakteristik, på baggrund af officer Wieslers egenskaber i filmanslaget "Das Leben der Anderen", fokus på stilladsering via infinitivkonstruktioner til resume-delen og nyttige tyske adjektiver til karakteristik-delen.
Sprogligt sigte i forløbet: Passivkonstruktioner og geworden/worden-problemet (Muren er blevet bygget, friheden er blevet indskrænket, etc.), desuden præpositionelt objekt (fx arbeiten an+D) og korrelat (arbeiten daran).
  
Læste tekster og anvendt web-journalistik:

H. Jess: Ich sass im Stasi-Gefängnis. Interview mit Mattias Melster, Brennpunkt Deutsch 2009
F. von Donnersmarck: Das Leben der Anderen. Manus, Filmanfang, 2007
U.f.: Die Gedanken sind frei. Sang, Lieder der Brienzer Mädchen, um 1810
Zeit für Politik, zfp: Soziale Medien und Meinungsfreiheit. PPT-slides, 2021
M. Drotschmann, Zapp: Meinungsfreiheit. YT-video, 2023, ca. 10 min.
A. Gottardo: (Un)Freiheit in den sozialen Medien. Max Planck Inst., 2024
F. Schiller: Freude, schöner Götterfunken (Ode an die Freude), lyrik, 1785

Øvrigt supplerende materiale:
Florian von Donnersmarck: Das Leben der Anderen. Film, 2007
Div. tyske aforismer om frihed, bl.a. Kurt Tucholsky
H. Egendal: Begriffskarten - Sachprosa. Gyldendal, 2014. Kendetegn og sproglig italesættelse af sagprosatekster på tysk
M. Hermann: Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. Personkarakteristik. Gyldendal 2018.

C. Wüstenhagen: Es ist nicht wichtig, was damals genau passiert ist, ZEITmagazin 17.11.2016, über Vanessa Low. Stx tysk A-eksamensopgave og -tekst

M. Borrmann: Glück hat einen langsamen Takt, Droemer, 2021. Stx tysk A-eksamensopgave og -tekst

Web-steder og gyldige hjælpemidler:
https://app.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Deutsche Weihnachten

Vi behandler kort den tyske juleskik: Traditionen for at samle sin famile, som i det senmoderne samfund kan være splittet.
Interkulturelt: Forskelle og ligheder mellem dansk/tyske juletraditioner.
Du lærer at definere senmoderne familietyper: Aquarium-Familie, Team-Familie, Patchwor-Familie og Pendeltür-Familie med deres særlige sociologiske kendetegn.
Tekst & Video:
Edeka Weihnachtsspot, Heimkommen, https://www.youtube.com/watch?v=V6-0kYhqoRo, 2016.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Der Doppelgänger (eksamensemne)

Vi undersøger dobbeltgænger-motivet i litteratur, film og billedkunst. Vi ser på tre forskellige former for dobbeltgængere :
- Spejlingen,
- sjælens skyggeside
- længslen efter den person man engang var.

Her kommer vi ind på romatikken som litterær periode med fokus på den mørke romantik/romantismen eksemplificeret gennem E.T.A. Hoffmanns "Die Elixiere des Teufels", som vi forsøger at få et samlet overblik over.

Vi ser på forskellige tolkningsmodeller af Heines: Der Doppelgänger, bl.a. en autobiografisk tolkning på baggrund af Franz Schuberts liv ud fra hans komposition til Heines tekst.

Efter at have beskæftiget os med Jawlenskys portrætmalerier, kommer vi desuden ind på romatikken og ekspressionismens kunstersyn.

Vi øver her bl.a. brugen af konjunktiv 2 ifm. at udtrykke noget irrealt og brugen af "wenn" og "als".

Kernestof:

F. Hohler: Die Kleider des Herrn Zogg (1981)
E.T.A. Hoffmann: Der Doppelgängerkamp (1816)
H. Heine: Der Doppelgänger (1827-29)

Supplerende materiale:
Schwarze Romantik: https://de.wikipedia.org/wiki/Schwarze_Romantik
Die Elixiere des Teufels: Wikipedia
Die Elixiere des Teufels: https://youtu.be/o0kLDGLiGTY?feature=shared
Nosferatu / der Untote - Trailer: https://youtu.be/ZvR4_3Y9_OY?feature=shared
Udstilling: Jawlensky (Louisiana) - Portrætter
Franz Schubert: Der Doppelgänger (aus Schwanengesang)


