Holdet 2024 eø/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Kasper Damgaard Johansen
Hold 2024 eø/2 (3g eø/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forretningsmodeller og omverden
Titel 2 Strategi
Titel 3 Marketing
Titel 4 Investering og regnskab
Titel 5 Organisation, motivation og ledelse
Titel 6 Repetition og projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forretningsmodeller og omverden

Hvad er virksomhedens grundlag?
- Golden Circle: Why, how, what?
- Vision og mission

Hvad er en forretningsmodel?
- Business Model Canvas
- Værdifaktorer
- Kunderne
- Vejen til kunderne
- Kunderelationer
- Aktiviteter
- Ressourcer
- Partnere
- Omkostninger
- Indtægter

Hvilke nye forretningsmodeller er på vej frem?
- Servitization
- Oplevelsesøkonomi
- Deleøkonomiske virksomheder
- Socialøkonomiske virksomheder

Kernestof:
Virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår
Startup virksomheden

Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi

Stategiske analyser:
Virksomhedsniveau
- Hvordan kan virksomheden arbejde med at analysere egne styrker og svagheder? (SWOT-analyse)
Brancheniveau:
- Hvilke vilkår kendetegner virksomhedens branche? (Porters 5 forces), inkl. komplementære produkter
Makroniveau:
- Hvordan analyseres større samfundsmæssige grundvilkår (STEEPLE)?

Hvilke konkurrence-strategier kan en virksomhed anvende?
- Fordele/ulemper ved en omkostningsbaseret vs. en differentieringsstrategi, niche ift. markedsfokus, Porters konkurrencestrategier, Stuck-in-the-Middle

Hvad kendetegner konkurrencesituationen på virksomhedens marked?
- Brancher og marked
- Marked
- Størrelse (omsætning)
- Indgangsbarriere
- Hvor? (Geografi)
- Markedsandel
- Statistikbanken

Hvad er virksomhedens strategiske muligheder vækst?
- Organisk vækst
- Ikke-organisk vækst
- Fusioner
- Takeover (horisontalt, vertikalt, lateralt)- Joint-ventures
- Strategisk partnerskab / virksomhedssamarbejder
- Franchise

Ansoffs Vækstmatrice
- Produktudvikling og Markedsudvikling

Hvordan kan virksomheden arbejde strategisk med deres produktsammensætning?
- BCG-matrix (star, cash-cow, question-mark, dog)
- Product Life Cycle
- Positioneringskort

Hvordan kan virksomheden arbejde med andre virksomheder?
- Værdikæder
- Integrationsformer (horisontal, vertikal)

Hvordan kan virksomheden søge en Blue Ocean-strategi med fokus på værdiinnovation?
- Blue Ocean Strategi
- Red Ocean
- Værdiinnovation (skab, tilføj, reducer, eliminer)


Kernestof:
- Strategi - konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marketing

Dette forløb ser nærmere på, hvordan virksomheder arbejder med marketing.

Hvem er kunden?
- B2B vs. B2C
- Kundesegmenter (Conzoom)
- Hvad skal en virksomhed være opmærksom på ift. at ramme dette segment?
- Købsmotiver (veblen, snob, thrifty, band-wagon)

Hvad er et brand?
- Branding
- Unique Selling Points
- Storytelling

Virksomhedens marketing-mix:
SMUK-model:
- Størrelse og vækst
- Muligheder for at påvirke segment
- Udgifter forbundet med at påvirke segmentet
- Konkurrencesituation

PRODUCT
- Produktsammensætning
- Produktmix, dybde, bredde
- Brand
- Emballage

PRICE
- Hvordan fastsætter virksomheden salgspris?
- Prisstrategi (markedsbaseret, omkostningsbaseret, konkurrentbaseret)
- Priselasticitet, elastisk vs. uelastisk
- Indkomstelasticitet, inferiøre gode, normalt gode vs. luksusgoder
- Omkostningsbaseret prisstrategi - forventede omkostninger + ønsket profit (markup-pricing)
- Konkurrencebaseret - price leadership vs. priskrig vs. going rate pricing
- Markedsbaseret - penetration pricing vs. skimming pricing
- Psykologisk prissætning
- Prisdiskrimination

PROMOTION
- ATL
- BTL (Celeb Endorsement, Product Placement etc.)
- TTL

PLACE
- Valg af distributionskanal og antal mellemled
- Nethandel
- Grossist

Hvad er neuromarketing?
- Herunder ser vi nærmere på en af de nye tendenser inden for marketing, nemlig neuro-marketing, hvor virksomhederne anvender viden fra hjerneforskningen i deres marketingsindsatser
- Buyology
- Irrationelle købsbeslutninger
- Spejlneuroner
- Sanser
- Følelser/emotionel

Hvad er storytelling?
- Autentiske historier (historier, myter, fabler)
- Kontinuitet og samklang --> meningsfuldhed
- Skabe rød tråd
- Aktivere sanser
- Persongalleri
- Indre og ydre fortælling
- Dramaturgi (budskab, konflikt, rollefordeling)


Kernestof:
- Marketing - branding, kundesegmentering og marketing mix

Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Investering og regnskab

Ejerstrukturer
- Privateje
- Aktier

Investorens mulighed for at følge virksomheden - Åbenhed ift. regnskab
- Regler for årsregnskab

Investeringsmuligheder:
- Aktier
- Obligationer
- Enkeltinvesteringer vs. investeringsportefølje

Investeringsprofiler
- Shorting, fundamentalanalyse, psykologiske mekanismer

Investeringspsykologi
- Rationelle beslutninger vs. irrationelle beslutninger
- Bias (Overvurdere egne evner / optimismebias, Tabsaversion (tab dobbelt så ondt som gevinst), Flokmentalitet (FOMO), Ankerpunkter (Uvillighed til at gå tilbage til noget, der gav tab))

Fundamentalanalyse
- Årsregnskaber
- Økonomiske nøgletal
- Hvad er virksomheden værd? (Aktiver og passiver)
- Proff
- Return of Equity (Afkastgrad af egenkapital)
- EBITDA-margen (Overskudsgrad)
- Kvartalsregnskab og årsregnskab

Etik i investeringer:
- Hvilke etiske hensyn kan der være?

Årsrapporter - overblik/indsigt i virksomheden
- Årsrapport
- Virksomhedens interessenter (hvem er regnskabet relevant for og hvorfor?)

ÅRSRAPPORT (BALANCE OG RESULTATOPGØRELSE - VIRKSOMHEDENS INDTÆGTER OG UDGIFTER
Resultatopgørelse
- Omsætning
- Faste og variable omkostninger
- Afskrivninger
- EBITDA og EBIT
- Resultat før skat
Balance
- Aktiver (anlægsaktiver, omsætningsaktiver)
- Passiver (egenkapital, langfristet gæld, kortfristet gæld)

- Break-even
- Dækningsgrad
- Dækningsbidrag
- Aktiver og passiver


Økonomiske nøgletal:
- Indekstal-analyse og nøgletal
- Analyse af rentabiliteten - egenkapitalens forrentning
- Rentabiliteten - afkastningsgraden
- Rentabiliteten - overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed
- Rentabiliteten - forholdet mellem overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed


Kernestof:
- Økonomi - årsrapporten, regnskabsanalyse

Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation, motivation og ledelse

Forløbet ser nærmere på organisation, motivation og ledelse.

Organisation:
- Hvordan forholder organisationen sig i forhold til omgivelserne (åbent eller lukket system)?
- Hvad er organisationens dele? (Mintzberg - organisationens dele: Teknisk kerne, Mellemledelse, Topledelse,, Teknisk støttefunktion, Administrativ støttefunktion)
- Hvordan kan organisationen beskrives? (mekanistisk vs. organisk, organisationskarakteristika, forskellige organisationsstrukturer)

Ledelse:
- Hvad kendetegner forskellige tilgange til ledelse (management vs. leadership)?
- Hvilke særlige udfordringer er der ved interkulturel ledelse? (Kulturforskelle, Højkontekst- og lavkontekst, Hofstedes dimensioner med magtdistance, individualisme, maskulinitet, risikovillighed, frisindethed/løssluppenhed)
- Hvad kendetegner de forskellige ledelsesformer? (Autoritær, demokratisk, laissez-faire)

Motivation:
Ledelse kan også tage udgangspunkt i, hvad der motiverer medarbejderen.
- Hvilke behov søger medarbejderen at få opfyldt (ydre vs. indre motivation, Maslows behovspyramide, Herzbergs tilfredsheds- og utilfredshedsfaktorer)?
- Fordele og ulemper ved forskellige belønningssystemer (SMART-mål, finansielle og ikke-finansielle belønningstyper, bonussystemer, Pink - autonomi, mestring, formål)


Kernestof:
- Organisation og ledelse - organisationsstrukturer og ledelse

Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition og projekt

Dette sidste forløb baseres på arbejdet med en selvvalgt virksomhed og arbejdet med at opstille en erhvervsøkonomisk problemstilling for denne virksomhed for derefter at undersøge og diskutere problemstillingen.
Forløbet har undervejs repeteret de tidligere kernestofområder for at se, om disse kan være relevante for de specifikke problemstillinger.
Projektet er afleveret i form af en PowerPoint med indtaling.

Faglige mål:
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer