Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Dres Høegh Poulsen
|
Hold
|
2024 fi/2 (3g fi/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Logik og argumentation miniforlø
Kort introduktion til logik og argumentationsteori
Udsagn, argument, præmis, konklusion, Toulmins argumentmodel, slutningsformer, induktion og deduktion.
Gyldigt vs holdbart argument. Gyldige argumentskemaer, modus ponens og modus tollens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Den første filosofi
Filosofiens opståen i det antikke grækenland
Centrale problemstillinger:
Urstof teorierne og forandringens paradoks.
Hvad er verden lavet af?
Hvordan er forandring mulig samtidig med at noget er konstant?
Førsokratikerne: Thales, Anaximander, Pythagoras, Heraklit, Parmenides, Zenon og Demokrit.
Empirisme vs rationalisme. Induktion vs deduktion.
Sokrates, Platon og Aristoteles.
Fokus er på Platons idelære og Aristoteles kritik af denne samt hans egne teorier. Vi arbejder både med de ontologiske og erkendelsesteoretiske aspekter.
Dualisme og monisme.
Hvordan kommer vi til tingenes første årsager?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Etik og Moral
Etik og moral.
Centrale problemstillinger:
Hvad er etik og moral og hvor kommer det fra?
Vi ser på nogle af de mest klassiske etiske teorier.
Vi ser på nogle etiske dilemmaer. Klassiske dilemmaer som f.eks. sporvognsproblemet og i en mere moderne kontekst som f.eks. selvkørende biler.
Thomas Hobbes, David Hume, Bentham, Kant, Nietzsche og Løgstrup.
Findes der en objektiv moral.
Findes der etiske teorier der er bedre end andre?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Frihed og ansvar
Vi arbejder med problemstillingen fri vilje over for determinisme.
Har mennesket en fri vilje?
Hvordan hænger fri vilje sammen med ansvar, herunder moralsk ansvar?
Er der en nødvendig modstilling mellem fri vilje og determinisme?
Hvad skal vi forstå ved fri vilje?
Hvad skal vi forstå ved determinisme?
Vi læser: d'Holbach, Hospers, Sartre, Schlick, Hobert, Hegel, Camus, Engels og Skjervheim?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581266184",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581266184",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581266184"
}