E. Arenz: Der große Sommer. Die Nacht im Freibad, DuMont Buchverlag, 2021. Stx skr. tysk A-eksamensopgave
K. Modick: Fahrtwind. Das Leben eines Nichtnutzes, Kiepenheuer & Witsch, 2021. Stx skr. tysk A-eksamensopgave

Web-steder og gyldige hjælpemidler:
https://app.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve, tysk,eks.opg.nr 3 "Die Nacht im F.." 20-01-2025
Genaflevering, tysk terminsprøve, nr. 3 31-01-2025
Interesse an dem Übernatürlichen diskutieren 06-02-2025
Skr. tysk eks.opg., nr. 4, 'Das Leben eines N...' 20-02-2025
Genaflevering, tysk, nr. 4, 'Das Leben eines N...' 27-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Wahlklatsch 2025

Korte nyheder om det tyske valget til forbundsdagen, 2025

Vi bruger 20 minutter hvert modul på at se på kort nyt, meningsmålinger og politisk satire.


Wie der Fahrplan für die kommende Bundestagswahl aussieht
https://www.tagesschau.de/multimedia/video/video-1421674.html

Koalitionsrechner
https://www.tagesschau.de/inland/bundestagswahl/koalitionsrechner-bundestagswahl-2025-100.html

Wissen2go:
https://youtu.be/BBZOfszTmZI?feature=shared

Merzkino: Tatsächlich Weidell
https://www.instagram.com/p/DFkL39ah4uj/















Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Politischer Terror in Deutschland (eksamensemne)

Hvem udøver politisk motiveret terrorisme i Tyskland efter 2. Verdenskrig? Vi undersøger terrorisme udøvet af venstre- såvel som højrekstreme grupper og prøver at forstå hvorfor politiske ekstremister sætter uskyldige borgeres liv i fare for at opnå politiske mål.  

Den venstreorienterede terrorisme belyses gennem et blik på RAF's terrorhandlinger i 1970'erne og 80'erne. Hvem var RAF, hvad ville de opnå? og hvilke terrorhandlinger udøvede de for at nå deres politiske mål?

Den højreoreinterede terrorisme eksemplificeres her ved terrorcellen NSU og deres støtter i det højrenationale/nynazistiske miljø.

Hvordan hænger den hhv. venstre- og højreorienterede terrorsisme sammen med Tysklands bearbejdning af en traumatisk historisk fortid?

Vi ser også på Antifa-bevægelsen og deres aktioner. Er det terror eller nødværge?

Kernestof:    

Stefan Aust: Der Baader-Meinhof-Komplex (uddrag)
Christian Fuchs und John Goetz: "Beate - die braune Witwe"
Georg Kreisler: Weg zu Arbeit
Kulick & Staud: Was ist Rechtsextremiosmus?

Supplerende materiale:

Die Entführung der Landshut:  https://youtu.be/ZgpJ9WAakjg?feature=shared
Der Baader-Meinhof-Komplex (Film) - set i uddrag
Bayern und der braune Terror: https://youtu.be/-FwNyj8Y1pE?feature=shared
Und Morgen die ganze Welt (film) - set i uddrag + trailer https://youtu.be/RidQJEUNBr0
Eine aufregende Zeit - die 68er-Bewegung: https://www.zdf.de/kinder/logo/die-68er-bewegung-100.html
RAF - was ist die Rote Arme Fraktion: https://www.zdf.de/kinder/logo/raf-rote-armee-fraktion-100.html



L. Giese: Ich bin Linus. Wie ich der Mann wurde, der ich schon immer war, Gulliver, 2020. Stx skr. tysk A-opgave

Web-steder og gyldige hjælpemidler:
https://app.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og eksamensforløb (eksamensemne)

Vi supplerer de læste tekster med konkrete analysemodeller, som peger på bl.a. fortællerroller, genrer og typiske fremstillingsformer i den fakta og fiktion, som vi har beskæftiget os fagligt med gennem året.
I forløbet vises eksempler fra mundtlig eksamen i tysk A, fra videoen VDGB.

Desuden trænes skrivning af Tysk A-eksamensopgaven, bl.a. ved at inddrage fokuspunkter fra terminsprøven jan.2025 samt de efterfølgende 2-3 A-besvarelser.

Tekster:
H. Egendal: Gattungen. Systime (2017)
M. Hermann: Eins, zwei, drei. Mundtlig eksamen i tysk. Systime (2019)

Supplerende materiale:
U. Poznanski: Shelter. Die Verschwörungstheorie, Loewe, 2021. Tysk skr. stx-A-eksamensopgave
PTV Film: Mundtlig eksamen i Tysk A,  vdgb.dk (2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer