Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Claus Nexøe
|
Hold
|
2024 eø/1 (3g eø/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedsprojekt
Der arbejdes med udvalgte virksomheder :
Aqua d'or
B&O
Elgiganten
FCK
Hummel
Royal Unibrew
Soundboks
Sideløbende med undervisningen arbejder eleverne i grupper med en konkret virksomhed og anvender faget metoder, begreber og teorier til at undersøge den konkrete virksomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 5-48, 55-63, 68-75, 77-84, 87-112, 125-135, 156-157
-
virksomheden eø 1 virksomheden .pptx
-
Business_Model_Canvas .docx BMC 2 3008 eø1.pptx
-
Vi starter med fremlæggelse af jeres virksomheder (BMC)- format 10 slides a 20 sek ialt 3 min pr fremlæggelse ( husk at sættes jeres ppt til automatisk skift)
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! - 2. udgave, Columbus; sider: 35-40, 61-66, 70-97, 108, 116-139, 171-175, 183-188, 200-207, 211-218, 243-244, 251-261
-
Iværksætteri spørgsmål til udsendelse .docx
-
Spil med i puljen - NAG eø
-
Hvad fik du ud af foredraget? placer Matematikfessor i en BMC ud fra de informationer du fik i løbet af foredraget
-
Strategi 1.pptx
-
strategi 2.pptx
-
0110.docx
-
TDC easy artikel kobling til pensum.docx
-
Medbring begge eø-bøgerne
-
EØ konkurrencesituation og virksomhedsanalyse.pptx
-
Undersøg og find relevante artikler/materiale om jeres virksomhed
-
NAG konsulenterne - opgave.docx
-
I skal som forberedelse til modulet uploade et skriv med de centrale pointer i jeres præsentation - Husk at forberede jeres fremlæggelse grundigt - der skal fremlægges uanset eventuelle fraværende gruppemedlemmer
-
Sidste oplæg + opsamling
-
Dagrofa opkøber årstiderne artikel.docx
-
I styr på alt om konkurrencesituation og vækststrategier
-
medbring begge bøger til modulet
-
Vi arbejder videre med regnskab
-
to resultatopgørelser - opgave.docx
-
I skal kunne alle begreberne fra resultatopgørelse og balance
-
3xf regnskabsopgave.docx
-
Virtuelt modul - I skal arbejde med analyse af jeres virksomhed
-
virtuelt modul regnskabsanalyse.docx
-
Fremlæggelse af virksomhedsanalyser
-
opsamling på regnskabsanalyse - kan I husk de centrale begreber
-
Vi hører de sidste oplæg
-
Opsamling på regnskab
-
uddrag fra Rundt om virksomheden - marketing.docx
-
medbring begge bøger
-
Fremlæggelse af de 4/7 p'er
-
Fremlæggelserne skal sendes til CN enten i lectio eller google senest tirsdag kl.18
-
Fremlæggelse af de 4 p'er
-
Det sidste p + opsamling på marketing
-
fortsat tjek på marketingmix
-
I får tid til at forberede flexdagen 3g eø1 Projekt besøg en virksomhed
-
I skal besøge jeres virksomhed i løbet af dagen - husk at få lavet en aftale på forhånd så der er en person der faktisk kan fortælle jer noget - Forbered en række spørgsmål på forhånd - I skal i løbet af dagen komme forbi NAG - jeg er i ellipsen hele
-
3g eø1 Projekt besøg en virksomhed
-
præsentation af jeres virksomhedsbesøg
-
Præsentation af jeres virksomhedsbesøg
-
virksomheden - organisation (1).pdf
-
image.png
-
ledelse eø 1.pptx
-
arbejdsseddel om motivation 3g eø1.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
̶ forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forretningsplan og iværksætteri
Fokus på forretningsplan, virksomheden som begreb, start-upvirkssomhed og iværksætteri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
strategi
Her skal eleverne arbejde med virksomhedens konkurrenceforhold, samt diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder.
Eleverne arbejder videre med de danske virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold og diskutere virksomhedens strategiske muligheder.
Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Regnskab
fokus på regnskabsforståelse og kendskab tiul de centrale nøgletal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Marketing
Eleverne skal arbejde med virksomhedernes marketing mix samt kundesegmentering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Projekt besøg og undersøg en konkret virksomhed
Eleverne arbejder i mindre grupper med selvvalgt virksomhed - med udgangspunkt i et besøg på virksomheden med tilhørende interview analyseres virksomheden med brug alle erhvervsøkonomiske teorier, modeller og begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
organisation, ledelse og motivation
Eleverne skal arbejde med virksomhedens organisationsstruktur samt ledelsesformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
repetittion
vi repetere kernebegreber, samler på på de forskellige forløb og forbereder os på eksamen fokus på caseanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581232755",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581232755",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581232755"
}