Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dans og ballet C
|
Lærer(e)
|
Ditte Gram Bastholm
|
Hold
|
2024 dans/2 (3g dans/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Laban og Intro
Introduktion til faget og dets vigtigste metoder i forhold Labans bevægelseslære både i teori og praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ballet - scenedans
Dansehistorisk gennemgang ballettens opståen. Analyse af de romantiske træk i romantikkens balletter. Praktisk arbejde med balletteknik, improvisationsteknikker og analyseredskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hip hop - samværsdans
Dansehistorisk gennemgang af hiphoppens opståen og forskellige genrer, battlekulturen og analyseredskaber. Vi sammenligner også med jazz og black dance. Praktisk arbejde med forskellige undergenrer inden for hip hop-danse, øvelse i selv at skabe hip hop koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Danseanalyse, Hiphop (2)
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Screendance
Teori om screendance og et praktisk screendance projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Moderne og Postmoderne dans- scenedans:
Dansehistorisk gennemgang moderne og postmoderne dans. Praktisk arbejde med moderne danseteknikker, improvisationsteknikker og analyseredskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa - Samværsdans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danseprojektet:
I danseprojektet arbejdes med improvisation og koreografiteknikker. Målet er at eleverne skaber deres eksamensprojekter. Disse består af en selvskabt dans/koreografi og en skriftlig synopsis.
Der dannes grupper, da danseprojektet er en gruppeopgave.
Vi arbejder med at inspirere og give hinanden respons.
Der skrives en synopsis til projektet, med beskrivelse af projektet ide/tema. Den skal indeholde en bevægelsesanalyse, samt kulturel og historisk perspektivering. koreografi- og arbejdsmetoder beskrives ligeledes i synopsen.
Vi afholder en fælles eftermiddag med det andet dansehold, hvor danseprojekterne præsenteres for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis til danseprojekt
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581222642",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581222642",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581222642"
}