Titel
1
|
Intro til innovation
Forløbet ser nærmere på, hvad innovation er. Derudover introducerer forløbet en række grundbegreber i innovation.
Hvad er forskellen på innovation og opfindelser?
- Invention vs. innovation
- Markedsgørelse
Hvad er forskellen på at arbejde med innovation for egen eller eksisterende virksomhed?
- Entreprenørskab
- Intraprenørskab
- Iværksætteri
Hvilke typer/former for innovationer finder der?
- Produktinnovation
- Serviceinnovation
- Procesinnovation
Hvor "innovative" er innovationer?
- Innovationshøjde (lav, middel, høj)
- Kreativ destruktion ("Bølgen")
Hvordan fungerer vores hjerne i forhold til at arbejde med innovation?
- Innovation - den kreative hjerne
- Insight
- Divergent tænkning
- Improvisation
- "Functional Fixedness"
- "Mind Wandering"
Fra problemrum til forretningsrum (Opfind.nu):
- Problemrum
- Løsningsrum
- Forretningsrum
Hvordan starter man en innovativ proces?
- Innovationsprocessens start
- Pain
- Gain
- Værdi (kundens opfattede værdi = opfattet nytte / opfattet offer)
- Value Proposition
- Maslows behovspyramide
Hvordan kan man bruge Design Thinking som innovationsproces?
- Design Thinking
- En ny fasemodel (empathize, define, ideate, prototype, test)
- Principper (Udgangspunkt i bruger, Hurtigere fra ide til prototype/test, Problemforståelse ("wicked problems"), Repræsentationer (visuelle, taktile, prototype, skitse), Divergent og konvergent tænkning, Medfødt designevne)
Hvordan opstår innovation?
- Kilder til innovation
- Druckers otte kilder
- Indenfor virksomheden (det uventede, inkongruens, procesbehov, ændringer i markedet), uden for virksomheden (demografiske forandringer, ændringer i perception, ny viden), uafhængigt (den gode ide)
Hvordan får man indtænkt etik i innovationer / vurderet innovationer etisk?
- Etik
- CSR
- Nytteetik og pligtetik
Hvordan kan man indtænke brugeren i innovationsprocessen?
- Brugerdreven innovation
- Kunde vs. bruger ("En bruger er den eller de personer, som gør brug af produktet eller servicens funktion")
- Brugertyper (LeadUsers, eksperter, avancerede brugere, brugere)
- Typer af brugerinddragelse (brugerinnovation, brugerdeltagelse, brugertest, udforskning af brugere)
- Personaer
Hvordan kan man anvende brugerrejser?
- Tegn brugerrejse for selvvalgt produkt/service
- Inkl. før/under/efter-køb
- Inkl. kundens følelser/tanker
Innovationsprocesmodeller:
- Causation (Den kausale innovationsmodel, Stage-Gate-modellen)
- Effectuation (Sarasvathys effectuation-model)
Idegenereringsteknikker:
- Konvergent vs. divergent tænkning
- Brainstorm
- Omvendt brainstorm
- Associationsteknik (visuel, ord)
Screening af ideer:
|