Holdet 2024 Ng/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Birgit Sandermann Justesen
Hold 2024 Ng/1 (3g Ng/1, 3g Ngx/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kystbeskyttelse i Danmark
Titel 2 Bæredygtighed
Titel 3 Arktis - muligheder og fremtiden
Titel 4 Danmarks jordbund - passer vi på den?
Titel 5 At bo på atoller
Titel 6 Afrikas Horn
Titel 7 Klimaforandringer i nutid, fortid og fremtid
Titel 8 CCS - lagring af CO2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kystbeskyttelse i Danmark

Med udgangspunkt i ønsket om at etablere en havn ved Liseleje, dykkes der ned i selve problematikken, idet der ses på kysten og på det glacialmorfologiske landskab.
Hvordan er området omkring Liseleje dannet?
Er det teknisk muligt at stoppe sandflugt og kysterodering?
Hvad sker der, hvis vi får en havniveaustigning?


Forsøg:
Sandflugt
Bestemmelse af ledeblokke
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Istidens betydning for landskabet 16-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Arktis - muligheder og fremtiden

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ledeblokke _rapport 14-10-2024
Udfordringer i Arktis 30-10-2024
Prøve 01-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarks jordbund - passer vi på den?

Vi går mere specifikt i dybden med jordbundsforholdene og disses betydning ikke kun for landbruget, men også for forurening og dermed for vores drikkevasndsinteresser.
Passer vi godt nok på jordbunden?
Forløbet indeholder forskellige cases og eksperimenter rettet mod de forskellige cases Særlige fokuspunkter: Hvader jord? Jordbundstyper (regional og globalt), jordbundens betydning for drikkevandet og landbruget,

I dette forløb arbejdes der med Danmarks jordbund ved hjælp af GIS (GeoStudy og Miljøgis), analyseres forskellige områders jordbundsforhold. Der kigges på boreprofiler og forureningstyper m.m.

Til emnet knytter der sig følgende forsøg:
Opadstigende vand i forskellige jordtyper
Sigteanalyse
Jords evne til at neutralisere
Vandbindingsevne
og evt. et nedsivningsforsøg.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordbund - Case 1 17-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 At bo på atoller

At bo og leve på atoller. Om atollers dannelse, levevilkårene, turismens betydning, andre erhverv, at skaffe vand,og klimaforhold. I emnet har vi repeteret tyfondannelse, ITKs betydning for området, benyttet Google Earth til bl.a. at lave højdeprofiler på tværs af atoller Som led i repetitionen af klimatologi udføres forsøget med sø og landbrise,
Forsøg med bestemmelse af drikkevands kvalitet indgår som en del af forståelsen af besværet med at skaffe drikkevand på atoller.

Forsøg med vands udvidelse,
havstrømme og
dannelse af vind.

Arbejdsopgaver indgår
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vands bevægelse i jord og Sigteanalyser 23-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Afrikas Horn

Dette emne tager med udgangspunkt i de klimatiske forhold fat på teknologier, levevilkår, bæredygtighed, idet vi arbejder videre fra plastemnet med forholdene på Afrikas Horn
Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter og disses betydning for menneskers livsvilkår
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Tilhørende eksperimenter
Sø- og landbrise
jordbundsforsøg - vands transport i jord

Forløbet efterfølges af en studietur til Nordhavn - en bæredygtig bydel i København (Bæredygtige byer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Termohaline forhold - chillfaktoren 18-12-2024
Prøve- januar 2025 14-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klimaforandringer i nutid, fortid og fremtid

Med udgangspunkt i filmen 'Into the Ice' tages der hul på debatten om global opvarmning og de følger de har for livet blandt andet i Arktis og andre steder på Jorden blandt andet på stillehavsatoller. Dermed er fokus først på de menneskeskabte klimaforandringer i nutiden og påvirkningen af strålingsbalancen. I forbindelse md behandlingen af tipping points og tilbagekoblingsmekanismer ses på data for udviklingen i temperatur, albedo og afsmeltningen af kryosfæren i Arktis.

Med foredraget om klimaforandringer på KU behandles klimaet i fortiden med analyse af proxydata til bestemmelse af temperatur samt forklaringer af naturlige variationer i klimaet, herunder pladetektonik, havstrømme, orbitale cyklusser og vulkanisme.

Til sidst anvendes forløbet "Vandkamp" fra LIFE til at se på fremtidige klimaforandringer og scenarier for disse og valg af klimatilpasningsløsninger i Danmark og lokalt i forbindelse med fremtidige vejrhændelser. " I Vandkamp skal gymnasieelever undersøge fremtidens' klima ud fra autentiske data og modeller. De skal på feltarbejde i deres egne lokalområder og vurdere behovene for klimatilpasning. Undervejs introduceres eleverne til tre digitale værktøjer: Klimaatlas, GeoAtlas Study og KAMP".

Eksperimentielt arbejde knyttet til forløbet
Strålingsbalancen, I klimaforskernes fodspor (temperatur og albedo), bladrandanalyse, Grønlandspumpen (kar og svævende æg), vandstand, infiltration og risikoanalyse i felten.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal strålingsbalancen 07-02-2025
I klmaforskernes fodspor 21-02-2025
Opgave bladrande 02-03-2025
Journal vandstand 21-03-2025
Journal æg og Grønlandspumpe 23-03-2025
Klimaforandringer 23-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 CCS - lagring af CO2

I dette forløb fokuseres på CO2-lagring som er en ud af flere løsninger der kan nedbringe den mængde af CO2, som vi udleder til atmosfæren og som resulterer i klimaforandringer. Dette anbefales af bl.a. IPCC for at opfylde målene i Parisaftalen.

Vi ser først på udbredelsen af CCS globalt for derefter at se på mulighederne for udnyttelse af CCS-teknologi på Island, hvor undersøgelser viser at der sker en hurtig mineralisering, når CO2'en lagres i den magmatiske bjergart basalt. I den forbindelse undersøger vi, hvorfor der som følge af geologiske processer forekommer basalt på Island. Vi arbejder med den pladetektoniske model, pladegrænser, vulkanisme og dannelsen af magmatiske bjergarter)

Dernæst undersøger vi hvorfor den danske undergrund har potentiale for at etablere CO2-lagre  og hvilke betingelser der skal være opfyldt for at det er muligt. I den forbindelse behandler vi geofaglige problemstillinger vedr. det geologiske kredsløb, dannelse af sedimentære bjergarter, porøsitet og permeabilitet, CCS'teknologi og hvad er sker med CO2'en, når den pumpes ned i et underjordisk reservoir af sandsten. Vi arbejder med Havnsø og Gassumformationen som case, hvor der blandt borgere er utilfredshed med udsigterne til at skulle bo oven på et CO2-lager i undergrunden.

Eksperimentelt arbejde knyttet til forløbet
Terrænprofiler pladegrænser, bestemmelse af magmatiske bjergarter, densitet granit og basalt, porøsitet og permeabilitet i forskellige bjergarter
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Profiler pladegrænser 22-04-2025
Journal densitet granit og basalt 30-04-2025
Journal porøsitet og permeabilitet bjergarter 01-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer