Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Gregers Stjerne, Mie Lykke Nielsen
|
|
Hold
|
2025 DA/GF1 (GF1 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Vi indleder danskundervisningen i gymnasiet med et forløb om kommunikation, argumentation og retorik.
Vi arbejder blandt andet med:
- Ciceros pentagram
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Appelformer
- Retoriske stilfigurer.
Formålet er at lære at analysere andres udtalelser i eksempler på kommunikation, taler, debatindlæg osv. Derudover skal du selv formulere argumenter i et debatindlæg og til sidst skrive en tale eller holde et fagligt oplæg, hvor du bruger din viden fra undervisningen.
Grundforløbet er en del af danskundervisningen i gymnasiet. Din kommende dansklærer i studieretningsforløbet planlægger derfor undervisningen ud fra, at du har lært begreberne fra grundforløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære GF-1,
-
Kære GF1-Dansk
-
Se videre i DR Debatten om den kommende uddannelsesreform (indtil 20 min.) og udfyld skemaet med de forskellige personers holdninger og argumenttyper: Argumentation i DR Debatten_Udd.reform [GF-dk].docx Læs desuden om faglige formidling side 6-7 i ko
-
Læs om de tre appelformer Logos, Etos og Patos i kompendiet side 7-11.
-
Spørgsmål til Marys tale_GF-dansk.docx
-
Læs om de fem forarbejdningsformer til at holde en tale samt om de klassiske talegenrer og -situationer i kompendiet til GF-dansk GF Dansk_2025.pdf side 11-13 + 24.
-
Marys tale til Frederik_50 år.pdf
-
Vi skal arbejde videre med stilfigurer og billedsprog i dag, så du skal sørge for at have læst side 26-28 i kompendiet til dagens lektioner. Tænk desuden over, hvilken talegenre (evt. fagligt oplæg) du gerne selv vil udarbejde, evt. i samarbejde med
-
Toulmin-øvelse.docx
-
Læs om Toulmins argumentationsmodel i kompendiet til GF-dansk side 13-16 (se GF Dansk_2025.pdf ). De personer, der ikke var til dansk sidste gang, skal sørge for at udfylde elev-feedbacken til danskmodulet i lectio d. 11/9 med info om: Hvilken talege
-
Øvelse i argumentation.doc
-
Læs om Toulmins udvidede model side 16-18 i kompendiet
-
Sørg for at skrive videre på din/jeres tale, så den er så færdig som muligt til timen. Når du/I skriver videre på talen, skal du/I selvfølgelig benytte den "dispositio" du/I udarbejdede sidste gang til dansk. Vel mødt :-) Mie
-
I dag får I lov til at afholde jeres taler for halvdelen af klassen. Det er derfor vigtigt, at I medbringer den færdigskrevne tale (gerne i print), og at I har øvet fremførslen af talen forinden.Mens den ene halvdel af klassen afholder taler, skal de
-
Kære GF1-Dansk,
-
Kære alle
-
Kære GF1-dansk,
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Leg med appelformer
|
01-09-2025
|
|
Leg med appelformer
|
04-09-2025
|
|
Dispositio til tale
|
22-09-2025
|
|
"Dispositio" til tale
|
24-09-2025
|
|
Disposition til tale-opgave
|
26-09-2025
|
|
Manuskript til tale
|
29-09-2025
|
|
Manuskript til tale
|
03-10-2025
|
|
Udkast til debatindlæg
|
06-10-2025
|
|
Manuskript til tale
|
06-10-2025
|
|
Udkast til debatindlæg
|
08-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
20-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
20-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432687891",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432687891",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71432687891"
}