Holdet 2024 Fy/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Torsten Tranum Rømer
Hold 2024 Fy/1 (3g Fy/1, 3g Fyx/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bevægelse (kinematik) i  én dimension
Titel 2 Kræfter og Newtons love
Titel 3 Tryk og opdrift
Titel 4 Elektricitetslære
Titel 5 Kernefysik og radioaktivitet
Titel 6 Mere om atom- og kvantefysik
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bevægelse (kinematik) i én dimension

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik B s 39-50, 165-169, samt dokumenterne:
"Arbejdsark om kinematik"
"Forsøg - faldende bold"
"Forsøg - Gå langs en ret linje"
"Forsøg - vogn på bane med træklod"


Delemner:

Bevægelse med konstant hastighed: s. 40-42

Bevægelse med konstant acceleration: s. 44-46

Bevægelsesligninger/stedformlen: s. 46-47

Newtons 1.- og 2. lov: s. 165-169

Stikord til centrale begreber:(t,s)-graf, (t,v)-graf, bevægelse med konstant hastighed, bevægelse med konstant acceleration, bevægelsesligningerne/stedformlerne, Galileis faldlov, tyngdeaccelerationen, Newtons 1. lov, Newtons 2. lov.

Elevøvelser/forsøg:
- "Forsøg - faldende bold"(efterbehandling i modulet)
- "Forsøg - Gå langs en ret linje" (efterbehandling i modulet)
- "Forsøg - vogn på bane med træklod" (aflevering - fysikrapport)

  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kræfter og Newtons love

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik B s.165-185, 189-197, 202  samt dokumenterne:
"Kræfter - arbejdsark 1"
"Kraftanalyse kajak"
"TØR-skabelon-A3-luftmodstand-FyB"
"Øvelsesvejledning - luftmodstand på papirkageforme i fald"
"Videoanalyse Capstone"

Supplerende: materiale

"Supplerende note om bevægelsesmængde og stød"

Delemner:

Kræfter: s. 125-142

Newtons 1.- og 2. lov: s. 165-169

Ækvivalensprincippet: s. 168

Bevægelsesmængde og kraftens impuls: s. 169-174

Resulterende kraft: s. 175

Luftmodstand: s. 177 samt dokumentet "Øvelsesvejledning - luftmodstand på papirkageforme i fald"

Newtons 3. lov: s. 182-183

Kraft, arbejde og kraftens effekt: s. 189-194

Potentiel, kinetisk og mekanisk energi: 195-197.

Stikord til centrale begreber: Kraft, Tyngdekrafyt, tyngdepunkt, kontaktkræfter, resultant, mekanisk ligevægt, friktion,  Coulombs friktionslov, gnidningskoefficient, Newtons 3. love, bevægelsesmængde, kraftens impuls, resulterende kraft, luftmodstand, arbejde, kinetisk energi og arbejdssætningen, kraftens effekt, mekanisk energi, potentiel energi.

Formler med udledning:
"Arbejdssætningen" s. 192: Fælles udledning på tavlen
"Tidsuafhængig formel for acceleration": øverst s. 192 (udledt på elevtavler i timen)
"v er lig kvadratrod 2*g*h" ud fra bevarelse af mekanisk energi: s. 196 eksempel 11.6



Elevøvelser/forsøg:
"Øvelsesvejledning - luftmodstand på papirkageforme i fald"(aflevering TØR-skabelon)
"Bevarelse af bevægelsesmængde - eksperiment 10.2 " med Capstone og vogne på bane (opsamling i modulet).
"Acceleration af elevator" (opsamling i modulet)

Eksperimentelt projekt: Grupper stod for hver sin bod på naturvidenskabsfestivallen, hvor emnet var mekanik, og hvor der blev tænkt over formidling via. forsøg til målgruppen 6.-9. klasse.

  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tryk og opdrift

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik B s.146-162 samt dokumentet:
"Arbejdsark tryk"

Delemner:

Tryk: s. 146-147

Opdrift i væsker: s. 151-153

Tryk i væsker og :Archimedes lov s. 148-155

Gasser - opdrift og tryk: s. 156-160

Stikord til centrale begreber: Tryk, Pascal, trykket i en væskesøjle, det hydrostatiske paradoks, opdrift i væske og gas, Archimedes lov, Tryk i gasser.


Elevøvelser/forsøg:
"Trykket i en væskesøjle" - eksperiment 9.3 s. 161 eller øvelsesvejledningen "Trykket i en væskesøjle - øvelsesvejledning" (gruppeaflevering - journal)
"Archimedes lov" - eksperiment 9.1 (gruppeaflevering - journal med fokus på forsøgets anden del)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Elektricitetslære

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik B s.223-233, 235-243, 247-269, 273-282  samt dokumenterne:
"Joules lov - øvelsesvejledning"
"Karakteristik af resistor, lysdiode og glødepære - øvelsesvejledning"
"Hvis teorien bare er god nok"
"Byg dit eget termometer med NTC-termistor"

Supplerende: materiale
"Lidt om lysdioder"
"Superlederforedrag"

Delemner:

Elektrisk ladning, elektriske kræfter, isolatorer og ledere: s. 224-233.

Strøm(strømstyrke, elektrisk energi og spænding): s. 236-240

Batterier: s. 241

Energi og effekt: s. 242

Ohms lov og resistans: s. 246-247

Jævn- og vekselstrøm, spænding og strømstyrke, 248-250

Joules lov: s. 251

Serie- og parallelkobling af resistorer samt erstatningsresistans: s. 251-256

Resistans, resistivitet og temperatur: s. 257-259

Superledere: s. 260-262

Polspænding, emk og Ohms 2. lov: s. 263 264, 266

Dioder: s. 265

Sensorer: s. 272-282


Stikord til centrale begreber:

Formler med udledning: Serie- og parallelkobling af resistorer og erstatningsresistans: s. 251-255 samt dokumentet "Hvis teorien bare er god nok".

Elevøvelser/forsøg:
"Små forsøg" - eksperiment 13.1 A, B samt "to balloner i snor" s. 232 (opsamling i modulet)
"Joules lov" (videoaflevering over journal)
"karakteristik af komponenter" (opsamling via gruppefremlæggelser i
timen)

Eksperimentelt projekt: "Byg dit eget termometer med NTC-termistor" samt valgfrit sensorkredsløb "løgnedetektor, "tyverialarm, eller "fotocelle"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kernefysik og radioaktivitet

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik B s. 325-333, 367-404 samt dokumenterne:

Baggrundsmateriale: Basisfysik C s. 318-324 (svarende til C-niveau)
Supplerende materiale:

Delemner:

Standartmodellen og de fundamentale kræfter: s. 325-333

Atomets kerne og isotoper: 370-372

Bindingsenergi, fission og fusion: s. 373-380

Q-værdi og massedeffekt: s. 381-382

Ioniserende stråling: s. 383-389

Henfaldsloven og halveringstid: s. 390-398

Stikord til centrale begreber: Atomets opbygning, standardmodellen, de fire fundamentale kræfter, nukleoner og nukleontal, atomnummer, isotoper, heltalreglen, isotopkort, bindingsenergi, bindingsenergikurven, bevarelseslove for kernehenfald, fusion, fission, Q-værdi, alfa-, beta- og gammastråling, ioniserende stråling, aktivitet, hanfaldstid, henfaldskonstant, henfaldsloven, C-14 datering, absorption af gammastråling, halveringstykkelse,

Formler med udledning:

Elevøvelser/forsøg:
"Simulering af halveringstid med terninger"
"Halveringstykkelse for aluminium og vand"

Fællesforsøg:
"Halveringstid for Ba-137"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mere om atom- og kvantefysik

Pensum til dette forløb er dækket af Basisfysik B s.352-359.

Supplerende materiale (ikke kernepensum): Note om elektronorbitaler og det periodiske system.

Stikord til centrale begreber: Bohrs postulater, Balmerformlen, Rydberggormlen, spektrallinjer, Plancks formel, emission, absorption, energiniveauer, fluorescens, enheden elektronvolt, brintspektret, elektronovergange, Balmerserien,

Formler med udledning:
- Formlen for Energiniveauer i Brintatomet s. 355.

Elevøvelser/forsøg:
Ingen

Fællesforsøg:
Diverse demoforsøg med lysspektre og Hydrogenlampe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Følgende er repeteret fra C-niveau:

Nedenstående refererer til sider fra Basisfysik B.

Arbejde med foreløbig eksamensspørgsmål 6 og 12


Elevforsøg: Gitterligningen og bestemmelse af bølgelængden for laserlys - eksperiment 19.2 s. 351.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer