Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Kasper Damgaard Johansen
|
Hold
|
2024 eø/2 (3g eø/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forretningsmodeller og omverden
Hvad er virksomhedens grundlag?
- Golden Circle: Why, how, what?
- Vision og mission
Hvad er en forretningsmodel?
- Business Model Canvas
- Værdifaktorer
- Kunderne
- Vejen til kunderne
- Kunderelationer
- Aktiviteter
- Ressourcer
- Partnere
- Omkostninger
- Indtægter
Hvilke nye forretningsmodeller er på vej frem?
- Servitization
- Oplevelsesøkonomi
- Deleøkonomiske virksomheder
- Socialøkonomiske virksomheder
Kernestof:
Virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår
Startup virksomheden
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Strategi
Stategiske analyser:
Virksomhedsniveau
- Hvordan kan virksomheden arbejde med at analysere egne styrker og svagheder? (SWOT-analyse)
Brancheniveau:
- Hvilke vilkår kendetegner virksomhedens branche? (Porters 5 forces), inkl. komplementære produkter
Makroniveau:
- Hvordan analyseres større samfundsmæssige grundvilkår (STEEPLE)?
Hvilke konkurrence-strategier kan en virksomhed anvende?
- Fordele/ulemper ved en omkostningsbaseret vs. en differentieringsstrategi, niche ift. markedsfokus, Porters konkurrencestrategier, Stuck-in-the-Middle
Hvad kendetegner konkurrencesituationen på virksomhedens marked?
- Brancher og marked
- Marked
- Størrelse (omsætning)
- Indgangsbarriere
- Hvor? (Geografi)
- Markedsandel
- Statistikbanken
Hvad er virksomhedens strategiske muligheder vækst?
- Organisk vækst
- Ikke-organisk vækst
- Fusioner
- Takeover (horisontalt, vertikalt, lateralt)- Joint-ventures
- Strategisk partnerskab / virksomhedssamarbejder
- Franchise
Ansoffs Vækstmatrice
- Produktudvikling og Markedsudvikling
Hvordan kan virksomheden arbejde strategisk med deres produktsammensætning?
- BCG-matrix (star, cash-cow, question-mark, dog)
- Product Life Cycle
- Positioneringskort
Hvordan kan virksomheden arbejde med andre virksomheder?
- Værdikæder
- Integrationsformer (horisontal, vertikal)
Hvordan kan virksomheden søge en Blue Ocean-strategi med fokus på værdiinnovation?
- Blue Ocean Strategi
- Red Ocean
- Værdiinnovation (skab, tilføj, reducer, eliminer)
Kernestof:
- Strategi - konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Marketing
Dette forløb ser nærmere på, hvordan virksomheder arbejder med marketing.
Hvem er kunden?
- B2B vs. B2C
- Kundesegmenter (Conzoom)
- Hvad skal en virksomhed være opmærksom på ift. at ramme dette segment?
- Købsmotiver (veblen, snob, thrifty, band-wagon)
Hvad er et brand?
- Branding
- Unique Selling Points
- Storytelling
Virksomhedens marketing-mix:
SMUK-model:
- Størrelse og vækst
- Muligheder for at påvirke segment
- Udgifter forbundet med at påvirke segmentet
- Konkurrencesituation
PRODUCT
- Produktsammensætning
- Produktmix, dybde, bredde
- Brand
- Emballage
PRICE
- Hvordan fastsætter virksomheden salgspris?
- Prisstrategi (markedsbaseret, omkostningsbaseret, konkurrentbaseret)
- Priselasticitet, elastisk vs. uelastisk
- Indkomstelasticitet, inferiøre gode, normalt gode vs. luksusgoder
- Omkostningsbaseret prisstrategi - forventede omkostninger + ønsket profit (markup-pricing)
- Konkurrencebaseret - price leadership vs. priskrig vs. going rate pricing
- Markedsbaseret - penetration pricing vs. skimming pricing
- Psykologisk prissætning
- Prisdiskrimination
PROMOTION
- ATL
- BTL (Celeb Endorsement, Product Placement etc.)
- TTL
PLACE
- Valg af distributionskanal og antal mellemled
- Nethandel
- Grossist
Hvad er neuromarketing?
- Herunder ser vi nærmere på en af de nye tendenser inden for marketing, nemlig neuro-marketing, hvor virksomhederne anvender viden fra hjerneforskningen i deres marketingsindsatser
- Buyology
- Irrationelle købsbeslutninger
- Spejlneuroner
- Sanser
- Følelser/emotionel
Hvad er storytelling?
- Autentiske historier (historier, myter, fabler)
- Kontinuitet og samklang --> meningsfuldhed
- Skabe rød tråd
- Aktivere sanser
- Persongalleri
- Indre og ydre fortælling
- Dramaturgi (budskab, konflikt, rollefordeling)
Kernestof:
- Marketing - branding, kundesegmentering og marketing mix
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Investering og regnskab
Ejerstrukturer
- Privateje
- Aktier
Investorens mulighed for at følge virksomheden - Åbenhed ift. regnskab
- Regler for årsregnskab
Investeringsmuligheder:
- Aktier
- Obligationer
- Enkeltinvesteringer vs. investeringsportefølje
Investeringsprofiler
- Shorting, fundamentalanalyse, psykologiske mekanismer
Investeringspsykologi
- Rationelle beslutninger vs. irrationelle beslutninger
- Bias (Overvurdere egne evner / optimismebias, Tabsaversion (tab dobbelt så ondt som gevinst), Flokmentalitet (FOMO), Ankerpunkter (Uvillighed til at gå tilbage til noget, der gav tab))
Fundamentalanalyse
- Årsregnskaber
- Økonomiske nøgletal
- Hvad er virksomheden værd? (Aktiver og passiver)
- Proff
- Return of Equity (Afkastgrad af egenkapital)
- EBITDA-margen (Overskudsgrad)
- Kvartalsregnskab og årsregnskab
Etik i investeringer:
- Hvilke etiske hensyn kan der være?
Årsrapporter - overblik/indsigt i virksomheden
- Årsrapport
- Virksomhedens interessenter (hvem er regnskabet relevant for og hvorfor?)
ÅRSRAPPORT (BALANCE OG RESULTATOPGØRELSE - VIRKSOMHEDENS INDTÆGTER OG UDGIFTER
Resultatopgørelse
- Omsætning
- Faste og variable omkostninger
- Afskrivninger
- EBITDA og EBIT
- Resultat før skat
Balance
- Aktiver (anlægsaktiver, omsætningsaktiver)
- Passiver (egenkapital, langfristet gæld, kortfristet gæld)
- Break-even
- Dækningsgrad
- Dækningsbidrag
- Aktiver og passiver
Økonomiske nøgletal:
- Indekstal-analyse og nøgletal
- Analyse af rentabiliteten - egenkapitalens forrentning
- Rentabiliteten - afkastningsgraden
- Rentabiliteten - overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed
- Rentabiliteten - forholdet mellem overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed
Kernestof:
- Økonomi - årsrapporten, regnskabsanalyse
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisation, motivation og ledelse
Forløbet ser nærmere på organisation, motivation og ledelse.
Organisation:
- Hvordan forholder organisationen sig i forhold til omgivelserne (åbent eller lukket system)?
- Hvad er organisationens dele? (Mintzberg - organisationens dele: Teknisk kerne, Mellemledelse, Topledelse,, Teknisk støttefunktion, Administrativ støttefunktion)
- Hvordan kan organisationen beskrives? (mekanistisk vs. organisk, organisationskarakteristika, forskellige organisationsstrukturer)
Ledelse:
- Hvad kendetegner forskellige tilgange til ledelse (management vs. leadership)?
- Hvilke særlige udfordringer er der ved interkulturel ledelse? (Kulturforskelle, Højkontekst- og lavkontekst, Hofstedes dimensioner med magtdistance, individualisme, maskulinitet, risikovillighed, frisindethed/løssluppenhed)
- Hvad kendetegner de forskellige ledelsesformer? (Autoritær, demokratisk, laissez-faire)
Motivation:
Ledelse kan også tage udgangspunkt i, hvad der motiverer medarbejderen.
- Hvilke behov søger medarbejderen at få opfyldt (ydre vs. indre motivation, Maslows behovspyramide, Herzbergs tilfredsheds- og utilfredshedsfaktorer)?
- Fordele og ulemper ved forskellige belønningssystemer (SMART-mål, finansielle og ikke-finansielle belønningstyper, bonussystemer, Pink - autonomi, mestring, formål)
Kernestof:
- Organisation og ledelse - organisationsstrukturer og ledelse
Faglige mål:
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og projekt
Dette sidste forløb baseres på arbejdet med en selvvalgt virksomhed og arbejdet med at opstille en erhvervsøkonomisk problemstilling for denne virksomhed for derefter at undersøge og diskutere problemstillingen.
Forløbet har undervejs repeteret de tidligere kernestofområder for at se, om disse kan være relevante for de specifikke problemstillinger.
Projektet er afleveret i form af en PowerPoint med indtaling.
Faglige mål:
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581239141",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581239141",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581239141"
}