Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Lisbeth Vang Olsen
|
Hold
|
2024 la/3 (3g la/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro - Grundlæggende grammatik
Grundlæggende grammatik
Repetition fra AP: morfologi, syntaks, kongruens, kasus, adjektiver,
Anvendt materiale:
Latin - her og nu
IT:
Moodlequizzer
Quizlet
Elektroniske ordbøger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martial - Det daglige liv i det antikke Rom
Forløbet er læst som et tema om: Dagliglivet i det romerske samfund i kejsertiden.
I den forbindelse har vi set Martials epigrammer i en historisk, samfundsmæssig og kulturel kontekst og haft særlig fokus på humor og sarkasme i epigramgenren.
Originaltekster:
Flg epigrammer er pensum til eksamen:
5.43, 1.9, 4.36, 12.88: Om udseendet
2.38, 7.3, 10.8, 11.64: Om irriterende opførsel
1.64, 6.60, 1.10: Om livet i Rom
9.97: Om misundelse
10.47: Det gode liv
Originaltekst: 2 ns - Læst statarisk
Opgives ikke som eksamenstekster:
Epigrammer: 1.73, 1.33, 1.19, 1.20
0,5 ns - Læst kursorisk
Perspektivering:
DR2: Colosseums blodige historie, 1. del
Supplerende stof:
Elevoplæg om Martial og humor fra Latin C-bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Martial 1,9 Tekst, analyseskema gloser.docx
-
Martial 4,36 Tekst, analyseskema gloser.docx
-
Martial 5,43 Tekst, analyseskema gloser.docx
-
Martial 12,88 Tekst, analyseskema gloser.docx
-
Ablativ.docx
-
Romersk humor.docx
-
Epigramgenren og digteren Martial.docx
-
Martial 1.64, Til Fabulla, tekst, gloser og spg.docx
-
Gruppearbejde om Martial om udseendet, la c 24-25 v1.docx
-
Gruppe 1holder oplæg om romerske myter
-
Gruppe 3 holder oplæg om den romerske familie.
-
4 grupper fremlægger de 4 Martial Epigrammer om udseendet, som vi arbejdede med i modulet den 7/10
-
Martial 6.60, mit Rom, tekst, gloser.docx
-
Martial 9.97, Misundelse, tekst, gloser og spørgsmål.docx
-
Modus - Konjunktiv.docx
-
Verber præsenssystemet.pdf
-
Verber perfektumsystem.pdf
-
Gruppe 1 (Regitze, Emma, Augusta, Ingrid K)
-
Martial 1.10.docx
-
Martial 2.38 (irriterende opførsel).docx
-
Martial 7,3 (irriterende opførsel).docx
-
Martial 10.8 (irriterende opførsel).docx
-
Martial 11.64 (irriterende opførsel).docx
-
Martial 5.58 imorgen, tekst, gloser og spørgsmål-2.docx
-
Gruppearbejde om 5 x Martial - irriterende opførsel + i morgen.docx
-
Gruppe 4 (Asta, Rosalia, Selma) holder oplæg
-
Martial 9.97, Misundelse, tekst, gloser og spørgsmål(7).docx
-
Gruppe 3 (Victoria, Signe, Julie, Mille) og Gruppe 5 (Sebastian, Karl) holder oplæg.
-
Vi gennemgår Martial epigrammerne, som I arbejdede med i modulet i onsdags. Så lektien er at lave syntaktisk analyse, morfologisk analyse og besvare spørgsmålene til indholdet. Så I er klar til at gennemgå jeres epigrammer i grupper ved tavlen i dag.
-
Hovedsætninger og ledsætninger.doc
-
Typer af ledsætninger.docx
-
Gruppe 5 (Karl og Sebastian) og 6 (Elias, Felix, Christoffer) holder oplæg
-
Martial 10.47 - det gode liv, tekst, gloser, spørgsmål og billeder.docx
-
4 x epigrammer på dansk.docx
-
Titel
-
CFU-login
-
Gruppe og 7 (Ingrid G, Klara, Lea) og 8 (Gustav, Tinus, Silas) holder oplæg.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus og fablerne
Forløb om Phaedrus' Fabler med fokus på den historiske kontekst, tidlig kejsertid, fabel genren og samfundskritik.
Originaltekst:
Flg fabler er pensum til eksamen:
De vitiis hominum (5 vers)
Lupus et agnus (15 vers)
Rana rupta et bos (10 vers)
Vulpes et ciconia (12 vers)
Vacca, capella, ovis et leo (12 vers)
Vulpes et corvus (12 vers)
De vulpe et uva (6 vers)
Leo et pastor (15 vers)
I alt 2,9 ns. læst statarisk
Perspektivtekst:
Ludvig Holberg, Moralske fabler, 1751, nr 2: Om ørnen og ræveungen og nr. 13: Frøernes klagemål side 90 i Latin her og nu
Supplerende stof:
Elevoplæg om: Tidlig kejsertid, Phaedrus og fabelgenren fra side 59-62 i Latin her og nu
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Titel
-
Lupus et agnus Latin - her og nu side 67.pdf
-
Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen: Latin - her og nu, Praxis; sider: 59-65, 67, 71, 85, 90
-
4 x epigrammer på dansk.docx
-
Infinitte verbalformer - PPP.docx
-
Infinitte verbalformer - PPA.docx
-
Øvelse i PPP og PPA.docx
-
Nærum Gymnasium - Moodle: Log ind på dette websted
-
Infinitiv + 3 øvelser.docx
-
Infinitte nexus- ACI.docx
-
Rana rupta et bos - Latin her og nu side 71.pdf
-
Gruppe 1.docx
-
Gruppe 2.docx
-
Gruppe 3.docx
-
Gruppe 4.docx
-
Gruppe 5.docx
-
Gruppe 6.docx
-
Gruppe 7.docx
-
Gruppearbejde om Phaedrus' 4 x fabler .docx
-
Vulpes et corvus - tekst og oversættelse og gloser.docx
-
Vulpes et ciconia, tekst, oversættelse og gloser.docx
-
https://nag-mdl.itfaellesskabet.dk/mod/quiz/attempt.php?attempt=16914&cmid=3455
-
https://nag-mdl.itfaellesskabet.dk/mod/quiz/attempt.php?attempt=16884&cmid=3440
-
Gruppearbejde om Phaedrus' 4 x fabler v1.docx
-
Alle grupper fremlægger deres opgave i dag. Hvis I ikke blev færdige i sidste modul, skal det laves færdigt hjemme.
-
Øvelse i absolut ablativ.docx
-
Hjælpenøgle til Absolut ablativ.docx
-
Gruppe 5,6 og 7 fremlægger de sidste fabler, som vi ikke nåede i mandags.
-
Phaedrus, Leo et pastor tekst, oversættelse og gloser.docx
-
Juleevangeliget på latin.pdf
-
Fødselsdagssang og julesang på latin.pdf
-
Latin texts – The Christmas Story in Latin (x2) | Learn Latin | #13
-
Rudolph (Latin)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Catul og kærligheden
Forløbet fokuserer på Catuls romerske lyrik og hans inspiration fra Grækenland. Der er fokus på forholdet mellem Catul og Lesbia og de forskellige aspekter af kærlighed lige fra den spæde forelskelse over den fuldbyrdede kærlighed til mistro, foragt og jalousi.
Originaltekst:
Flg. digte er pensum til eksamen:
Catul 5 (13 vers)
Catul 7 (10 vers)
Catul 51 (16 vers)
Catul 70 4 vers)
Catul 72 (8 vers)
Catul 75 (4 vers)
Catul 87 (4 vers)
Catul 8 (19 vers)
I alt 2,7 ns - læst statarisk
Catul 85 (2 vers) - opgives ikke til eksamen
Læst i oversættelse: Catul 92
Perspektivtekst:
Sappho, fragment 31 side 127 i Latin her og nu
Supplerende stof:
Latin - Her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis 2021, side 93-96
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Catullus 5
-
Florilegium metrik.pdf
-
Titel
-
Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen: Latin - her og nu, Praxis; sider: 93-96, 99, 106-107, 109, 120
-
Latin - her og nu s.99-103, Catul 5-3.pdf
-
Catullus, carmen 51 | for Paideia's Living Latin in NYC 2019
-
Hjælpenøgle til infinitte verbalformer, gerundium og gerundiv.docx
-
Catu1 51, Latin her og nu.pdf
-
Latin - her og nu s.99-103, Catul 5.pdf
-
Catullus 7
-
Catul 7, tekst, gloser og oversættelse.pdf
-
Latin - her og nu s.104-108, Catul 51.pdf
-
Nærum Gymnasium - Moodle: Log ind på dette websted
-
Catul 7, tekst, gloser og oversættelse.png
-
Catullus 70
-
Latin - her og nu s.109-111, Catul 70.pdf
-
Catullus 72.pdf
-
Catullus 72
-
Catul 75, tekst, gloser og oversættelse.pdf
-
Catul 87 og Catul 72, tekst og gloser.pdf
-
Oversættelse af Catul 87.pdf
-
Catul 8 tekst og gloser.pdf
-
O2 oversættelse af Catul 8.docx
-
Gruppearbejde om Catul 75, 87 og 8.docx
-
Gruppearbejde om Catul 75, 87 og 8. Nul lektie. HUSK BOGEN
-
Alle grupper fremlægger deres tekststykke fra sidste modul. Hvis I ikke nåede at blive færdig i timen, skal det laves færdig hjemme til i dag.
-
Afsnit
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ovid og myterne
Ovids metamorfoser - Myten om Pyramus et Thisbe.
Fokus i dette forløb er Ovid som forfatter, hans samtid, epos som genre, værket metamorfoserne. Hvad kan og skal en myte. Hvordan har den inspireret senere forfattere.
Kernestof: Som er pensum til eksamen
Ovid Met.
4,55-62
4,63-70
4,89-101
4,142-150
I alt 1,3 ns - læst statarisk
Læst i oversættelse:
4,71-88
4,102-141
4,151-166
Perspektivtekst:
Sulpicia, digt 14 og 15 side 167-168 i Latin her og nu
Baggrundsstof:
Latin her og nu side 135-139
Paideia side 37-38
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581340775",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581340775",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581340775"
}