Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Anna Kvistgaard Boelsmand
|
Hold
|
2024 Id/3 (3g Id/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fodbold og sundhed
Formål: at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav. Forløbet kobler det praktiske/tekniske fodboldspil og det teoretiske indblik i aerob trænings sammen med de fysiologiske effekter af især kredsløbstræning.
Fokuspunkter: forløbet har fokus på fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner.
Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning, herunder indersidespark til tæmning, ydersidespark til tæmning og halvtliggende vristspark til tæmning.
- Driblinger og afleveringer.
Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper, herunder bandespil, boldovertagelse og overlap
- Forsvarsprincipper, herunder markeringsspil og opbakning, primært med personopdækning.
Praktisk: eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, gennemfører og evaluere egen undervisning. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik og bevægelseslære
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for tre atletik-discipliner: længdespring, højdespring og hæk.
Eleverne har i de enkelte discipliner fokus på: tilløb, afsæt, svæv og landing. Derudover arbejdes der i hæk med svingbenet, afsætsbenet, overkrop, diagonalt armtræk samt overkroppens position.
Disciplinernes faseopdeling, fejlretning i par og større grupper forfines og øves. Perfektionering og øvning af det færdige spring samt videooptagelser og elevfejlretning udføres.
Der er fokus på den teoretiske tilgang til den praktiske udførsel af atletik-disciplinerne. Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer på deres egen praktiske og teoretiske undervisning.
Forløbet arbejder med de forskellige fysiologiske aspekter ved træning og testning, jf. DIF's testningskompendium.
Eleverne skal også teoretisk arbejde med at:
- opnå viden om menneskekroppens opbygning med fokus på knogler, led og muskler.
- udarbejde bevægelsesanalyser af enkle bevægelser med henblik på at opnå forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder og potentialer.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Testning og fysiologi
Eleverne introduceres til hvordan man kommer i bedre form med konditionstræning,
fokus for forløbet forskellige muligheder for at teste konditallet med en konditionstest. Vi har samlet konditests både på løb, cykel og roergometer.
Eleverne tester sin egen kondition med udvalgte konditest. Eleverne tester deres kondital med både direkte tests i et "laboratorium# og indirekte tests. Vi har i forløbet fokus på konditallet som udtryk for, hvor god din krop er til at optage og forbruge ilt, og forbedring konditallet med konditionstræning. Vi kigger på forskelle imellem de enkelte test og den videnskablige baggrund for testene
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Atletik - længde, højde og hæk
|
20-12-2024
|
Bevægelsesanalyse af længdespring
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581037859",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581037859",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581037859"
}