Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Claus Nexøe
|
Hold
|
2024 eø/3 (3g eø/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedsprojekt
Der arbejdes med udvalgte virksomheder :
Lagkaehuset
Leo Vegas
Peter Baier
SAS
SATS
SocialFoodies
Soundboks
Sideløbende med undervisningen arbejder eleverne i grupper med en konkret virksomhed og anvender faget metoder, begreber og teorier til at undersøge den konkrete virksomhed
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 5-41, 44-48, 55-63, 68-75, 77-84, 87-112, 125-1135
-
virksomheden eø 3 virksomheden.pptx
-
forretningsplan og kunder Virksomhedensverden 2.2 og 2.3 3g eø3 2908.pptx
-
Opgaven som I har lavet hjemme - upload i den relevante mappe under virksomhedsprojekt
-
Business_Model_Canvas .docx
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! - 2. udgave, Columbus; sider: 35-40, 61-66, 70-98, 108, 116-136, 171-175, 183-188, 200-207, 211-218, 243-244, 251-261
-
Iværksætteri spørgsmål til udsendelse .docx
-
opsamling på virtuelt modul
-
Spil med i puljen - NAG eø
-
Sæt matematikfessor ind i en BMC brug det I hørte til foredraget
-
0110.docx
-
opsamling på sidste modul
-
opgave BCG.docx
-
ansoff SNT vækst.docx
-
TDC easy artikel kobling til pensum.docx
-
NAG konsulenterne - opgave.docx
-
I skal senest mandag uploade jeres præsentation i den relevante virksomhedsmappe og efterfølgende skal I uploade et skriv med de centrale pointer
-
vi hører de sidste oplæg og laver en generel opsamling på strategi
-
Dagrofa opkøber årstiderne artikel.docx - hav fokus på hvordan konkurrenceformer og strategi kommer til udtryk i artiklen
-
Dagrofa opkøber årstiderne.docx
-
Medbring begge bøger til modulet
-
regnskab 211124.pptx
-
3xE regnskabsopgave.docx
-
Vi arbejder videre med regnskabsopgaven og ser jeres svar i slutningen af modulet
-
image.png
-
Virtuelt modul
-
Fremlæggelse af virksomhedsanalyser (regnskab)
-
Vi hører jeres oplæg om den regnskabsmæssige udvikling i jeres virksomheder
-
Lagkagehuset - oplæg
-
Opsamling på regnskab
-
fremlæg jeres børsanalytiker opgave fra sidst
-
uddrag fra Rundt om virksomheden - marketing.docx
-
1.Hvad forstås ved marketing? 2.Hvad er formålet med marketing? 3.Hvad er forudsætningen for en effektiv marketingsstrategi? 4.Hvad menes der med marketing-mix? 5.Hvorfor kaldes de 4 p’er for handlingsparametre? 6.Følgende citat er hentet fra bogen -
-
-Lav en illustration/figur/model/tegning der beskriver begrebet marketing. Brug jeres besvarelse fra den forrige opgave – tegn på planchepapir -I skal i mindre gruppe, individuelt kunne holde et oplæg, der indkredser begrebet marketing – I må til jer
-
intro til flexdag 3g eø3 Projekt besøg en virksomhed
-
Se opgaver under præsentation
-
Fremlæggelse af virksomhedsbesøg + opsamling på de 4 P'er opgaven fra før ferien
-
Fremlæggelse af virksomhedsbesøg
-
Vi hører den sidste fremlæggelse om flexdagen og samler op på besøgene og på marketing
-
eksempel på eksamensspørgmål - læs og forbered dig som om du skal til eksamen!!! Spørgsmål 3 Dilling (1) (1).docx
-
organisationsstruktur opgave.docx
-
arbejdsseddel om motivation.docx
-
Motivation; Helene, Sara, Emma fremlægger opgaven fra før SRP og alle kan supplere
-
Clara har kage med
-
ledelse eø 3.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - ̶ demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
̶ redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
̶ forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forretningsplan og iværksætteri
Fokus på forretningsplan, virksomheden som begreb, start-upvirkssomhed og iværksætteri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
strategi
Her skal eleverne arbejde med virksomhedens konkurrenceforhold, samt diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder.
Eleverne arbejder videre med de danske virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - anvende viden om en virksomheds konkurrenceforhold og diskutere virksomhedens strategiske muligheder.
Redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Regnskab
fokus på regnskabsforståelse og kendskab tiul de centrale nøgletal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Marketing
Eleverne skal arbejde med virksomhedernes marketing mix samt kundesegmentering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Projekt besøg og undersøg en konkret virksomhed
Eleverne arbejder i mindre grupper med selvvalgt virksomhed - med udgangspunkt i et besøg på virksomheden med tilhørende interview analyseres virksomheden med brug alle erhvervsøkonomiske teorier, modeller og begreber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
organisation, ledelse og motivation
Eleverne skal arbejde med virksomhedens organisationsstruktur samt ledelsesformer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sofie Kærn Heding og Marie Louise Telling Jepsen: Luk virksomheden op! - 2. udgave, Columbus; sider: 183-188, 200-207, 211-218, 243-244, 251-261
-
Sebastian Hauge Lerche: Virksomhedens verden, Systime; sider: 55-63, 68-75, 77-84
-
organisationsstruktur opgave.docx
-
arbejdsseddel om motivation.docx
-
Motivation; Helene, Sara, Emma fremlægger opgaven fra før SRP og alle kan supplere
-
Clara har kage med
-
ledelse eø 3.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
repetittion
vi repetere kernebegreber, samler på på de forskellige forløb og forbereder os på eksamen fokus på caseanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581242676",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581242676",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581242676"
}