Holdet 2024 la/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Jean Christensen
Hold 2024 la/2 (3g la/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grammatisk grundforløb med Latinbogen
Titel 2 Romersk humor
Titel 3 Kunst, kærlighed og  lidt filosofi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Romersk humor

Originaltekst, læst statarisk i alt: 1,8 ns.:

Martial, digte om udseende (Latinbogen pp. 94-95):
5.43, 1.9, 4.36, 12.88 - til sammen 0,3 ns.

Martial, digte om irriterende opførsel (Latinbogen, pp. 97-100):
2.38, 7,3, 10.8, 11.64 - til sammen 0,3 ns.

Martial, digte om livet i Rom (Latinbogen pp. 101-108):
1.64, 1.10 - til sammen 0,3 ns.

Martial 9.97, misundelse (Latinbogen pp. 117-120) - 0,4 ns.

Invektiver:
Catul Carmen 41 + 43 om Ameana (Latinbogen pp. 140-141) -  til sammen 0,5 ns.

Tekst læst i oversættelse:
Martial i oversættelse (Latinbogen pp. 108-110):
1.73, 1.33, 1.9, 5.73, 1.20 - til sammen 0,7 ns.

Læsefokus i forløbet: Hvordan kan vi beskrive romersk humor (fx vha Ciceros definitioner på humor) og er det sjovt for os? Eleverne har desuden skrevet egne invektiver.

Grammatisk fokus:
Vokativ og pronominer (Latinbogen pp. 87-92).
Verber i passiv (Latinbogen pp. 114-115)

Ablativ-typer:
Agens i ablativ (Latinbogen p. 116)
Instrumental (Latinbogen pp. 137-138) + lokal-temporal og separativ ablativ (Ars 12.7.3).

Baggrundsstof fra Latinbogen:
Intro til Humor (Ciceros kriterier for humor), epigramgenren og Martial: pp. 79-86.
Intro til invektiver pp 136-37.

Andet:
Elevoplæggelse om hvorfor man bør læse Martial (baseret på Gideon Nisbets YouTube-video: "The top ten things you should know about Martial's Epigrams".)
Dokumentar (CFU): Hvordan romerne ændrede verden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kunst, kærlighed og lidt filosofi

Originaltekst, læst statarisk i alt: 1,5 ns

Catul 5 (Latinbogen p. 170) - 0,4 ns - epikuræisk vinkel
Catul 8 (Florilegium p. 21, pdf) - 0,6 ns
Catul 70 (God Latin - Catul p. 29, pdf) - 0,1 ns
Catul 85 (Florilegium p. 21, pdf) - 0,1 ns
Ovid, Met. 4.142-150: Pyramus og Thisbe (Latin her og nu p. 157, pdf) - 0,3 ns

Antik perspektivtekst til Catul 5: Martial 6.34 (læst kursorisk)
Efterklassisk perspektiv til Catul 70: Jokeren: "Kvinde din" https://www.youtube.com/watch?v=X_orBHZA3Ko&ab_channel=WarnerMusicDenmark

Grammatisk fokus:
Modus-repetition: Indikativ, konjunktiv, imperativ.
Intro til perfektiv præsens/simplex + akkusativ m. infinitiv og hvilke verber, der kan "udløse" a.c.i (Ars 15.2).

Hjælpemidler:
https://www.perseus.tufts.edu/hopper/
https://latinskordbog.dk/forside

Baggrund:
Om Catul: Latinbogen pp. 168-169 + Romersk antologi pp. 94-95 (pdf).
Om Ovid: Latin her og nu, pp. 135-139 (pdf).

Andet:
Elevfremlæggelse om epikuræisme (baseret på Latinbogen pp. 146-148)

Ekskursion til Glyptoteket. Generelt skulpturfokus + sml. ml.  kejserportrætter af Augustus, Tiberius, Caligula og de fysiske beskrivelser i Svetons kejserbiografier ("Om kejsernes liv og levned”) oversat af A.B. Drachmann m. forord af L. Hjortsø. Bd. I, Thaning & Appel, 3. oplag, 1989. Divus Augustus: pp. 115-118; Om Tiberius: p. 178; Caligula: p. 216.) Til elever: se ekskursionsmateriale p. 5-6.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer