Holdet 2024 ps/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nærum Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Nadja Marie Mariager
Hold 2024 ps/3 (3g ps/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til psykologifaget. Psykologiske retninger
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Er din personlighed medfødt eller et produkt af m?
Titel 4 Kærlighed og attraktion
Titel 5 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til psykologifaget. Psykologiske retninger

Intro til Psykologi c, bekendtgørelse, eksamensform og fagets indhold.
Udlevering af bøger. Udlevering af kode til vores grundbog "Psykologiens veje". Introduktion af ibogen og mulighed for at arbejde lidt med ibogen og lære dens opbygning at kende.
Fokuspunkter:
1. Hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi, med udgangspunkt i dele af ibogens afsnit 1
"Hvad er psykologi"
2. Vi arbejder med fagets mange retninger med udgangspunkt i dele af Ibogens afsnit 2 "Den
mangfoldige psykologi"
Psykoanalyse
Behaviorisme
Evolutionær psykologi
Eksistentiel og humanistisk psykologi
Kognitiv psykologi
Socialpsykologi
Den naturvidenskabelige tradition
Den humanvidenskabelige tradition
Den samfundsvidenskabelige tradition
Diskussion af case (Lena med spiseforstyrrelse)med udgangspunkt i de forskellige retninger.

Vi arbejder kort med afsnittet "Kritisk vurdering af undersøgelser", del af ibogens afsnit 3:
Vidensskabsteori og metode https://psykveje.systime.dk/?id=5765. Vi bruger afsnittet til næste
forløb, Socialpsykologi, herunder ondskab og som afsæt til et forløb om videnskabsteori og
metode sidst på semesteret (i forbindelse med SRP)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab

Vi behandler fænomenet ondskab primært med udgangspunkt i problemstilling "Findes det onde i
os alle?" Vi starter med at definere forskellige typer af ondskab og skelner mellem hverdagens ondskab som mobning og ondskabens ekstreme former som terror. Hovedvægten lægges på Socialpsykologi med perspektivering til udviklingspsykologi, personlighedpsykologi og neuropsykologi som har til formål at uddybe fagppsykologiens mangfoldighed.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber
og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende
relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse
problemstillinger
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i
psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret
psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og
præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Er din personlighed medfødt eller et produkt af m?

Er din personlighed medfødt eller et produkt af miljø?

Overordnede læringsmål:
- belyse, analysere og diskutere aspekter ved samt udviklingen af menneskets personlighed, herunder hvad der gør os til den vi er (arv vs. miljø)

Indhold: anskuelse af personlighed fra forskellige psykologiske perspektiver. Den forsigtige og den risikovillige personlighedstype belyst fra et psykoanalytisk, eksistentielt, evolutionspsykologisk og neuropsykologisk perspektiv. Vi sætter fokus på barnets temperament, og betydningen af "pasformen" mellem forældre og barn i forhold til barnets udvikling. Vi arbejder med Baumrinds opdragelsesstile og deres betydning for barnets udvikling og personlighed. Primær, sekundær og dobbelt socialisering, trækteori/The Big Five. Tvillingestudier og deres evne til at afdække betydningen af arv vs. miljø. Vi undersøger hvor meget forældre egentlig betyder for deres børns udvikling med fokus på personlighed, herunder eks. på forældreforskning og på forskning fra adfærdsgenetikken. Vi diskuterer begreber som korrelation vs. årssagssammenhænge og desuden gen-miljø interaktion.

Fokus på:
selvets udvikling via Daniels Sterns teori og herunder  omsorgspersonernes rolle i denne udvikling, med kernebegreber som affektiv afstemning, ansigtsduetter m.fl.
Barn-forældre relationen igennem tilknytningsteorien (Bowlby og Ainsworth). Betydning af resiliens og omsorgssvigt. Herunder udsendelsen "Er du mors lille dreng", som bruges  som en case til at træne analyse og diskussion i psykologi.

Undertema: betydningen af vores køn har for vores identitet. Igennem arbejdet med køn og kønsforskelle præsenteres I overordnet for de forskellige psykologiske teoriretninger, og deres forklaringer på køn og kønsforskelle. Queer teori og programudsendelsen "Dumme mænd dummer sig".

Som afslutning: Lone Franks dokumentar "Min indre kode".


Læringsmål for forløbet:
• Jeg kan redegøre for og diskutere fordele og ulemper ved de to personlighedstyper; risikovillig og forsigtig
• Jeg kan analysere og forklare den risikovillige og den forsigtige personlighedstype fra både en psykoanalytisk (autoritære/demokratiske hjem, vigtigheden af tryghed og tilknytning), eksistentiel psykologisk (livsangst vs. Strukturangst), evolutionspsykologisk, og neuropsykologisk betragtning (sensorisk deprivation, optimalt stimulationsbehov (OSN))
• Jeg kan redegøre for temperaments begrebet, og anvende viden om forældre-barn pasformens betydning for udviklingen af børn med forskellige temperamenter
• Jeg kan redegøre for Baumrinds 4 opdragelsesstile og kritisk forholde mig hertil
• Jeg kan inddrage eksperimentet med de 3 opdragelsesstile udøvet på 3 grupper af børn i en diskussion af opdragelsens betydning for barnets udvikling.
• Jeg kan forholde mig kritisk og etisk til ovenstående forsøg
• Jeg kan redegøre for primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering
• Jeg kan redegøre for tvillingestudier og forklare hvordan de kan bruges til at fortælle om arv vs miljø
- Jeg kan diskutere betydningen af forældre og hjemmemiljøet for børns udvikling og inddrage forældre forskning og forskning fra adfærdsgenetikken
- Jeg kan belyse forskellen på korrelationer og årssagssammenhænge
- Jeg kan redegøre for og anvende Daniels Sterns teori om udviklingens af selvet
- Jeg ken redegøre for og anvende teorien om tilknytning og herunder fremmedsituationstesten
- Jeg kan definere forskellige former for omsorgssvigt og redegøre for mulige reaktioneer herpå
- Jeg kan diskutere hvorvidt man kan komme sig efter omsorgssvigt under inddragelse af viden om resiliens.
• Jeg kan definere forskellen på biologisk køn, kønsidentitet, kønsroller og kønsudtryk
• Jeg kan diskutere kønsforskelle fra både et evolutionspsykologisk, neuropsykologisk, behavioristisk, kognitionspsykologisk, social psykologisk og postmoderne psykologisk perspektiv.
• Jeg kan redegøre for queer teorien og herunder begreberne nonbinær og genderqueer, heteronormativitet og social konstruktion. Jeg kan kritisk diskutere queer teorien.
• Jeg kan redegøre for trækteorien og de 5 grundtræk (The big five)
• Jeg kan forholde mig kritisk til det at tage en sådan personlighedstest (NEO-PI-R), og til forståelsen af træk som noget stabilt ved menneskets personlighed.
• Jeg kan redegøre for og inddrage forskernes udsagn fra dokumentaren Min indre kode i en diskussion af hh. arven og miljøets betydning for personligheden og vores evne til at ændre på vores personlighed

Omfang: 40%

Materialer:
Psykologiens veje ibog: https://psykveje.systime.dk/

Kapitel 5: Medfødte forskelle:
Temperament

Kapitel 6: Udviklingspsykologi
Daniel Stern
John Bowlby og Mary Ainsworth

Kapitel 8: Tilknytningsforstyrelser og omsorgssvigt
De rumænske børnehjemsbørn
Omsorgsvigt
Børns reaktioner på omsorgsvigt
Risiko og resiliens

Kapitel 18: Personlighedspyskologi
Den forsigtige og den riskovillige
Menneskets dobbelthed

Kapitel 10: Opdragelse, familie og daginstitution
Fire opdragelsesstile
Daginstitution (kun afsnittet om socialisering)

Kapitel 4: Køn og kønsforskelle
Kønnet som biologi
Kønnet som kultur
To køn og mange køn

Psykologi - Fra Celle til Selfie, Columbus, 2015:
Tvillingeundersøgelser - s.69-71
Queer Teori - s.87, 89-91

Forældre - hvor meget betyder de egentlig?, 1.udg. 2019, Systime:
S.29-36, 41-43

Personlighedspsykologi, Frydenlund, 2006:
Trækteori - s.20-23, 27-28

PsykologiNyt, nr. 18, 2004, "Om tilknytningen til andre mennesker" (I uddrag!)


DR.dk: "Vincent vil ikke sættes i bås som dreng eller pige - og sådan har mange unge det idag"

Video-materiale:

Youtube:
"Judith butler: You Behavior Creates Your Gender"
"Forsøg med pædagogiske metoder"
"Ainsorths Strange Situation"
"Growing up in a Romanian orphanage"


DRKultur, 2014, "Min indre kode/Genetic Me".

TV2, 1998, "Er du mors lille dreng"

DR2, 2019, " Dumme mænd dummer sig"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kærlighed og attraktion

Vi undersøger hvad kærlighed er, hvem vi bliver tiltrukket af og hvem vi passer sammen med gennem et blik på biologien og kemien, opvækstens betydning, de samfundsmæssige forhold samt det individuelle plan.

- Socialkonstruktivisme
- Neuropsykologi
- Evolutionspsykologi
- Udviklingspsykologi (tilknytningsteori)
- Kognitionspsykologi (socialperception)
- Personlighedspsykologi (Big five)
- Socialpsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer