Holdet 2024 fi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Jacob Bittner
Hold 2024 fi/1 (3g fi/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksistentialisme
Titel 2 Etik
Titel 3 Monisme og dualisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksistentialisme

Forløbet fungerer som en introduktion til en række begreber, herunder spørgsmålet "hvad er filosofi?" Hovedfokus er eksistentialismen, der undersøges og indkredses som et spørge- og problemfelt. Nøglebegreber er det absolutte, det relative, eksistens og essens.

Som cases skal eleverne bl.a. lave samfundsdiagnoser og datingprofiler med udgangspunkt i Kierkegaards stadieteori.

Vi læser:
Aristoteles om undren
Kierkegaard om stadierne (primærtekst om æstetikeren og etikeren)
Kierkegaard om angst (primærtekst)
Sartre om den ateistiske eksistentialisme (primærtekst)
Beauvoir om feminisme (primærtekst)
Camus om det absurde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etik

Etikforløb. Vi laver nærlæsninger af Hobbes (primærtekst) og Bentham (primærtekst) og læser om Kant, hvorefter eleverne arbejder i et projektarbejde omkring selvvalgte etiske problemstillinger, der til sidst præsenteres i plenum. Lærer vejleder undervejs i forbindelse med bl.a. synopsepræsentation.

Jf. "I forbindelse med dette temaforløb skal eleverne således til belysning af temaet finde, analysere og diskutere supplerende filosofiske tekster eller andet materiale med filosofisk indhold. Arbejdet skal munde ud i en reflekteret formidling af resultaterne."
De konkrete etiske problemfelter, der berøres er:
Overvågning
Aktiv dødshjælp
Organdonation
Abort
Dødsstraf

I plenum læser vi:
Generelt om  etik og logik (bl.a. argumentation). Herunder om hvad der kendetegner etisk argumentation (mindst én etisk præmis) samt den naturalistiske fejlslutning.
Benthams nytteetik (primærtekst)
Kants sindelagsetik
Hobbes suverænitetsforståelse og etiske syn (primærtekst)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Monisme og dualisme

I dette forløb undersøger vi spørgsmål om monisme og dualisme: Vi ser på, hvordan ontologiske tanker forbinder sig til epistemologi, videnskabsteori, etik og æstetik. Med perspektiv til særligt kunsten overvejer vi, hvad der kendetegner det at tænke over det absolutte og det relative. Vi ser på forskellige ontologiske og epistemologiske positioner: Altså især former for monisme og dualisme samt tænkning, der forsøger at overskride disse -ismer (jf. pluralisme). Derudover overvejer vi, hvad det vil sige at tænke begrebsligt.

Som cases benyttes bl.a. tegneseriestriber, malerier og filmklip:
Trolley-problem. Derudover en filosofisk dérive-vandring (jf. Debords situationistiske tænkning) i Københavnsområdet.

Vi læser to primærtekster:
Platons hulelignelse og dualisme (primærtekst)
Descartes dualisme, metodiske tvivl, jeg-bevis og gud-bevis (primærtekst)

Derudover læser vi om:
Thales og Anaximander
Det sublime og skønne (Kant og Lyotard)
Romantisk ironi og det nuttede (Schlegel og Ngai)
Overvågning (Foucaults panoptisme og Benthams panoptikon)
Poppers tanke om falsifikation (videnskabsteori)
Haraways cyborg-begreb (pluralisme og hybriditet)

Filosofihistorisk skitseres en historie fra antikken (søgen efter det absolutte) over oplysningstid (fornuft, etik, overvågning) til det moderne (øget skepticisme).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer