Holdet 2024 in - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Kasper Damgaard Johansen
Hold 2024 in (3g in)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til innovation
Titel 2 Biomimetik
Titel 3 Fra ide til marked
Titel 4 Innovation i samfundet (inkl AI og adfærdsdesign

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til innovation

Forløbet ser nærmere på, hvad innovation er. Derudover introducerer forløbet en række grundbegreber i innovation.

Hvad er forskellen på innovation og opfindelser?
- Invention vs. innovation
- Markedsgørelse

Hvad er forskellen på at arbejde med innovation for egen eller eksisterende virksomhed?
- Entreprenørskab
- Intraprenørskab
- Iværksætteri

Hvilke typer/former for innovationer finder der?
- Produktinnovation
- Serviceinnovation
- Procesinnovation

Hvor "innovative" er innovationer?
- Innovationshøjde (lav, middel, høj)
- Kreativ destruktion ("Bølgen")

Hvordan fungerer vores hjerne i forhold til at arbejde med innovation?
- Innovation - den kreative hjerne
- Insight
- Divergent tænkning
- Improvisation
- "Functional Fixedness"
- "Mind Wandering"

Fra problemrum til forretningsrum (Opfind.nu):
- Problemrum
- Løsningsrum
- Forretningsrum

Hvordan starter man en innovativ proces?
- Innovationsprocessens start
- Pain
- Gain
- Værdi (kundens opfattede værdi = opfattet nytte / opfattet offer)
- Value Proposition
- Maslows behovspyramide

Hvordan kan man bruge Design Thinking som innovationsproces?
- Design Thinking
- En ny fasemodel (empathize, define, ideate, prototype, test)
- Principper (Udgangspunkt i bruger, Hurtigere fra ide til prototype/test, Problemforståelse ("wicked problems"), Repræsentationer (visuelle, taktile, prototype, skitse), Divergent og konvergent tænkning, Medfødt designevne)

Hvordan opstår innovation?
- Kilder til innovation
- Druckers otte kilder
- Indenfor virksomheden (det uventede, inkongruens, procesbehov, ændringer i markedet), uden for virksomheden (demografiske forandringer, ændringer i perception, ny viden), uafhængigt (den gode ide)

Hvordan får man indtænkt etik i innovationer / vurderet innovationer etisk?
- Etik
- CSR
- Nytteetik og pligtetik

Hvordan kan man indtænke brugeren i innovationsprocessen?
- Brugerdreven innovation
- Kunde vs. bruger ("En bruger er den eller de personer, som gør brug af produktet eller servicens funktion")
- Brugertyper (LeadUsers, eksperter, avancerede brugere, brugere)
- Typer af brugerinddragelse (brugerinnovation, brugerdeltagelse, brugertest, udforskning af brugere)
- Personaer

Hvordan kan man anvende brugerrejser?
- Tegn brugerrejse for selvvalgt produkt/service
- Inkl. før/under/efter-køb
- Inkl. kundens følelser/tanker

Innovationsprocesmodeller:
- Causation (Den kausale innovationsmodel, Stage-Gate-modellen)
- Effectuation (Sarasvathys effectuation-model)

Idegenereringsteknikker:
- Konvergent vs. divergent tænkning
- Brainstorm
- Omvendt brainstorm
- Associationsteknik (visuel, ord)

Screening af ideer:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Biomimetik

Forløbet ser nærmere på Biomimetik, og hvad denne tilgang kan bidrage med i forhold til innovation.

Tilgange
- Top-down
- Bottom-up

Bottom-Up
- Fra natur til idegenerering
- Screening af ideer

Biomimicry Proces
- Define
- Biologize
- Discover
- Abstract
- Emulate
- Evaluate

Teamroller
- Jungs typeindikator
- Teamsammensætning og JTI – 4 kategorier
- SWOT – styrker og svagheder
- Planlægning

Hvordan kan man indtænke brugeren i innovationsprocessen?
- Brugerdreven innovation
- Kunde vs. bruger ("En bruger er den eller de personer, som gør brug af produktet eller servicens funktion")
- Brugertyper (LeadUsers, eksperter, avancerede brugere, brugere)
- Typer af brugerinddragelse (brugerinnovation, brugerdeltagelse, brugertest, udforskning af brugere)
- Fokusgrupper
- Observation

Biomimetik i forhold til andre Innovationsprocesmodeller:
- Causation (Den kausale innovationsmodel, Stage-Gate-modellen)
- Effectuation (Sarasvathys effectuation-model)
- Mix (Design Thinking)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra ide til marked

Typer af budgetter
- Etableringsbudget
- Likviditetsbudget
- Resultat/driftsbudget

Etableringsbudget
- Udfyldes på Teams efter skabelon
Resultatbudget
- Regne på Break-even I Den Erhvervsøkonomiske Regnemaskine
Variable og faste omkostninger
Break-even

Go-to-market-strategier
- Porters konkurrencestrategier (omkostning, differentiering, fokus)
- Den trojanske hest
- På ryggen af en tiger
- Det bevægelige mål
- Klods-Hans
- Lean Startup
- Effectuation
- Case: Løvens Hule - Vuffelivu lav en Go-To-Market-strategi samt Mikkeller

Barrierer for markedsadgang
- Kundeadgang (Kommunikation til kunder, Distributionskanaler, Regeringens politik
- Kundeaccept: Omkostningsbarrierer (Stordriftsfordele, Erfaringsfordele, Skifteomkostningsfordele)
- Kundeaccept: Kvalitetsbeskyttelse (Produktdifferentiering, Mærkeværdi, Kompatibilitet, Referencer)
- Konkurrentmodtræk (Historie, Ressourcerne, Sunk costs, Trussel mod konkurrenters profit eller eksistens)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Innovation i samfundet (inkl AI og adfærdsdesign

Diffusionsproces:
- Synlighed
- Kompleksitet
- Mulighed for afprøvning
- Relativ fordel
- Kompatibilitet
- Risiko

Hvordan kan man arbejde med at ændre folks adfærd?
- Adfærdsdesign
- System 1 og System 2
- Adfærdsdesign som innovationsproces (Definér, Analysér, Design, Test)
- Kognitiv bias

Konflikt
- Konflikttrappen
- Potentialet i konflikt
- Samarbejdsdilemmaer
- Arbejdsstationer med hvert sit scenarie
- Roterende grupper (stående)

Iværksætterkulturer
- Kulturelle forskelle
- Hofstede (kulturdimensioner, herunder risikovillighed, magtdistance, maskulin/feminin, korttids/langtids, individuel/kollektivistisk)

Immaterielle rettigheder
- Patent
- Varemærkebeskyttelse
- Designbeskyttelse
- Søgestrategier

Porters Diamant

Open Innovation
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer