Titel
5
|
Dokumentar - med ungdom som tema
Faglige mål >>>
Teori og analyse: Se hele dokumentar-film og tv-udsendelser, samt klip fra forskellige danske og udenlandske produktioner. Repetition og definition af hvad en dokumentar er, inkl. karakterisering af grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandingsformer, autenticitetsmarkører, samt etik og manipulation. Desuden repetition af de klassiske dokumentarformer, samt introduktion til nyere dokumentarformer (jf. opdelingen i "DOX" af Granild og Wolfhagen).
Interviewtyper og interviewopgaver (se s. 39, kap. 3 i "DOX").
Særligt fokus på dokumentarer med ungdom som tema.
Definition af ungdomsfilm og kategorier af ungdomsfilm, herunder forskellen på 'opvækstfilm' og 'ungdomsfilm', tre faser i en udviklingshistorie, to forhold som skaber sympati for filmens karakterer ('alignment' og ' allegiance'), og ungdomsfilmens 'dobbeltsyn'.
Temaet 'Ungdom' er således gennemgående, men samtidig gives forståelse for forskellen på dokumentarfilm, tv-dokumentar og web-dokumentar (og det korte format). Ud over den almindelig analyse, der fokuserer på form og indhold, giver arbejdet med disse dokumentarer desuden anledning til at komme omkring en række centrale begreber og kontekster (ungdomstemaet, distribution og platform, målgrupper, webserien vs. dokumentarfilmen vs. tv-dokumentaren).
Kort om medieproduktioner som kommunikationsprodukt - målgrupper / forskellige modeller (bl.a. Gallups segmenter og Conzoom).
Forløbet afsluttes med nedslag i dokumentarfilmens historie - for at give et indblik i/overblik over hvordan virkeligheden er fremstillet gennem tiderne - med elevoplæg om:
Fase 1: Fra registrering af virkeligheden til dokumentarer med holdning (1895-1930’erne)
Fase 2: Fra autenticitet og umiddelbarhed til instruktøren i billedet (1950’erne-00’erne)
Fase 3: Genrehybrider og dokumentarisk aktivisme (2010’erne-…)
Kontekster vi har arbejdet med:
- Etiske aspekter i forbindelse med produktion af dokumentarer
- Ungdomsdokumentarer (forskellige karakteristika)
- Dokumentartyper og formater, herunder mediemæssige forhold og målgrupper (og hvordan disse er med til at sætte rammer for form og indhold)
- Fakta, fiktion og blandingsformer (bl.a. hvordan et virkemiddel ændrer karakter alt efter konteksten og hensigten).
Hele dokumentarudsendelser/film;
- "Vesterbro" (2009, Instruktør: Michael Noer) (dokumentar-film)
- "Mordet på Jannick" (2017, instruktør Kåre Bjerglund) (tv-dokumentar)
- "Limbo - når sabbatår er fucked" (2019, DR3) (seriel web-dokumentar + Instagram)
- Afsnit 1 (S1:E1) af Max kapacitet – Krypto, oprør og frihed ”Business, business, business” på DR https://www.dr.dk/drtv/serie/max-kapacitet-_-krypto-oproer-og-frihed_347002 (22 min.). (Placér denne dokumentar i en af de 6 dokumentargenrer, du har læst om (den observerende, den autoritative, den deltagende + den poetiske, den refleksive, den performative) – og begrund/argumentér for denne placering).
- "Se mig når du sover" - 'De lyse nætters tid' (1:7), af Mads Salbæk & Tessa Hoder (SEIN, 2019) (kan ses på Filmcentralen).
Klip fra dokumentarer:
OBSERVERENDE DOKUMENTAR:
- "Dømt til behandling", af Lars Engel (1997, DR) (se s. 35-36 i "DOX") https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
- "På ubestemt tid", af Maria Lyhne Høj (2016, DR) (se s. 37 i "DOX"). På MitCfu.dk.
AUTORITATIVE DOKUMENTAR:
- "Advokaternes tag-selv-bord", af Mads Nilsson og Troels Kingo (2015, DR) (se s. 39 i "DOX"). På MitCfu.dk.
- "Gerningsstedet - Amagermanden", af Jesper Mauritzen (2014, TV2) (se s. 40 i "DOX"). På MitCfu.dk.
DELTAGENDE DOKUMENTAR:
- "Sicko", af Michael Moore (2007) (se s. 43 i "DOX")
https://www.youtube.com/watch?v=vCCRoNcIvrE&list=PLWBTg42GjTEiuA1BmklVoftnh5qn_wFfC&index=2
REFLEKSIVE DOKUMENTAR:
- "De 5 benspænd", af Lars von Trier og Jørgen Leth (2003) (se s. 58 i "DOX"). På MitCfu.dk.
PERFORMATIVE DOKUMENTAR:
- "Mig og min næse", af Ziska Szemes (2009) (se s. 62 i "DOX"). På MitCfu.dk.
Tekster:
- "DOX - forløb i medier", af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof (2016), side 8-26, 32-44, 50, 52-63, 67
- "Ungdom - forløb i medier", af Anders Lysne og Neel Schucany, Lindhardt og Ringhof (2017), side 8-18
- 'Kommunikation - målgrupper og sociale medier i mediefag', af Claus Scheuer-Larsen og Per Størup Lauridsen, side 66-69 i "Det nye mediefag", red. MetteWolfhagen Linnebjerg og Michael Højer (2017).
|