Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Jan Winther Jørgensen
|
Hold
|
2024 ng (3g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimakonsekvenser, vandmangel og vejrkatastrofer
I dette forløb undersøger vi, hvordan mennesket og samfundet påvirker klimaet, herunder hvilke naturlige og menneskeskabte faktorer der påvirker klimaet. Vi fokuserer også på klimaets feedback-mekanismer i forskellige klimazoner.
Desuden ser vi på, hvordan klimaændringerne, vandmangel og befolkningstilvækst udfordrer fødevareproduktionen. Vi undersøger årsagerne til fødevare- og vandmangel, og hvordan vejr, nedbør og klimaændringer kan påvirke det.
Vi har også gennemgået det globale vind- og tryksystem og set på årstidsvariationernes betydning for temperatur og nedbør.
Vand er en begrænset ressource, som er vigtig for både fødevareproduktion og befolkningsdense områder. Derfor arbejder vi med vandets kredsløb og vandbalanceligningen. Vi bruger et interaktivt kort til at undersøge, hvor der er problemer med vandstress og hvilke årsager der kan forårsage det, såsom klimaændringer, befolkningstæthed, fødevareproduktion og forurening.
Eksperimentelt:
Måling af CO2
Måling af vindprofil
Måling med IR-temperatur
NASA - klimadatahjemmeside
Windy.com vejrdata vejrudsigt
App med vandstress
App med fødevaremangel
Klassificering af orkantyper
Forsøg - Golfstrømmen
Måling og beregning af energibalancen
Måling af lufttryk
Undersøgelse af lufttryk ved brug af konvektionskammer.
Måling af overfladetemperatur og albedoforhold
Kernestof:
– produktionen og dens afhængighed af ressourcegrundlag og teknologisk udvikling
– klimasystemet, herunder klimazoner og plantebælter
– klimaets betydning for menneskets livsvilkår
– vandets kredsløb
– vandressourcer, deres udnyttelse og forvaltning
– produktionens miljøkonsekvenser og bæredygtighed
– klimaændringer på forskellige tidsskalaer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
NaturgeografiGrundbogen B (+C)
-
Par 1: Grundvandet stiger mest i disse kommuner – hvad betyder det for fremtidens oversvømmelser?
-
Par 2: Studie forudser langt flere ekstreme skovbrande
-
Par 3: Lige nu oplever verden de varmeste dage nogensinde – der er muligvis noget, vi ikke forstår, siger meteorolog
-
Par 4: Nyt katastrofestudie splitter danske forskere
-
Par 5: Stor klimakatastrofe kan måske snart ramme kloden
-
Par 6: For første gang nogensinde: Sol og vind overhaler fossile brændstoffer
-
Par 7: Tre kort viser, hvordan vejret i Europa har ændret sig de seneste 30 år
-
3.1 Megacities
-
NG-News: Voldsomme regnskyl har aflyst fly og oversvømmet veje på spanske ferieøer
-
3.4 Storbyens vejr
-
3.2 Undersøgelse af den urbane varmeø
-
NG-news: Kina satser stort på solenergi Det er fuldstændig stukket af
-
5.2 Vind og lufttryk
-
2.3.1 Årstidsvariation
-
5.3 Det globale lufttryk- og vindsystem
-
NG-news: Både årets høst og dele af Donau er skrumpet efter lang varm sommer i det sydøstlige Europa
-
5.1 Årstidsvariation
-
NG-news: Super Mario; vil give Europas virksomheder et boost. Men det bliver historisk dyrt
-
NG news: Mens tusinder evakueres, forsøger fly i luften at tæmme skovbrand ved Los Angeles
-
NG-news: Asiens kraftigste storm i år er gået i land i Vietnam
-
NG-news: Tørke og mangel på regn får ruinerne fra græsk landsby til at vise sig
-
NG-news: DR-vært drak forurenet PFAS-vand: 'Smagen kan jeg sagtens leve med, giftstofferne bekymrer mig'
-
NG-News: Græs er effektivt til at fjerne kvælstof - men fylder meget lidt i aftale om et grønnere Danmark
-
NG-news: Greenwashing-kritikken hagler ned over grønt prestige-projekt: Ministeren tror stadig på grønne fly næste år
-
NG-News: Klimaforandringer skabte kæmpe-tsunami i Grønland
-
5.6 Nedbørsvariationer
-
5.4 Monsun
-
Tøjudfordringen
-
India: How our clothes cause water pollution
-
How Fast Fashion Is Poisoning Pakistan's Drinking Water | True Cost | Insider Business
-
Se de tre videoer, så I kan diskutere udfordringen ved tøjproduktionen.
-
Early Fires in Brazil’s Pantanal
-
Øvelse: El Niño og La Niña
-
Verdens Skove frygter, at;banebrydende' lov bliver udskudt: 'Skovene kan ikke vente'
-
5.5 El Niño og La Niña
-
Kort med fødevaremangel
-
Helene Intensifying In Gulf Before Florida Landfall - Videos from The Weather Channel
-
5.7 Orkaner og storme
-
Data i Klimaatlas
-
KAMP klimaværktøj
-
Albedo i byen - hvor stor en andel af solindstrålingen bliver reflekteret.
-
Byrumanalyse i Naturgeografi (4).pdf
-
3.5 Byens overflader og nedbør
-
3.8 Storbyens beton
-
Ekskursion til Nordhavn
-
Se video og læs artiklen om Nordhavn: Køledisken i supermarkedet varmer din bolig op
-
Se udsendelsen, her får I et indtryk af Nordhavn OPLEV - Nordhavn - | TV 2 Lorry
-
Interaktiv vejranimation
-
Ministre strømmede til nordjysk landsby: Det her skal løse et stort problem
-
Sahara står under vand efter usædvanligt store mængder regn
-
3.2 Mennesket påvirker temperaturen
-
3.3 Byen påvirker energibalancen
-
7.2 Energibalance og klimascenarier
-
Undervisningsevaluering 3g ng 2024
-
7.3 Udfordring ved klimamodellering | NaturgeografiGrundbogen B
-
7.4 Atmosfære og drivhusgasser | NaturgeografiGrundbogen B
-
Kuldioxid og temperatur (3).docx
-
Kulstofkredsløbet – hvad betyder det for klimaet? - Træ.dk
-
Selvevalueringstest Naturgeografi c
-
7.5 Kulstofkredsløb – kuldioxid og metan | NaturgeografiGrundbogen B
-
7.6 Klimastatus og fremtiden | NaturgeografiGrundbogen B
-
Ny rapport gør det ekstremt svært at bevare optimismen,
-
Nyt pulver hiver lige så meget CO2 ud af luften som træer
-
Her er fire teknologier, politikerne håber kan få os over klima-målstregen
-
A. Forsøg med CO2-lagering
-
B. Klimakonsekvenser i lav- og højindkomstlande.docx
-
C. Beregningsskema til porøsitet af sandsten kalk og lersten.docx
-
D. Øvelse Kamp: Klimatilpasningsprojekter i lokalområdet
-
E. Øvelse: Fremtidens klima i Danmark
-
3.5 Danmark rammes af klimaforandringer | NaturgeografiGrundbogen C
-
3.6 Klimakonsekvenser i lavindkomstlande | NaturgeografiGrundbogen C
-
Vi ser klippet i undervisningen!
-
3.3 Klimaændringerne påvirker klimazonerne | NaturgeografiGrundbogen C
-
Evt. LAR-løsninger
-
7.8 Havstrømme og klimaet | NaturgeografiGrundbogen B
-
10.1 Vandbalancen og klimaændringer
-
10.2 Recirkulering af spildevand
-
4.6 Håndtering af overfladevand | NaturgeografiGrundbogen C
-
10.2 Recirkulering af spildevand | NaturgeografiGrundbogen B
-
A: Lavbundsjorde - eksperimentelt arbejde.docx
-
B: Udkast_øvelse_lavbundsjorde.docx
-
Opfundet til lejligheden siger eksperter om den måde, Ikea påstår at redde skov på
-
CO2-budget for 2023: carbone-CO2-update-nov2024.pdf
-
CH4-budget 2023: methaneBudget.pdf
-
10.3 PFAS, pesticider og grundvandsressourcen | NaturgeografiGrundbogen B
-
Kort med vandstress
-
Nye vådområder kan give mere metanudslip
-
Eksempel på eksamensspørgsmål 2025.docx
-
Hyper realistic 3D Video on the operation of a seawater reverse osmosis desalination plant.
-
What happens at a Seawater Desalination Plant | Our water world
-
4.4 Bæredygtighed og forureningstyper | NaturgeografiGrundbogen C
-
4.3 Grundvandsdannelse og drikkevand | NaturgeografiGrundbogen C
-
4.5 Beskyttelse og udnyttelse af vandressourcen | NaturgeografiGrundbogen C
-
Vandboringer flyder med pesticider – en "forudsigelig" katastrofe
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geologiske katastrofer og råstoffer
I dette forløb fokuserer vi på råstoffer og ressourceknaphed. Eleverne arbejder med en konkret problemstilling, hvor de skal belyse de geologiske processer. Elevernes opgave er at koble nogle af de forsøg/eksperimenter, som vi har arbejdet med i løbet af skoleåret, til deres problemstilling. Vi vil se på udfordringer i forhold til en bæredygtig produktion og udnyttelse af råstoffer. Eleverne skal koble råstoffer til den pladetektoniske aktivitet og det geologiske kredsløb, herunder dannelsen af sedimentære, metamorfe og magmatiske bjergarter.
Vi vil anvende viden fra vores tidligere forløb om grøn energiproduktion og bæredygtig produktion, da dette kan hjælpe eleverne med at identificere muligheder for at anvende råstoffer på en mere bæredygtig måde.
Forsøg og eksperimentelt arbejde:
-Placering af bjergarter i det geologisk kredsløb
- Undersøgelse af permeabilitet i bjergarter til geotermisk energi
- Undersøgelse porøsitet til CO2-lagring
- Densitetsbestemmelse af granit og basalt
- Bestemmelse af et jordskælv
Fra læreplanen:
Jordens geologiske processer
-Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
-Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
-Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bæredygtighed, fødevarer og grøn energiomstilling
I dette forløb arbejder klassen med bæredygtighed, med særligt fokus på fødevare-, tøj-, og energiproduktion. Vi anvender FN's Verdensmål for en bæredygtig udvikling som ramme for vores arbejde. Vi undersøger befolkningsudfordringen, hvor Jordens indbyggertal øges med 87 millioner indbyggere hvert år, og hvordan klimaændringer vil forværre ressourcemanglen, hvilket kræver at fødevareproduktionen øges med 50-75% inden 2050.
Vi har også haft et kortere forløb, hvor eleverne valgte en produktion, der ikke er bæredygtig, hvor vi ser på miljøkonsekvenserne ved produktionen og mulighederne for at gøre produktionen mere bæredygtig.
Derudover undersøger vi mulighederne for en grøn energiomstilling og ser på statistik om energiproduktion og energiforbrug. Vi ser på, hvordan Danmark og EU kan blive fossil frit inden 2050, med særligt fokus på den grønne energiomstilling, vedvarende energikilder og lagring af energi. Eleverne arbejder også med menneskets påvirkning af kulstofkredsløbet, og denne viden perspektiveres til en bæredygtig udnyttelse af reserver og ressourcer. Desuden arbejder klassen med dannelsen af fossile energikilder, herunder oliedannelse.
Særlige arbejdsformer:
- Gruppearbejde
Undersøgelse og eksperimentelt:
- Kortlægning af fødevaremangel ved brug af et interaktivt kort
- Måling næringsstoffer i vandprøver - og perspektivering til forurening.
- Varmevekslerforsøg - med fokus på temperaturforskelle
- Opstilling af vindtunnel med vindmøller og bygninger, måling af vindenergi med og uden overfladeruhed.
- forsøg med permeabilitet i lersten, kalksten og sandsten i forhold til geotermisk energi
- forsøg med solenergi og solceller
- undersøgelse af energiproduktion i Danmark og udledning af drivhusgasser
- undersøgelse hjemme i elevens køkken, hvor kommer fødevarerne fra og hvordan kan det påvirke klimaregnskabet og vandbalancen
Kernestof:
– produktionen og dens afhængighed af ressourcegrundlag og teknologisk udvikling
– produktionens miljøkonsekvenser og bæredygtighed.
– det globale kulstofkredsløb
– energiteknologiernes udvikling og samfundsmæssige betydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581310599",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581310599",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581310599"
}