Holdet 2024 Id/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Rikke Rahbek Ryttig
Hold 2024 Id/2 (3g Id/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold og Sundhed
Titel 2 Atletik og bevægelseslærer
Titel 3 Aerob / anaerob træning  ( alpin og langrend)
Titel 4 Hip hop og idrættens internationale scene
Titel 5 Badminton og idræthistorie + nervesystem og bevæge
Titel 6 Forløb#1
Titel 7 Forløb#4
Titel 8 Forløb#5
Titel 9 Forløb#6
Titel 10 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold og Sundhed

Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav til den moderne fodboldspiller. Hertil knyttes sundhedsbegrebet og generelle sundhedsdiskurser.

Forløbet kobler både det praktiske (og tekniske) fodboldspil og det teoretiske blik for aerob og anaerob træning sammen mht. de fysiologiske effekter.

I forløbet undervises der praktisk i fodbold og derudover inddrages foldbold-fitness også i forløbet.

Undervisningen tager både afsæt i den teoretiske og praktiske vinkel af fodbold samt de fysiologiske effekter af fodboldtræning generelt og fodbold-fitness.

Sundhed kobles teoretisk til dette forløb, og der undervises i begrebet sundhed samt sundhedsdiskurser.

Derudover er der fokus på:
1. Fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner. Herunder er der fokus på følgende elementer:

Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning: indersidespark - tæmning og ydersidespark og tæmning, lodret vristspark, halvtliggende vristspark samt driblinger, afleveringer og finter.

Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper (bandespil/boldovertagelse, overlap, krydsløb og modløb)
- Angrebsspil (opspil/bredde/dybde/kontra),
- Forsvarsprincipper (opbakning og sikring) og forsvarsspil (persondækning/områdeopdækning) samt spilsystemer.

2. Praktisk elevundervisning:

- Eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere egen undervisning af andre samt udarbejdelse af drejebøger.
- Derudover udarbejdes der en teoretisk præsentation af forskellige sundhedsfaglige problematikker, hvor eleverne arbejder med selvvalgte fokusområder og præsenterer dem for klassen.

Særlige fokuspunkter: Dette forløb har fokus på samarbejde og dialog eksamensgrupperne i mellem.

Arbejdsformer:
Eleverne skal både arbejde individuelt, i par og i grupper.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sundhed og livsstil: Oplæg 23-09-2024
Sundhedsdiskurs og case 17-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Atletik og bevægelseslærer

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for tre atletik-discipliner: længdespring, højdespring og hæk.

Eleverne har i de enkelte discipliner fokus på: tilløb, afsæt, svæv og landing. Derudover arbejdes der i hæk med svingbenet, afsætsbenet, overkrop, diagonalt armtræk samt overkroppens position.

Disciplinernes faseopdeling, fejlretning i par og større grupper forfines og øves. Perfektionering og øvning af det færdige spring samt videooptagelser og elevfejlretning udføres.
Der er fokus på den teoretiske tilgang til den praktiske udførsel af atletik-disciplinerne. Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer på deres egen praktiske og teoretiske undervisning.


Eleverne skal også teoretisk arbejde med at:
- opnå viden om menneskekroppens opbygning med fokus på knogler, led og muskler.
- udarbejde bevægelsesanalyser af enkle bevægelser med henblik på at opnå forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder og potentialer.

Muskler og styrke: ( indlæst senere i badminton forløbet)
- Musklens opbygning, kraft-hastighedskurve, længde-spændingskurve, neurale faktorer, fibersammensætning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aerob / anaerob træning ( alpin og langrend)

Formålet sigter imod at give eleverne en forståelse af både det praktiske og teoretiske element af disciplinen: det alpine skiløb og langrend. Derudover knyttes aerob og anaerob træning til forløbet.

Eleverne arbejder hen i mod det gode skiløb og afslutter forløbet med en skitur til Idre Fjäll i 4 dage i uge 4. I Idre er elevernes fokus på det samlede skiløb. Fokuspunkterne er følgende:

- Skiløb med kontrol af god fart, svingradius og retning med afrundede sving.
- Dynamisk 2 bens-skiløb med tydelig kantning (vinkler ift. underlaget) og belastning (be- og aflastning, man kan ikke flytte tyngdepunktet, hvis ikke man aflaster),
- stabil (dal-orienteret) overkrop og brug af stavisæt. I faldlinjen og i balance.

Dvs. hvad er det for et skiløb vi gerne vil se:
• Kontrol af ”god”fart
• Svingradius og retning
• Afrundede sving
• I faldlinjen
• 2 bens-skiløb
• dynamisk rolig overkrop.

Fokus har været på det alpine skiløbs tekniske elementer:
- grundposition, kantning, vertikalt arbejde og stav-i-sæt.
- Afhængigt af niveau har der været fokus på storslalom sving og kortsvingsteknik.

Langrend:
- fokus på dobbeltstav-isæt, skøjte-teknik, balance og koordinering af arme og ben.

Videooptagelser filmet af eleverne selv i Sverige laves undervejs. Vi samler efterfølgende op på generelle fokuspunkter for det gode skiløb.

Derudover har de udviklet deres kropsbevidsthed og forståelse for kroppens tyngdepunkt og bevægelse hen over skien. De har prøvet at mestre det alpine skiløb i forskelligt terræn samt indgået i forskellige typer af samarbejdsrelationer.
Eleverne stifter også bekendtskab med langrend og basale langrendsteknikker.

Teoretisk har eleverne også arbejdet med at:

- Arbejdstræningsfysiologi: med fokus på aerob og anaerob træning.
- Aerob træning: aerobe processer,  Vo2 max, udholdenhed,  kondital, anaerob tærskel
- Anaerob træning: kombination af aerobt / anaerobt arbejde, Anaerob effekt, anaerob kapacitet
- Testning: styrke, eksplosivitet, testtyper


Materiale:
Vi har taget udgangspunkt i Dansk Ski-forbund, Alpint teorikompendium 1992, 4.udgave. s.3-40 samt NAG's eget udarbejdede ski-kompendium + landrendsteknik.

OBS: Alpint ski og langrend er desvære ikke længere mulige eksamensdiscipliner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hip hop og idrættens internationale scene

Fokuspunkter i hip-hop:

Ryme forståelse, tyngde, koreografi.

Planer i rummet, koordination, fod- og benarbejde, rotationer, drejninger, balance, kropsholdning, aktion/reaktion, Labans bevægelseskvaliteter og teori, kreativitet samt samarbejde i hip-hop.

Eleverne skal modtage 1 lektion/instruktion af flere elever på holdet i koreografi i hip hop, hvor takter, tælling, fodarbejde og rytme er i fokus.

Eleverne har også skulle udarbejde en selvstændig instruktionsvideo til hip-hop, hvor koreografi, tælling, rytme, takter og visuel visning af trinene var fokuspunkter.

Der arbejdes undervejs med hhv. en fælles hip hop koreograferet serie, samt en eksamensgruppe koreograferet serie

Teori:
OL og megaevents. Særligt fokus på WM i Quatar, vinter OL i Sochi og Bejing, og Paris. Vi arbejder med Putins games og tilhørende arbejdsspørgsmål.
Særlige fokuspunkter: mundtlige kompetencer ift. præsentationer og pararbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Badminton og idræthistorie + nervesystem og bevæge

Praktisk:

Badminton er et teknisk svært ketcherspil, som kræver forståelse for en række tekniske faktorer:  korrekt greb på ketcheren - forhånd/ baghånd. Bevægelse fra spillecentrum og til  for-og baghjørner og tilbage til spillecentrum.

Eleverne skal efter dette forløb:

• Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
• Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen • Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne • Beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
• Beherskelse af kort baghåndsserv,  lang forhåndsserv, drop + clear
• Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
• Kendskab til indlæring af komplekse tillærte bevægelser
• Kendskab til kravsanalyse for badminton.

Teori:

Teoretisk arbejdes med dansk idrætshistorie.  Hvordan har idrætten udviklet sig? Hvordan startede den og er blevet til det vi kender i dag. Der trækkes linjer tilbage og frem til idrættens organisering.
- Kendskab til DGI + DIF

Nervesystem og bevægelse:

- nervesystemets tredeling
- centralnervesystemet styrer bevægelserne
Derudover arbejdes der med eksamensdrejebøgerne samt eksamensforberedelse og klargøring til den teoretiske og praktiske eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebøger 14-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer