Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Rikke Rahbek Ryttig
|
Hold
|
2024 Id/2 (3g Id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold og Sundhed
Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav til den moderne fodboldspiller. Hertil knyttes sundhedsbegrebet og generelle sundhedsdiskurser.
Forløbet kobler både det praktiske (og tekniske) fodboldspil og det teoretiske blik for aerob og anaerob træning sammen mht. de fysiologiske effekter.
I forløbet undervises der praktisk i fodbold og derudover inddrages foldbold-fitness også i forløbet.
Undervisningen tager både afsæt i den teoretiske og praktiske vinkel af fodbold samt de fysiologiske effekter af fodboldtræning generelt og fodbold-fitness.
Sundhed kobles teoretisk til dette forløb, og der undervises i begrebet sundhed samt sundhedsdiskurser.
Derudover er der fokus på:
1. Fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner. Herunder er der fokus på følgende elementer:
Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning: indersidespark - tæmning og ydersidespark og tæmning, lodret vristspark, halvtliggende vristspark samt driblinger, afleveringer og finter.
Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper (bandespil/boldovertagelse, overlap, krydsløb og modløb)
- Angrebsspil (opspil/bredde/dybde/kontra),
- Forsvarsprincipper (opbakning og sikring) og forsvarsspil (persondækning/områdeopdækning) samt spilsystemer.
2. Praktisk elevundervisning:
- Eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, tilrettelægge, gennemføre og evaluere egen undervisning af andre samt udarbejdelse af drejebøger.
- Derudover udarbejdes der en teoretisk præsentation af forskellige sundhedsfaglige problematikker, hvor eleverne arbejder med selvvalgte fokusområder og præsenterer dem for klassen.
Særlige fokuspunkter: Dette forløb har fokus på samarbejde og dialog eksamensgrupperne i mellem.
Arbejdsformer:
Eleverne skal både arbejde individuelt, i par og i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sundhed og livsstil: Oplæg
|
23-09-2024
|
Sundhedsdiskurs og case
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Atletik og bevægelseslærer
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for tre atletik-discipliner: længdespring, højdespring og hæk.
Eleverne har i de enkelte discipliner fokus på: tilløb, afsæt, svæv og landing. Derudover arbejdes der i hæk med svingbenet, afsætsbenet, overkrop, diagonalt armtræk samt overkroppens position.
Disciplinernes faseopdeling, fejlretning i par og større grupper forfines og øves. Perfektionering og øvning af det færdige spring samt videooptagelser og elevfejlretning udføres.
Der er fokus på den teoretiske tilgang til den praktiske udførsel af atletik-disciplinerne. Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer på deres egen praktiske og teoretiske undervisning.
Eleverne skal også teoretisk arbejde med at:
- opnå viden om menneskekroppens opbygning med fokus på knogler, led og muskler.
- udarbejde bevægelsesanalyser af enkle bevægelser med henblik på at opnå forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder og potentialer.
Muskler og styrke: ( indlæst senere i badminton forløbet)
- Musklens opbygning, kraft-hastighedskurve, længde-spændingskurve, neurale faktorer, fibersammensætning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektier:
-
OBS: vi er på Rundforbi til praktisk længdespring. Husk varmt tøj, hue og løbesko. - Jeg skriver til jer, hvis vejrsituationen ændrer sig.
-
OBS: se lige linket her til i morgen:) Længdespringsteknik tips https://youtu.be/n4XBgSrJdaw
-
Sygt sund! 2019 (3) (1)-2.pdf
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal; sider: 38-66, 68-76
-
Spørgsmål til kap. 3 sygt sund .docx
-
OBS: vi er på Rundforbi til praktisk længdespring gang nr. 3. Husk varmt tøj, dvs. lange bukser, jakke, hue, handsker og løbesko. Husk opladte mobiler til at filme med.
-
Anatomi og bevÃÂ_gelseslÃÂ_re RR 2024.pptx
-
muskeloversigt til jeres bevægelsesanalyser 2024-25.docx
-
Længdespring idræt b.pdf
-
rette-vejledning længdespring .pdf
-
Afsnit
-
20141117-135538-haek atletik kt (2) (2).pdf Elite hækkeløb Dayron Robles, Cuba - slowmotion optagelse Hækkeløb Koordination og bevægelighed - øvelser med hæk fra A-Sport
-
Metoder i idræt b ift. SRP 2024.docx
-
SRP-ideer til idræt B 2024.docx
-
Anatomi og bevægelseslærer gr arbejde skulderled.docx
-
20141117-135538-haek atletik kt (2) (2).pdf
-
Hurdles (super slow motion)
-
1. alle læser vedlagte dokument, læs s. 3-13, + kigger på fokusspørgsmålene + ser videoen: In high jump, your centre of mass goes under the bar
-
I skal i jeres eksamensgrupper præsenterer et /to led. I laver en PP præsentation og får 1 halvdel af modulet til at gøre præsentationen færdig.
-
Types of Muscle Contraction During Running | Livestrong.com
-
Muskelarbejde ved løb
-
Titel
-
Højdespring idræt b.pdf
-
Types of Muscle Contraction During Running | Livestrong.com Muskelarbejde ved løb
-
Evaluering højdespring Rubricks skema.docx Højdespring idræt b.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aerob / anaerob træning ( alpin og langrend)
Formålet sigter imod at give eleverne en forståelse af både det praktiske og teoretiske element af disciplinen: det alpine skiløb og langrend. Derudover knyttes aerob og anaerob træning til forløbet.
Eleverne arbejder hen i mod det gode skiløb og afslutter forløbet med en skitur til Idre Fjäll i 4 dage i uge 4. I Idre er elevernes fokus på det samlede skiløb. Fokuspunkterne er følgende:
- Skiløb med kontrol af god fart, svingradius og retning med afrundede sving.
- Dynamisk 2 bens-skiløb med tydelig kantning (vinkler ift. underlaget) og belastning (be- og aflastning, man kan ikke flytte tyngdepunktet, hvis ikke man aflaster),
- stabil (dal-orienteret) overkrop og brug af stavisæt. I faldlinjen og i balance.
Dvs. hvad er det for et skiløb vi gerne vil se:
• Kontrol af ”god”fart
• Svingradius og retning
• Afrundede sving
• I faldlinjen
• 2 bens-skiløb
• dynamisk rolig overkrop.
Fokus har været på det alpine skiløbs tekniske elementer:
- grundposition, kantning, vertikalt arbejde og stav-i-sæt.
- Afhængigt af niveau har der været fokus på storslalom sving og kortsvingsteknik.
Langrend:
- fokus på dobbeltstav-isæt, skøjte-teknik, balance og koordinering af arme og ben.
Videooptagelser filmet af eleverne selv i Sverige laves undervejs. Vi samler efterfølgende op på generelle fokuspunkter for det gode skiløb.
Derudover har de udviklet deres kropsbevidsthed og forståelse for kroppens tyngdepunkt og bevægelse hen over skien. De har prøvet at mestre det alpine skiløb i forskelligt terræn samt indgået i forskellige typer af samarbejdsrelationer.
Eleverne stifter også bekendtskab med langrend og basale langrendsteknikker.
Teoretisk har eleverne også arbejdet med at:
- Arbejdstræningsfysiologi: med fokus på aerob og anaerob træning.
- Aerob træning: aerobe processer, Vo2 max, udholdenhed, kondital, anaerob tærskel
- Anaerob træning: kombination af aerobt / anaerobt arbejde, Anaerob effekt, anaerob kapacitet
- Testning: styrke, eksplosivitet, testtyper
Materiale:
Vi har taget udgangspunkt i Dansk Ski-forbund, Alpint teorikompendium 1992, 4.udgave. s.3-40 samt NAG's eget udarbejdede ski-kompendium + landrendsteknik.
OBS: Alpint ski og langrend er desvære ikke længere mulige eksamensdiscipliner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hip hop og idrættens internationale scene
Fokuspunkter i hip-hop:
Ryme forståelse, tyngde, koreografi.
Planer i rummet, koordination, fod- og benarbejde, rotationer, drejninger, balance, kropsholdning, aktion/reaktion, Labans bevægelseskvaliteter og teori, kreativitet samt samarbejde i hip-hop.
Eleverne skal modtage 1 lektion/instruktion af flere elever på holdet i koreografi i hip hop, hvor takter, tælling, fodarbejde og rytme er i fokus.
Eleverne har også skulle udarbejde en selvstændig instruktionsvideo til hip-hop, hvor koreografi, tælling, rytme, takter og visuel visning af trinene var fokuspunkter.
Der arbejdes undervejs med hhv. en fælles hip hop koreograferet serie, samt en eksamensgruppe koreograferet serie
Teori:
OL og megaevents. Særligt fokus på WM i Quatar, vinter OL i Sochi og Bejing, og Paris. Vi arbejder med Putins games og tilhørende arbejdsspørgsmål.
Særlige fokuspunkter: mundtlige kompetencer ift. præsentationer og pararbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
- 1. Kig de to første klip igennem - er der bevægelsesmæssig forskel på klippene?
-
LÆR AT DANSE // HIP HOP FOR BEGYNDERE - PART 1 ✨
-
hiphop - Gadekultur og musikgenre - Læs om historie - Lex
-
DRTV - Verdens bedste VM Spørgsma_l til s. 196-204 OL, 2023 + dokumentar.docx
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal; sider: 195-205
-
Verdens bedste VM
-
www.youtube.com
-
Hip hop kulturen idræt b 2023.docx
-
slide, body roll, ormen: grundtrin øves i par: Dans i idræt- Hiphop slide, body roll, ormen
-
Dans-med-unge-2007 (2).pdf
-
Program:
-
Hiphopdans
-
How to do a Basic Tutting Combo (Dance Moves Tutorial) | Mihran Kirakosian
-
Det olympiske paradoks idræt b.pdf
-
Qatar artikler VM fodbold.pdf
-
Velkommen til Putins patriotiske lege
-
Spørgsmål til artiklerne om VM i Qatar fra Berlingske den 24.11.22 Putins patriotiske lege og OL-2 ny.docx
-
Opsamling på teori fra sidste uge: Dans med unge: Nøgleord: komposition, koreografi, planer, rum og æstetik, Labans bevægelsesteori, kompetencer. Faglige kompetencer Evne til at udtrykke sig varieret med kroppen. Forståelse af danseområdets metoder
-
1. Læs den vedhæftede artikel fra Lene Bonde:
-
Intro til artiklen: "Riding the wave of intensity" er en artikel som omhandler flow og dans. Artiklen er baseret på en opgave, som jeg skrev i forbindelse med min praktikperiode på Ingrid Jespersen Skolen i København, hvor jeg underviste 20 børn i al
-
Ol, politik og sport idræt b.pdf
-
Den moderne idrætshistorie Systime.pdf
-
Spørgsmål til teksten OL, sport og politik RR.docx
-
Ministeren fra Zimbabwe var den perfekte kandidat som ny OL-chef
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton og idræthistorie + nervesystem og bevæge
Praktisk:
Badminton er et teknisk svært ketcherspil, som kræver forståelse for en række tekniske faktorer: korrekt greb på ketcheren - forhånd/ baghånd. Bevægelse fra spillecentrum og til for-og baghjørner og tilbage til spillecentrum.
Eleverne skal efter dette forløb:
• Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
• Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen • Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne • Beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
• Beherskelse af kort baghåndsserv, lang forhåndsserv, drop + clear
• Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
• Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
• Kendskab til indlæring af komplekse tillærte bevægelser
• Kendskab til kravsanalyse for badminton.
Teori:
Teoretisk arbejdes med dansk idrætshistorie. Hvordan har idrætten udviklet sig? Hvordan startede den og er blevet til det vi kender i dag. Der trækkes linjer tilbage og frem til idrættens organisering.
- Kendskab til DGI + DIF
Nervesystem og bevægelse:
- nervesystemets tredeling
- centralnervesystemet styrer bevægelserne
Derudover arbejdes der med eksamensdrejebøgerne samt eksamensforberedelse og klargøring til den teoretiske og praktiske eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3 Baghåndsserv
-
Badminton Danmarks historie
-
Badminton regler
-
4 Forhåndsserv
-
5 Clear
-
6 CORNERS FOOTWORK For Badminton (Basic)
-
Troels Wolf og Jørn Hansen: B - for bedre idræt, Gyldendal; sider: 105-124, 126-138, 167-178, 180-194
-
Spørgsmål til idr. B s. 168-178 idr b bogen 2023 (1).docx
-
Idrætshistorie idræt b - .pptx
-
netdrop
-
Benarbejde fra SC til kort baghåndshjørne
-
Afsnit
-
Forehand Clear Tutorial - How To Improve Your Technique, Timing and POWER In Badminton!
-
Gymnastikkens historie.pdf
-
Netdrop forhånd
-
Netdrop baghånd
-
Centralbevægelse
-
Clear med lige tilbageløb og saks
-
Clear – Lige fra baghåndshjørnet
-
Modulet er rykket til tirsdag den 6.5 i 5. modul fra kl. 15.35-17.15. Dvs. 4. modul på fredag den 2. afholder vi på tirsdag.
-
Gr 1. Emma, Regitze, Elina & Sebastian Gr. 2 Bertram, Felix, Elias & Christoffer Gr. 3 Nicolai, Toke, Kaan & Villads Gr 4. Carl, Anker; Helene, Klara Gr 5 Karl Emil, Gustav, Frederik, TobiasGr 6 Silas, Tunus, Milian, Nicolaj
-
Dansk idræt og den nazistiske udfordring i 1930'erne .pdf
-
- Læs og forstå artiklen her og læs hurtigt kapitel 6 i idræt b bogen.
-
Opsamlende spørgsmål på kapitel 6 i idræt b bogen.docx
-
Opsamlende pointer til artiklen af Hans Bonde.docx
-
Dansk idrætshistorie idræt B 2025 RR.pptx
-
Drejebøger til eksamen på idræt b 2024-25 RR.docx
-
Eksamensgrupper idræt b 2024-25 RR.docx
-
Vrik og vækkelse
-
Drejebog skabelon idræt b 2025.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebøger
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581030847",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581030847",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581030847"
}