Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Tulu Hansen
|
Hold
|
2024 ps/5 (3g ps/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Kort introduktion til faget psykologi i gymnasiet - fagets mål, identitet, arbejdsformer osv.
Eleverne arbejder indledende med de forskellige retninger inden for videnskaben psykologi. Indledende øvelser i at finde psykologiske problemstillinger ud fra udleveret bilag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskabens psykologi
Vi behandler fænomenet ondskab primært med udgangspunkt i problemstilling "Findes det onde i os alle?" Vi starter med at definere forskellige typer af ondskab og skelner mellem hverdagens ondskab som mobning og ondskabens ekstreme former som terror. Hovedvægten lægges på Socialpsykologi med perspektivering til udviklingspsykologi, personlighedpsykologi og neuropsykologi som har til formål at uddybe fagppsykologiens mangfoldighed.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Opvækstens betydning
Det centrale problemstilling i forløbet er følgende: Hvad betyder barndommens erfaringer for menneskets udvikling?
Problemstillingen undersøges gennem fagpsykologiske teorier og begreber.
- Hvilken betydning har omsorg og stimulering for menneskets udvikling?
- Hvilke konsekvenserne kan omsorgssvigt have for menneskets udvikling?
- Hvorfor klarer nogle børn sig på trods af omsorgssvigt, mens andre ikke gør?
Undervejs behandler vi metodisk, hvordan man indsamler viden om opvækstens betydning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kan vi stole på vores hukommelse?
Eleverne arbejder med hukommelsens opbygning og tilegner sig viden om blandt andet kognitive skemaer, assimilation og akkomodation. Eleverne opnår indsigt i de eksperimenter, der viser, hvordan hukommelsen fungerer og faktorer og kognitiv processer, der påvirker vores hukommelse.
På den måde tilegnes et begrebsapparat, der gør det muligt at diskutere virkelige cases på et videnskabeligt grundlag og forholde sig til spørgsmålet om vi altid kan stole på vores hukommelse.
Der arbejdes desuden løbende og struktureret med psykologiske undersøgelser, hvor fokus ligger på metodiske overvejelser.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Livet som gymnasieelev
Forløbet tager udgangspunkt i centrale temaer som trivsel (stress), læring og sociale fællesskaber som en del af livet som gymnasieelev. Der bliver lagt vægt på temaerne aktualitet i forbindelse med gymnasieelevernes mentale sundhed. Psykologiske teorier, undersøgelser og metoder vil blive anvendt for at belyse problemstillingerne fra flere psykologiske perspektiver. På baggrund af psykologisk viden slutter forløbet af med elevrefleksion omkring, hvordan man kan fremme læring, trivsel og styrke sociale fællesskaber i gymnasiesammenhæng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581389635",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581389635",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581389635"
}