Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Nærum Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Karen Bangsgaard-Mogensen
|
|
Hold
|
2025 DA/GF10 (GF10 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
GF: Kommunikation, argumentation og retorik
Dansk grundforløb: Kommunikation, argumentation og retorik
Vi indleder danskundervisningen i gymnasiet med et forløb om kommunikation, argumentation og retorik.
Vi arbejder blandt andet med Ciceros pentagram, Toulmins udvidede argumentationsmodel, appelformer og retoriske stilfigurer.
Formålet er at lære at analysere andres udtalelser i eksempler på kommunikation, taler, debatindlæg osv. Derudover skal du også selv formulere argumenter og til sidst skrive en tale, hvor du bruger din viden fra undervisningen.
Grundforløbet er en del af danskundervisningen i gymnasiet. Din kommende dansklærer i studieretningsforløbet planlægger derfor undervisningen ud fra, at du har lært begreberne fra grundforløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71433175102",
"T": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71433175102",
"H": "/lectio/31/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71433175102"
}