Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Camilla Hellmers Fjordholt
|
Hold
|
2024 Bi/2 (3g Bi/2, 3g Bix/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Celler som livets mindste enhed.
Pro- og eukaryote cellers opbygning, struktur og funktion.
Cellemembranen og transportprocesser gennem den.
Cellecyklus og de 2 typer af celledeling; mitose og meiose
Øvelser:
Mikroskopi af celler dyreceller og planteceller
Osmose i kartoffelceller, agurk og mælkebøtte
Kernestoffet er:
Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Genetik og molekylærbiologi: mitose, meiose
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skoven
Økologiske grundbegreber herunder fotosyntesen (BPP, NPP og R)
Skoven som økosystem - fokus på den danske tempererede skov. Vi arbejder med begreber som energistrømme, trofiske niveauer, begrænsende faktorer, tilpasninger og succession. Perspektivering til den tropiske regnskov. Kulstof-, kvælstof- og fosforkredsløbene gennemgås.
Øvelser:
Mikroskopi af læbeceller
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Fotosyntese og lysintensitet
Minimumsloven
Nitrat og nitrit i spyt og grøntsager
Andet:
Biotopundersøgelse af skov
Tur til "regnskoven" i ZOO
Kernestoffet er:
Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
Biokemiske processer: fotosyntese og respiration
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik, evolution og genteknologiske metoder
DNA, replikation og gener herunder de grundlæggende nedarvningsformer og Mendels love. Autosomal/kønsbundet og dominant/recessiv nedarvning.
Proteinsyntese og forskellige former for mutationer.
Genteknologiske metoder/bioteknologi: Gensplejsning, kloning, PCR og gelelektroforese - vi har haft fokus på de 2 sidstnævnte.
Evolution, herunder biologisk variation samt seksuel og naturlig selektion
Øvelser:
DNA fra jordbær
Bestemmelse af blodtype
2-gen udspaltning hos majsplanter
"Analog" udførelse af gelelektroforese (Amandas slikkepind)
Survival of the fittest:
Seksuel selektion hos "fugle" og Naturlig selektion med "biller" (bønner)
Kernestoffet er:
Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation og genteknologi
Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kost og sundhed
Forløbet omhandler de stoffer, vi har behov for at indtage (fokus på de energigivende stoffer) og deres funktion i vores krop. Vi kommer også ind på, hvordan glukose nedbrydes fuldstændigt, og hvordan vores blodsukker reguleres. I forbindelse med arbejdet med fordøjelsessystemet, kommer vi ind på enzymer og deres virkemåde (også mere generelt). Vi kommer omkring begreberne "sund kost" og energibalance inden vi afslutningsvis ser på hvad diabetes er, type 1 og type 2.
Øvelser:
Nedbrydning af fedt - med og uden galdesalte
Bromelin i ananas
Glukose og stivelse - om osmotisk aktivitet
Regulering af blodsukkeret
Kernestoffet er:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, hormonel regulering
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner (og nucleinsyrer)
Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Supplerende stof:
Sundhed, sygdom og medicin
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krop og træning
I forløbet ser vi nærmere på blodkredsløbet, lungerne og hjertet. Hvordan er de hver især opbygget så de kan udføre deres specifikke funktion i kroppen?
Vi kommer også omkring kondition og hvordan den kan påvirkes ved træning.
Øvelser:
Forskellige fysiologiske målinger:
Peakflow, vitalkapacitet, puls og blodtryk
Dissektion af pattedyrhjerte
Andet;
På LIFE har vi deltaget i forløbet "Hjerteblod"
Kernestoffet er:
Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløbet
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nervesystemet og rusmidler
Forløbet omhandler nervesystemets opbygning, herunder neuronet samt hvordan signaloverførslen sker i synapsen. Der er arbejdet med forskellige eksempler på hvordan rusmidler virker på nervesystemet, herunder alkohol som et fælles eksempel.
Øvelser:
De 2 hjernehalvdele (Kan din hjerne snyde dig? Konfliktkort)
Forskellige forsøg med sanseceller i huden (kulde/varme, tæthed)
Nervesignalets hastighed
Kernestoffet er:
Fysiologi: nervesystemet
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sexologi
Forløbet introduceres med en kort gennemgang af menneskets kønsorganer og omhandler derefter reguleringen af kønshormoner hos mænd og kvinder. Vi kommer omkring nogle eksempler på kønssygdomme og prævention. Der afsluttes med et blik på hormonforstyrrende stoffer.
Øvelse:
Mikroskopering af frisk ornesæd
Kernestoffet er:
Fysiologi: hormonel regulering og forplantning
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mikroorganismer og infektionsbiologi
I dette forløb ser vi hvordan immunforsvaret bekæmper både virus og bakterier. Hvad er en mikroorganisme? Er alle mikroorganismer problematiske og hvordan kan nogle af dem inficere os? Måder hvorpå vi kan minimere risikoen for at blive syge belyses, samt hvordan vi evt. kan behandle en infektion (antibiotika og antivirale midler). Afslutningsvis ser på problematikken ved antibiotikaresistens.
Øvelse:
Gærcellers vækst og temperatur
Kernestoffet er:
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
Virus: opbygning og formering
Biokemiske processer: respiration og gæring
Supplerende stof:
Biologisk produktion
Sundhed, sygdom og medicin
Ovenstående er kopieret fra læreplanen. De aktuelle sider fremgår af nedenstående:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580946917",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580946917",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65580946917"
}