Holdet 2024 Bi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Sanne Bek
Hold 2024 Bi/1 (3g Bi/1, 3g Bix/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Økologi
Titel 3 Arv
Titel 4 Kost og ernæring
Titel 5 Blodkredsløbet
Titel 6 Rusmidler
Titel 7 Sexologi
Titel 8 Mikroorganismer og infektionsbiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

Forløbet omhandler lidt om forskellige celletyper, transport af stoffer gennem cellemembranen og celledeling.

Forsøg:
Mikroskopet
Mikroskopi af forskellige celletyper (dyre-, plante- og gærceller)
Osmose med kartofler


Kernestoffet er:
̶ cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- (genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation,) mitose, meiose (og
   genteknolog)

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopet 15-08-2024
Osmose, kartoffel 23-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økologi

Forløbet omhandler generel økologi - og skoven, både den tempererede skov og regnskoven, som eksempler på økosystemer

Forsøg:
Mikroskopi af læbeceller
Gær og osmose
Nitrat og nitrit i spyt og grøntsager
Glukose og stivelse - og osmotisk aktivitet
Fotosyntese og respiration

Andet:
Tur i skoven
Tur i Zoologisk Have (lidt forskudt tidsmæssigt) - besøg i Tropehuset og i skoletjenesten (forsøg med respiration)

Kernestoffet er:
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og
biodiversitet.

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arv

Forløbet omhandler eksempler på arvelige egenskaber, nedarvningsprincipper, hvordan genetisk variation kan opstå, og hvordan dette kan danne baggrund for selektion og evolution. Endvidere inddrages eksempler på bioteknologier.

Forsøg: Blodtypebestemmelse
              Klippe/klistrte DNA (papir)
              Isolering af DNA fra jordbær
              2-gens udspaltning (majs)
               Survival of the fittest (bønneforsøg)


Kernestof:
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og   genteknologi
̶ evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
̶ makromolekyler: (opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og) nucleinsyrer

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kost og ernæring

Forløbet omhandler hvilke stoffer, vi har behov for at indtage (fokus på de energigivende stoffer) og deres funktion i vores krop. Vi kommer også ind på, hvordan glukose nedbrydes fuldstændigt, og hvordan vores blodsukker reguleres. I forbindelse med gennemgang af vores fordøjelsessystem, kommer vi ind på enzymer og deres virkemåde (også mere generelt).

Forsøg: Nedbrydning af fedt - med og uden galdesalte
             Enzymet katalase

Kernestoffet er:
̶  fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer,  (åndedrætssystem, blodkredsløbet, nervesystem, hormonel regulering og forplantning)
̶ makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner (og nucleinsyrer)
̶ enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Blodkredsløbet

Forløbet omhandler, hvordan vores blodkredsløb og lunger fungerer og lidt om, hvad der kan påvirkes af træning.

Forsøg: Blodtryksmålinger
             Dissektion af hjerte
  
Andet: Besøg på Life med div. forsøg og målinger ("Hjerteblod")

Kernestoffet er:             
̶  fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløbet, (nervesystem, hormonel regulering og forplantning)

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rusmidler

Forløbet omhandler nervesystemets opbygning, hvordan impulser sendes og overføres - og der inddrages eksemler på, hvordan rusmidler virker.

Forsøg: Hudens sanseceller
              De 2 hjernehalvdele (konfliktkort m.m.)
              Bestemmelse af ledningshastighed

Kernestoffet er:
̶ fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, (åndedrætssystem, blodkredsløb), nervesystem,( hormonel regulering
   og forplantning)

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sexologi

Forløbet omhandler de hormonelle forhold hos manden og kvinden og lidt om prævention

Forsøg: Mikroskopi af ovarier, testikler og sædceller (færdigfremstillede præparater)
              Mikroskopi af ornesæd


Kernestoffer er:            
̶  fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, (åndedrætssystem, blodkredsløbet, nervesystem), hormonel     
     regulering og forplantning

Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mikroorganismer og infektionsbiologi

Forløbet omhandler mikrobiologi - om forskellige typer af mikroorganismer og eksempler på både gavnlige og skadelige bakterier

Forsøg: Gær og aktivitet ved forskellige temperaturer (lav selv en øvelsesvejledning)

Andet:
Foredrag på KU om menneskets microbiom (i starten af skoleåret, så dengang ude af kontekst)

Kernestof
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
̶ virus: opbygning og formering

Ovenstående er kopieret fra læreplanen - de aktuelle sider fremgår af nedenstående:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer