Holdet 2024 Id/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anna Kvistgaard Boelsmand
Hold 2024 Id/3 (3g Id/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opvarmning
Titel 2 Fodbold og sundhed
Titel 3 Atletik og bevægelseslære
Titel 4 Testning og fysiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opvarmning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fodbold og sundhed

Formål: at give eleverne et indblik i fodboldspillet samt dets fysiologiske krav. Forløbet kobler det praktiske/tekniske fodboldspil og det teoretiske indblik i aerob trænings sammen med de fysiologiske effekter af især kredsløbstræning.

Fokuspunkter: forløbet har fokus på fodboldspillets tekniske og taktiske dimensioner.

Tekniske aspekter:
- Spark og tæmning, herunder indersidespark til tæmning, ydersidespark til tæmning og halvtliggende vristspark til tæmning.
- Driblinger og afleveringer.

Taktiske aspekter:
- Angrebsprincipper, herunder bandespil, boldovertagelse og overlap
- Forsvarsprincipper, herunder markeringsspil og opbakning, primært med personopdækning.

Praktisk: eleverne stifter bekendtskab med at skulle planlægge, gennemfører og evaluere egen undervisning. Forløbet afsluttes med udarbejdelse af drejebog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atletik og bevægelseslære

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for tre atletik-discipliner: længdespring, højdespring og hæk.

Eleverne har i de enkelte discipliner fokus på: tilløb, afsæt, svæv og landing. Derudover arbejdes der i hæk med svingbenet, afsætsbenet, overkrop, diagonalt armtræk samt overkroppens position.

Disciplinernes faseopdeling, fejlretning i par og større grupper forfines og øves. Perfektionering og øvning af det færdige spring samt videooptagelser og elevfejlretning udføres.
Der er fokus på den teoretiske tilgang til den praktiske udførsel af atletik-disciplinerne. Eleverne planlægger, gennemfører og evaluerer på deres egen praktiske og teoretiske undervisning.

Forløbet arbejder med de forskellige fysiologiske aspekter ved træning og testning, jf. DIF's testningskompendium.

Eleverne skal også teoretisk arbejde med at:
- opnå viden om menneskekroppens opbygning med fokus på knogler, led og muskler.
- udarbejde bevægelsesanalyser af enkle bevægelser med henblik på at opnå forståelse for kroppens bevægelsesmuligheder og potentialer.
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Testning og fysiologi

Eleverne introduceres til hvordan man kommer i bedre form med konditionstræning,

fokus for forløbet forskellige muligheder for at teste konditallet med en konditionstest. Vi har samlet konditests både på løb, cykel og roergometer.

Eleverne tester sin egen  kondition med udvalgte konditest. Eleverne tester deres kondital med både direkte tests i et "laboratorium# og indirekte tests. Vi har i forløbet fokus på konditallet som udtryk for, hvor god din krop er til at optage og forbruge ilt, og forbedring konditallet med konditionstræning. Vi kigger på forskelle imellem de enkelte test og den videnskablige baggrund for testene

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Atletik - længde, højde og hæk 20-12-2024
Bevægelsesanalyse af længdespring 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer