Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Astronomi C
|
Lærer(e)
|
Karl Svend Claussen Jørgensen
|
Hold
|
2024 as/1 (3g as/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
AS0: Introduktion til astronomi
Indhold fra astronomi ibog
1: Introduktion
2: Himlen set fra Danmark
3: Solsystemet
Kernestof:
• Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
• Planeters egenskaber
Kernestof:
•Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
•Astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
AS1: Observation af himlen
Indhold fra astronomi ibog
1: Introduktion
2: Himlen set fra Danmark
3: Solsystemet
Kernestof:
• Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
• Planeters egenskaber
Kernestof:
•Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
•Astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
AS2: Solsystemet
Indhold fra astronomi ibog
1: Introduktion
2: Himlen set fra Danmark
3: Solsystemet
Kernestof:
• Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
• Planeters egenskaber
Kernestof:
•Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
•Astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
AS3: Solen og stjerners dynamik
Indhold fra astronomi ibog
4: Introduktion til stjerner
5: Stjernernes opbygning og udvikling
Kernestof:
• Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
• Stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
• Det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
AS4: Stjerners udvikling
Indhold fra astronomi ibog
4: Introduktion til stjerner
5: Stjernernes opbygning og udvikling
Kernestof:
• Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
• Stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
• Det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
AS6: Exoplaneter
Indhold fra astronomi ibog
4: Introduktion til stjerner
6: Exoplaneter og astrobiologi
Kernestof:
• Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
• Stjerners og planeters dannelse
• Planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv
Spørgsmål 5: Exoplaneter og radialhastighedsmetoden
Du skal præsentere hovedtræk og deltage i en samtale om Exoplaneter og observationer
I den forbindelse er det relevant at komme ind på:
• Dannelse og opbygning af exoplaneter
• Radialhastighed og massebestemmelse
• Forskellige typer af exoplaneter
Spørgsmål 6: Exoplaneter og transitmetoden
Du skal præsentere hovedtræk og deltage i en samtale om Exoplaneter og transitmetoden
I den forbindelse er det relevant at komme ind på:
• Dannelse og opbygning af exoplaneter
• Transitmetoden og bestemmelse af radius
• Betingelser for liv på exoplaneter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
AS7: Galakser og kosmologi
Indhold fra astronomi ibog
8: De andre galakser
10: Big Bang
11: Det mørke Univers
Kernestof:
• Big Bang-modellen, dannelsen af de lette grundstoffer og den kosmiske baggrundsstråling
• Stjerners og planeters dannelse, stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
• Naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
AS*: Portfoliogennemgang
Menneskets plads i universet
-Andre galakser end mælkevejen
-det kosmiske zoom, herunder metoder til bestemmelse af afstande i universet
Universets udvikling
-Big Bang-modellen med fokus på kosmologisk rødforskydning, universets alder, den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af de lette grundstoffer
-naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof og sorte huller.
Fokuspunkter
kunne orientere sig på stjernehimlen og kunne identificere planeter og udvalgte stjernebilleder
̶ kunne forklare elementære astronomiske fænomener med udgangspunkt i fænomener som dag og nat, Månens faser, formørkelser, planeternes bevægelse samt årstidernes skiften
̶ kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede
̶ kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede
̶ kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data
̶ have indsigt i anvendelsen af modeller til kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer
̶ kunne bearbejde en elementær astronomisk tekst og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation
̶ kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden
̶ kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ undersøge problemstillinger og udvikle løsninger, hvor fagets metoder anvendes
̶ kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Arbejdsformer
Foredrag
Klassesamtale
Gruppearbejde
Projektarbejde
Der lægges vægt på
-Fagligt overblik, herunder om eksaminanden kan inddrage relevante og væsentlige astronomiske elementer i den faglige samtale
-Sikkert kendskab til fagets begreber, modeller og metoder, så eksaminanden kan foretage en faglig analyse, herunder gøre rede for den faglige argumentation
-Evnen til at forbinde observationer, data og modeller som grundlag for en faglig refleksion med inddragelse af fagets perspektiver
Eksamen
I astronomi afholdes der en mundtlig prøve på baggrund af et bredt formuleret spørgsmål.
Den enkelte elev skal gennem astronomi C stå for indsamling af relevante materialer i den astronomiske portfolio. Den indgår i den løbende evaluering og som del af grundlaget for den mundtlige prøve.
Der er ca. 24 minutters forberedelsestid, hvor man kan læse sin disposition og sine noter igennem (og evt. gennemgå den på en tavle). Eksaminationstiden er ca. 24 minutter pr. eksaminand.
Man starter typisk med at præsentere emnet (ca. 6 min) ved at redegøre for de vigtigste begreber ved tavlen med uddybende spørgsmål.
Herefter uddyber man spørgsmålet (ca. 6 min) ved at præsentere relevante opgaver fra den astronomiske portfolio til lærer og censor ved eksamensbordet.
Eksaminationen former sig herefter som en faglig samtale (ca. 6 min) mellem eksaminand og eksaminator.
Den astronomiske portfolio
Den enkelte elev skal under lærerens vejledning opbygge sin egen portfolio, der indgår i den løbende evaluering af elevens standpunkt og som del af grundlaget for den mundtlige prøve i faget. Den astronomiske portfolio består af:
• tekster, arbejdsark og andre materialer, som er udleveret af læreren eller er blevet til i forbindelse med undervisningen
• materialer, der er resultat af elevens egen informationssøgning og bearbejdning heraf
• materiale knyttet til elevens observationer og øvrige eksperimentelle arbejde
• elevens skriftlige produkter i faget, herunder efterbehandling af observationer og andet eksperimentelt arbejde
• produkter forbundet med elevens formidling af faget.
Studieplan
Solsystemet
- Solsystemets opbygning og dynamik, herunder Solens påvirkning af forskellige objekter i solsystemet
- planeters egenskaber
Stjerner
- metoder til bestemmelse af afstande i universet
- størrelsesklasser
Stjerners udvikling - stjerners udvikling og endeligt, herunder grundstofsyntese
Exoplaneter
- stjerners og planeters dannelse,
- planeters egenskaber, herunder exoplaneter og betingelser for liv
Mælkevejen
- Mælkevejen og andre galakser
- naturens grundbestanddele, herunder sorte huller
Galakser
Big Bang-modellen med fokus på kosmologisk rødforskydning, universets alder
- naturens grundbestanddele, herunder mørkt stof
Kosmologi
- Big Bang-modellen med fokus på den kosmiske baggrundsstråling og dannelsen af de lette grundstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581180174",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581180174",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581180174"
}