Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Mie Lykke Nielsen
|
|
Hold
|
2025 DA/GF5 (GF5 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb i dansk
Vi indleder danskundervisningen i gymnasiet med et forløb om kommunikation, argumentation og retorik.
Vi arbejder blandt andet med:
- Ciceros pentagram
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Appelformer
- Retoriske stilfigurer.
Formålet er at lære at analysere andres udtalelser i eksempler på kommunikation, taler, debatindlæg osv. Derudover skal du selv formulere argumenter i et debatindlæg og til sidst skrive en tale eller holde et fagligt oplæg, hvor du bruger din viden fra undervisningen.
Grundforløbet er en del af danskundervisningen i gymnasiet. Din kommende dansklærer i studieretningsforløbet planlægger derfor undervisningen ud fra, at du har lært begreberne fra grundforløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sørg for at have læst side 1-6 i kompendiet til Grundforløb i dansk (vedhæftet).
-
DR-Debatten
-
Se videre i DR-debatten, ca. indtil minuttal 20:00. Noter de forskellige personers holdninger i skemaet. Vær særlig obs. på, om de benytter sig af særlige argumenttyper eller kneb samt evt. appelformer (etos, logos, patos). Læs desuden om Faglig for
-
Læs om appelformerne etos, logos og patos i kompendiet side 8-11. Vel mødt - Mie GF Dansk_2025.pdf
-
Spørgsmål til Marys tale_GF-dansk.docx
-
Marys tale til Frederik_50 år.pdf
-
Læs om de fem forarbejdningsfaser til at holde en tale samt om de tre talegenrer i kompendiet GF Dansk_2025.pdf (side 11-13 + side 24). Vel mødt - Mie
-
Læs om de forskellige retoriske stilfigurer i kompendiet (GF Dansk_2025.pdf ) side 26-28, så du har styr på de forskellige til timen. Tænk desuden over, hvilken talegenre (eller fagligt oplæg) du vil udarbejde, samt om du evt. vil afholde talen (elle
-
Øvelse i argumentation.pdf
-
Kære GF5,
-
Opg. Påstand_belæg_hjemmel [skema].docx
-
Øvelse_Unges tøjvalg.pdf
-
Læs om Toulmins udvidede argumentationsmodel i kompendiet GF Dansk_2025.pdf side 16-18.
-
I dag får I lov til at afholde jeres taler for halvdelen af klassen. Det er derfor vigtigt, at I medbringer den færdigskrevne tale (gerne i print), og at I har øvet fremførslen af talen inden.Mens den ene halvdel af klassen afholder taler, skal den a
-
Kære GF-5,
-
Kære GF-5
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Leg med appelformer
|
01-09-2025
|
|
Leg med appelformer
|
04-09-2025
|
|
Dispositio til tale
|
22-09-2025
|
|
"Dispositio" til tale
|
24-09-2025
|
|
Disposition til tale-opgave
|
26-09-2025
|
|
Manuskript til tale
|
29-09-2025
|
|
Manuskript til tale
|
03-10-2025
|
|
Udkast til debatindlæg
|
06-10-2025
|
|
Manuskript til tale
|
06-10-2025
|
|
Udkast til debatindlæg
|
08-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
20-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
20-10-2025
|
|
Debatindlæg
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71433165311",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71433165311",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71433165311"
}