Holdet 2024 la/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lisbeth Vang Olsen
Hold 2024 la/3 (3g la/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro - Grundlæggende grammatik
Titel 2 Martial - Det daglige liv i det antikke Rom
Titel 3 Phaedrus og fablerne
Titel 4 Catul og kærligheden
Titel 5 Ovid og myterne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Martial - Det daglige liv i det antikke Rom

Forløbet er læst som et tema om: Dagliglivet i det romerske samfund i kejsertiden.
I den forbindelse har vi set Martials epigrammer i en historisk, samfundsmæssig og kulturel kontekst og haft særlig fokus på humor og sarkasme i epigramgenren.

Originaltekster:
Flg epigrammer er pensum til eksamen:
5.43, 1.9, 4.36, 12.88: Om udseendet
2.38, 7.3, 10.8, 11.64: Om irriterende opførsel
1.64, 6.60, 1.10: Om livet i Rom
9.97: Om misundelse
10.47: Det gode liv

Originaltekst: 2 ns - Læst statarisk

Opgives ikke som eksamenstekster:
Epigrammer: 1.73, 1.33, 1.19, 1.20
0,5 ns - Læst kursorisk

Perspektivering:
DR2: Colosseums blodige historie, 1. del

Supplerende stof:
Elevoplæg om Martial og humor fra Latin C-bogen








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Phaedrus og fablerne

Forløb om Phaedrus' Fabler med fokus på den historiske kontekst, tidlig kejsertid, fabel genren og samfundskritik.

Originaltekst:
Flg fabler er pensum til eksamen:

De vitiis hominum (5 vers)
Lupus et agnus (15 vers)
Rana rupta et bos (10 vers)
Vulpes et ciconia (12 vers)
Vacca, capella, ovis et leo (12 vers)
Vulpes et corvus (12 vers)
De vulpe et uva (6 vers)
Leo et pastor (15 vers)

I alt 2,9 ns. læst statarisk


Perspektivtekst:
Ludvig Holberg, Moralske fabler, 1751, nr 2: Om ørnen og ræveungen og nr. 13: Frøernes klagemål side 90 i Latin her og nu

Supplerende stof:
Elevoplæg om: Tidlig kejsertid, Phaedrus og fabelgenren fra side 59-62 i Latin her og nu






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Catul og kærligheden

Forløbet fokuserer på Catuls romerske lyrik og hans inspiration fra Grækenland. Der er fokus på forholdet mellem Catul og Lesbia og de forskellige aspekter af kærlighed lige fra den spæde forelskelse over den fuldbyrdede kærlighed til mistro, foragt og jalousi.

Originaltekst:
Flg. digte er pensum til eksamen:
Catul 5 (13 vers)
Catul 7 (10 vers)
Catul 51 (16 vers)
Catul 70 4 vers)
Catul 72 (8 vers)
Catul 75 (4 vers)
Catul 87 (4 vers)
Catul 8 (19 vers)

I alt 2,7 ns  - læst statarisk

Catul 85 (2 vers) - opgives ikke til eksamen
Læst i oversættelse: Catul 92

Perspektivtekst:
Sappho, fragment 31 side 127 i Latin her og nu

Supplerende stof:
Latin - Her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis 2021, side 93-96




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ovid og myterne

Ovids metamorfoser - Myten om Pyramus et Thisbe.
Fokus i dette forløb er Ovid som forfatter, hans samtid, epos som genre, værket metamorfoserne. Hvad kan og skal en myte. Hvordan har den inspireret senere forfattere.

Kernestof: Som er pensum til eksamen
Ovid Met.
4,55-62
4,63-70
4,89-101
4,142-150

I alt 1,3 ns - læst statarisk

Læst i oversættelse:
4,71-88
4,102-141
4,151-166

Perspektivtekst:
Sulpicia, digt 14 og 15 side 167-168 i Latin her og nu

Baggrundsstof:
Latin her og nu side 135-139
Paideia side 37-38
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer