Titel
3
|
Læring, hukommelse, ungdom & senmoderne samfund
I dette forløb har vi fokuseret vi på den kognitive psykologi, herunder de processer der har med perception, hukommelse og tænkning at gøre. Eleverne har arbejdet grundigt med hukommelsens inddeling, og vi har introducerende arbejdet med hvorvidt vi altid kan stole på vores hukommelse.
Vi har arbejdet med læring og tildels undervisning, hvad der påvirker og har betydning for menneskers læring og motivation. Eleverne har i grupper arbejdet med forskellige områder i forhold til læring og præsenteret deres arbejde for hinanden, herunder Mindsset teori og betydningen af ros, behavioristisk læringsteori (klassisk og operant betingning), social indlæringsteori, Vygotsky vs. Piaget, motivation, self-efficacy og indlært hjælpeløshed, samt dyb indkodning og testeffekten.
Eleverne havde som en del af dette tema en flexdag, hvor vi arbejdede med tre problemstillinger i forhold til læring i en gymnasiekontekst, 1) digitale forstyrrelser og distraktioner, 2) præstations- vs. læringskultur, 3) det voksende karaktergab mellem kønnene. Efter en faglig diskussion af disse 3 områder valgte eleverne i grupper et eller flere fokuspunkter til en observationsundersøgelse de selv udførte, af almindelig undervisning med en gymnasieklasse. De bearbejdede deres resultater og præsenterede arbejdet for hinanden. I denne forbindelse diskuterede vi observationen som metode.
Som afsluttende perspektiv har vi sat fokus på unge i uddannelsessystemet og stress, herunder akut vs. kronisk stress, stressorer og krav, coping, krav-kontrol modellen og forklaringsstile. I denne forbindelse arbejdede vi også med ungdommen i det senmoderne samfund og identitetsteorier, men også begreber som acceleration, præstation, psykologisering, individualisering, de tre kapitaler, og kulturel frisættelse. Vi har arbejdet med Christian Hjortkjærs analyse af bevægelsen fra forbud til påbud.
Mål for forløbet:
• Jeg kan redegøre for hvordan vores perception og opmærksomhed fungerer.
• Jeg kan beskrive hukommelsens inddelinger og anvende disse
• Jeg kan beskrive hvad der gør at vi husker noget og glemmer noget andet.
• Jeg kan give et psykologisk begrundet bud på hvorfor vi ikke altid kan stole på det vi husker.
• Jeg kan gengive og kritisk forholde mig til psykologiske undersøgelser
• Jeg kan redegøre for, eksemplificere og anvende begrebet kognitive skemaer
• Jeg kan redegøre for behaviorismens begreb om klassisk betingning, herunder hvordan denne tilgang forklare at mennesker lære. I denne forbindelse kan jeg give en kort gennemgang af Pavlovs forsøg med hunde og deres savl samt Watsons forsøg med lille Albert og den hvide rotte.
• Jeg kan redegøre for behaviorismens begreb om operant betinging, herunder hvordan denne tilgang forklare at mennesket lære. I denne forbindelse kan jeg give en kort gennemgang af Skinnerboksen og forsøget med rotten heri.
• Jeg kan redegøre for den sociale indlæringsteori og inddrage denne viden i en diskussion om hvordan mennesket lære.
• Jeg kan redegøre for Vygotskys teori om Zonen for nærmeste udvikling, herunder inddrage begrebet stilladsering.
• Jeg kan opstille ligheder og forskelle mellem måden Piaget og Vygotsky mener at mennesket lære på.
• Jeg kan opstille elementer der driver menneskets motivation og herunder inddrage forskellen på ydre og indre motivation.
• Jeg kan redegøre for Banduras begreb om self-efficacy og inddrage dette i en diskussion om læring og motivation.
• Jeg kan redegøre for de to type af tankesæt (fastlåste og udviklende tankesæt) fra mindset teorien
• Jeg kan diskutere betydning af feedback (ros) i forhold til børns læring
- Jeg kan diskutere betydningen af digitale forstyrelser og distraktioner i forhold til læring
- Jeg kan komme med fagligt forankrede forklaringer på karaktergabet mellem kønnene
• Kan jeg redegøre for akut og kronisk stress samt diskutere forskellige årsager til og forklaringer på udviklingen af stress, herunder Krav/kontrol modellen og oplevelse af sammenhæng (OAS)
• Jeg kan inddrage viden om forklaringsstile, personlighedstyper samt det optimale stimulationsniveau (OSN) i en diskussion af hvorfor folk bliver stressede.
- Jeg kan inddrage viden om forskellige typer af coping i en diskussion om stress
- Jeg kan redegøre for teorier om identitet
- Jeg kan inddrage viden om tendenser i det senmoderne samfund i en analyse og diskussion af hvad der idag kan presse unge, herunder bl.a. acceleration, præstation og psykologisering og påbud
- Jeg kan forholde mig metodisk kritisk til undersøgelser som f.eks. observationsundersøgelser
Omfang: 30%
Materiale:
Psykologiens Veje ibog, Systime:
Kapitel 3: Videnskabsteori og metode:
- Observationsundersøgelse
Kapitel 11: Kognitiv psykologi:
- De første kognitive psykologer (Minus Gestaltpsykologien)
- Opmærksomhed
- Perception
- Hukommelse
Kapitel 9: Fra behavioristisk til social-kognitiv læringsteori:
- Pavlov og den klassiske betingning
- Watsons behavioristiske beetingning
- Thorndike, Skinner og den opreante betingning
- Social indlæringseori
- Social kognitiv-læringsteori
- Undersøgelse: Indlært hjælpeløshed
Kapitel 13: Viden, læring og undervisning:
- Samspilsprocesser (minus mesterlære)
Kapitel 12: Tænkningens udvikling
- Lev Vygotsky og den kulturhistoriske skole
Kapitel 19: Ungdom og senmodernitet:
- Tvangen til at vælge
- En flodbølge af mulilgheder
- Kapital og habitus
- Hvad er identitet
- Sociale arenaer, roller og identitet
- selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel
- unge i konkurrencestaten
Kapitel 31: Idrætspsykologi
- Motivation
Kapitel 23: Stress og coping
- Akut og kronisk stress
- Stress: sammenspil mellem indre og ydre faktorer
- Coping
Udgået materiale 2022:
- Vygotsky: Zonen for nærmeste udvikling
- Temaer til psykologi, 2024:
Afsnit om dyb indkodning, træning og testeffekt
Afsnit om selvbestemmelsesteorien
Artikler:
- Hannibal, Jette, 2010 (ikke udgivet), "Kan ros for at være intelligent være skadeligt?"
- Politikken, 2016, "Gymnasieelever tør ikke række hånden op i timerne"
- Gymnasieskolen.dk, august 2022, "Lær dine elever at koncentrere sig"
- Videnskab.dk, april 2018, "Vi skal ændre drengekulturen i klasseværelset"
- Danskerhverv.dk, juni 2022, "Kvinder rykker fra mænd på de gymnasiale uddannelser"
- Folkeskolen.dk, maj 2015, "Ny forskning: Mobilforbud giver bedre læring"
Videomateriale:
Youtube:
"Test your awareness: Whodunnit"
"Basketball awareness test"
"Clive wearing - the man with no short term memory"
"Why your memories cant be trusted"
"Carol Dweck: The effect of praise on Mindsets"
"The brain: A secret history - Emotions; Bandura bobo doll experiment"
"Højskoleånd #4 - fortælling: Utilstrækkelig"
"Er unge mænd ved at sakke bagud?" (DR P3)
TV2, 2015 - "Når mobilen tager magten" (afsnit 1)
|