Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Sanne Bek
|
Hold
|
2024 Bi/1 (3g Bi/1, 3g Bix/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
Forløbet omhandler lidt om forskellige celletyper, transport af stoffer gennem cellemembranen og celledeling.
Forsøg:
Mikroskopet
Mikroskopi af forskellige celletyper (dyre-, plante- og gærceller)
Osmose med kartofler
Kernestoffet er:
̶ cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- (genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation,) mitose, meiose (og
genteknolog)
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopet
|
15-08-2024
|
Osmose, kartoffel
|
23-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økologi
Forløbet omhandler generel økologi - og skoven, både den tempererede skov og regnskoven, som eksempler på økosystemer
Forsøg:
Mikroskopi af læbeceller
Gær og osmose
Nitrat og nitrit i spyt og grøntsager
Glukose og stivelse - og osmotisk aktivitet
Fotosyntese og respiration
Andet:
Tur i skoven
Tur i Zoologisk Have (lidt forskudt tidsmæssigt) - besøg i Tropehuset og i skoletjenesten (forsøg med respiration)
Kernestoffet er:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og
biodiversitet.
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arv
Forløbet omhandler eksempler på arvelige egenskaber, nedarvningsprincipper, hvordan genetisk variation kan opstå, og hvordan dette kan danne baggrund for selektion og evolution. Endvidere inddrages eksempler på bioteknologier.
Forsøg: Blodtypebestemmelse
Klippe/klistrte DNA (papir)
Isolering af DNA fra jordbær
2-gens udspaltning (majs)
Survival of the fittest (bønneforsøg)
Kernestof:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
̶ makromolekyler: (opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og) nucleinsyrer
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kost og ernæring
Forløbet omhandler hvilke stoffer, vi har behov for at indtage (fokus på de energigivende stoffer) og deres funktion i vores krop. Vi kommer også ind på, hvordan glukose nedbrydes fuldstændigt, og hvordan vores blodsukker reguleres. I forbindelse med gennemgang af vores fordøjelsessystem, kommer vi ind på enzymer og deres virkemåde (også mere generelt).
Forsøg: Nedbrydning af fedt - med og uden galdesalte
Enzymet katalase
Kernestoffet er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, (åndedrætssystem, blodkredsløbet, nervesystem, hormonel regulering og forplantning)
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner (og nucleinsyrer)
̶ enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blodkredsløbet
Forløbet omhandler, hvordan vores blodkredsløb og lunger fungerer og lidt om, hvad der kan påvirkes af træning.
Forsøg: Blodtryksmålinger
Dissektion af hjerte
Andet: Besøg på Life med div. forsøg og målinger ("Hjerteblod")
Kernestoffet er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløbet, (nervesystem, hormonel regulering og forplantning)
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rusmidler
Forløbet omhandler nervesystemets opbygning, hvordan impulser sendes og overføres - og der inddrages eksemler på, hvordan rusmidler virker.
Forsøg: Hudens sanseceller
De 2 hjernehalvdele (konfliktkort m.m.)
Bestemmelse af ledningshastighed
Kernestoffet er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, (åndedrætssystem, blodkredsløb), nervesystem,( hormonel regulering
og forplantning)
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sexologi
Forløbet omhandler de hormonelle forhold hos manden og kvinden og lidt om prævention
Forsøg: Mikroskopi af ovarier, testikler og sædceller (færdigfremstillede præparater)
Mikroskopi af ornesæd
Kernestoffer er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, (åndedrætssystem, blodkredsløbet, nervesystem), hormonel
regulering og forplantning
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mikroorganismer og infektionsbiologi
Forløbet omhandler mikrobiologi - om forskellige typer af mikroorganismer og eksempler på både gavnlige og skadelige bakterier
Forsøg: Gær og aktivitet ved forskellige temperaturer (lav selv en øvelsesvejledning)
Andet:
Foredrag på KU om menneskets microbiom (i starten af skoleåret, så dengang ude af kontekst)
Kernestof
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
̶ virus: opbygning og formering
Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580923997",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580923997",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580923997"
}