Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Andreas Bak
|
Hold
|
2024 ps/7 (3g ps/7)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
Intro til faget med fokus på spiseforstyrrelser, som vi undersøger ud fra følgende retninger:
- Psykoanalyse
- Socialpsykologi
- Behaviorisme
- Neuropsykologi
- Kognitiv psykologi
- Eksistentialistisk psykologi
- Humanistisk psykologi
Faglige mål:
- kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof
- redegøre for psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- argumentere fagligt og formidle psykologisk mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
NB! Opgives ikke som eksamenspensum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskabens psykologi
Vi undersøger fænomenet ondskab ud fra et biologisk, psykologisk og social perspektiv, med størstedelen af fokus på socialpsykologien. Derudover arbejder vi videre med fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger.
Faglige mål:
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring:
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Supplerende stof:
- Neuropsykologi
Ca. antal læste normalsider 95.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed og attraktion
Vi undersøger kærlighed og attraktion gennem et blik på biologien og kemien, opvækstens betydning, de samfundsmæssige forhold samt det individuelle plan.
- Neuropsykologi
- Evolutionspsykologi
- Udviklingspsykologi (tilknytningsteori)
- Kognitionspsykologi (socialperception)
- Personlighedspsykologi (Big five)
- Socialpsykologi
Antal læste normalsider ca. 45
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SoMe - Ungdomsliv i det senmoderne samfund
Vi undersøger, hvad der kendetegner ungdomslivet i det senmoderne samfund og arbejder bl.a. med:
- Identitet, fællesskaber og sociale medier
- læring og motivation
- Stress og coping
Kernestof:
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
- sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Supplerende stof
- behaviorisme og eksistentiel psykologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581402117",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581402117",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581402117"
}